به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، بانک کی.بی.سی بلژیک، بانک دی.زد. آلمان و بانک ارسته اتریش همگی تایید کرده‌اند که انجام مبادلات مالی از سوی مشتریان اروپایی را که با ایران همکاری تجاری دارند، آغاز کرده‌اند.

البته بانکهای بزرگ اروپایی و همین طور رقبای آمریکایی آنها هنوز در حاشیه قرار دارند و نگران جریمه های چندین میلیارد دلاری به خاطر نقض تحریمهای ایران هستند.

این موجب سرخوردگی روزافزون مقام های ایران و اروپا درباره روند کندی شده است که قرار است ایران را بار دیگر با سیستم مالی جهان پیوند دهد.

در ماه ژانویه، ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان توافقنامه هسته ای را که در جولای گذشته بر سر آن به توافق رسیده بودند، اجرا کردند. تهران برنامه اتمی خود را محدود کرده و در مقابل برخی تحریمها لغو شده است.

ولی ادامه تحریمهای آمریکا مربوط به سایر مسائل از جمله حمایت ار تروریسم، موجب شده است تا بسیاری از بانکهای بین المللی نگران همکاری با افراد و نهادهای ایرانی باشند.

رئیس یکی از بانکهای بزرگ اروپایی در این باره گفت: همه گزارش‌هایی که از وکلا دریافت کرده‌ام به این مساله اشاره می‌کند که هنوز بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است.

بانکها بیش از 15 میلیارد دلار جریمه به خاطر نقض تحریمها در کشورهای مختلف طی 5 سال گذشته پرداخت کرده اند. پر هزینه ترین جریمه مربوط به بانک بی.ان.پی. پاریباس فرانسه است که در سال 2014 میلادی به پرداخت 8.9 میلیارد دلار جریمه محکوم شد.

بانکهای ایرانی نیز به سیستم پرداخت بین المللی موسوم به سوئیفت متصل شده‌اند. در پی اعمال تحریمهای اروپا در 4 سال گذشته، بانکهای ایرانی از سیستم سوئیفت محروم شده بودند.

البته بانکداران بر این باورند که پرداختهای ناچیزی از سوی ایران توسط سوئیفت انجام شده است که بخشی از علت به خاطر این است که بانکهای ایران باید نرم افزار سوئیفت را به روزرسانی کنند و علت عمده دیگر ان است که بانکهای خارجی کمی حاضر به همکاری با ایران هستند.

دی.زد. بانک آلمان اعلام کرده است که انجام پرداختها با یورو را از طریق بانکهای مربوط در ایران آغاز کرده است. بانک ارسته نیز اعلام کرده است که همکاری با بانکهای ایرانی را آغاز نموده است.