اِی‌بی‌سی نیوز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «دولت اوباما می‌گوید تهران نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از سوریه خارج می‌کند. کاخ‌سفید معتقد است این اقدام با هدف کاهش نگرانی‌ها درخصوص استفاده ایران از این نیروها برای تقویت جایگاه خود در منطقه خاورمیانه، صورت می‌گیرد. این در حالی است که مقامات ایرانی دوشنبه با تأکید بر ادامه اعزام نیرو به سوریه، اعلام کردند آمار کشته‌های نیروهای این کشور در خاک سوریه بسیار بالاست.»   

 
در ادامه گزارش آمده است: «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا، که تلاش دارد راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی 5‌ساله در سوریه پیدا کند، اواخر فوریه سال جاری میلادی (اسفند‌ماه 1394)، در گزارش خود به کنگره اعلام کرد ایران نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از خاک سوریه فراخوانده است. کری خطاب به اعضای «کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان» در کنگره اظهار داشت: "به اطلاع حضار می‌رسانم که ایران نیروهایش را از خاک سوریه خارج کرده است." دیگر مقامات دولت آمریکا نیز گفته‌های وزیر امور خارجه را تأیید کردند.»
 
نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: تعدادی از مقامات آمریکایی نیز که به طور رسمی حق اظهارنظر درخصوص نقش ایران در سوریه را ندارند و تنها به شرط فاش نشدن هویتشان حاضر به گفتگو در این‌باره شدند، می‌گویند خروج نیروهای سپاه از خاک سوریه چالشی جدید برای «بشار اسد،» رئیس‌جمهور این کشور، خواهد بود. اسد مجبور است پس از این به نیروهای سوری اتکا کند که بر خلاف نیروهای ایرانی از آموزش نظامی لازم و توانایی اطلاعاتی کافی برخوردار نیستند. با این وجود، تحلیلگران معتقدند حتی اگر این خبر صحت داشته باشد و ایران نیروهایش را از خاک سوریه خارج کند، نیروهای عراقی، افغان و سوری طرفدار تهران همچنان در این کشور باقی خواهند ماند. 
 
«اسکات مادل،» یکی از مقامات سابق «آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا)، در اظهاراتی خصمانه، مدعی شد ایران نیروهایی را که در خاک سوریه تشکیل داده است، به آسانی رها نمی کند. این اقدام یکی از حربه‌های تهران برای ایجاد پایگاه دائمی در سوریه است. تهران، مسکو نیست که پس از اطمینان از تقویت قدرت اسد، تعداد نیروهایش را در خاک سوریه کاهش دهد. 
 
یکی از کارکنان ارشد کنگره نیز که خواست نامش افشا نشود، اظهار داشت ایران نیز مانند روسیه نیروهایی را از سوریه خارج می‌کند که در روند جنگ، تأثیر چندانی نخواهد داشت.