به نوشته روزنامه مستقل رأی الیوم، "دولت طرابلس" لیبی که ریاست آن را خلیفه الغویل برعهده دارد و از اوت 2014 با کمک شبه نظامیان "فجر لیبی" اداره پایتخت و بیشتر مناطق غرب را در دست گرفته، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اعلام می‌کنیم که تمامی فعالیت‌هایمان را به عنوان قوه مجریه، ریاست، نمایندگان و وزرا متوقف کرده‌ایم و برای ممانعت از ایجاد دودستگی در کشور تصمیم گرفتیم از قدرت کناره‌گیری کنیم. ما مسئولیت خود را کنار گذاشته و از هرگونه اتفاقی که ممکن است در آینده بیفتد خود را تبرئه می‌کنیم.

این اقدام که موجب تقویت دولت توافق ملی لیبی می‌شود پس از آن صورت گرفت که مارتین کوپلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی روز سه شنبه اعلام کرد که این سازمان آماده ارائه هرگونه حمایت لازم از فعالیت دولت فایز السراج است.

سفر کوپلر به طرابلس در راستای حمایت از دولت السراج صورت گرفته است.

کوپلر گفت: ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم قدرت را فورا و به شکل مسالمت آمیز تحویل دهند.

این نخستین سفر کوپلر به پایتخت لیبی از زمانی است که مسئولان این دولت در 23 مارس وی را از ورود به شهر منع کردند.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور شاهد کشمکش قدرت میان طرف‌های مختلف است. از آن زمان دو دولت طرابلس و دولت طبرق در این کشور حکومت می‌کردند.

یکی از کارشناسان امور لیبی در مرکز روابط خارجه شورای اروپایی اعلام کرد که سفر کوپلر به طرابلس پس از آنکه دولت الغویل بارها مانع ورود وی به شهر شد نشان دهنده سیطره دولت توافق ملی بر پایتخت است.

همچنین قرار است کشورهای عربی و خارجی در راستای حمایت از دولت السراج سفارت‌های خود را در لیبی بازگشایی کنند.

در حال حاضر تونس و ترکیه سفارت خود را در این کشور بازگشایی کرده‌اند.

اکنون همگان چشم به دولت السراج دوخته‌اند تا ببینند آیا این دولت که پس از مذاکرات طولانی تشکیل شد می‌تواند در برقراری امنیت و ثبات در این کشور به ویژه در سایه نفوذ روزافزون داعش موفق عمل کند یا خیر.