رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که مواضع مختلف جمهوری اسلامی دارد مدعی شد که آمریکا باید بیشتر به جریان‌های مخالف نظام در گذشته کمک می‌کرد.

«اد رویس» رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌‌وگویی اختصاصی با وبگاه «بریت بارت» با بیان از بین رفتن فرصت واشنگتن در جریان انتخابات سال ۲۰۰۹ ایران مدعی شد که دولت آمریکا فرصت رهایی مردم ایران از  چنین حکومت مذهبی را گرفت.

اد رویس در گفت‌و‌گویی اختصاصی با این رسانه آمریکایی گفت: «اشتباهات مرتکب شده دولت اوباما در قبال ایران این بود که ما مردم این کشور را در زمان انتخابات گذشته باور نکردیم بلکه در عوض، به آیت‌الله های ایران کمک کردیم.

اد رویس در ادامه در حالی که سعی می‌کرد خود را نماینده مردم ایران نشان دهد گفت، منافع آمریکا قدرت گرفتن مردم ایران تا حکومت مذهبی این کشور است.

وی افزود: «در آن برهه دولت ما، وزارت خارجه و هر نهاد آزادی باید به آن‌هایی که به خیابان‌ها آمدند(مخالفان نظام ایران) کمک می‌کرد. ما باید در آن برهه کارمان را آغاز می‌کردیم.»

این مقام آمریکایی سپس به جریان‌های رسانه‌هایی (رادیوهای اروپای آزاد و..... از ارگان‌های سازمان سیا)  و نقش آن‌ها در تهییج و شوراندن مردم اشاره کرد و افزود که چنین مواردی همانند آْن‌چه که سال ۱۹۸۵ در اروپای شرقی رخ داد، باید برای ایران نیز انجام می‌شد.

وی مدعی شد بر اساس نظر سنجی‌های صورت گرفته ۶۶ درصد جمعیت ایران مشتاق دموکراسی غربی بدون وجود حکومتی مذهبی هستند.

اد رویس با بیان این‌که ایران قصد ندارد موشک‌های خود را به حکومت کره شمالی بفروشد، ازشعارهای موجود  در بدنه موشک‌های ایران چون اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت، آن‌چه که مرا نگران می‌کند تداوم غریو «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل» از حکومت ایران است.

رییس کمیته شورای روابط خارجی  مجلس نمایندگان آمریکا در خاتمه گفت: «جان کلام این‌که آمریکا لازم است بداند منافعش در گروی مردم ایران و نه حکومتی مذهبی است. منافع ما قدرت گرفتن مردم ایران است و ما باید از طریق دیپلماسی عمومی و بازسازی آن‌چه که در اروپای شرقی عمل کرد ،اقدام نماییم و بر ایران هنگام نقض قوانین بین‌المللی فشار وارد آوریم.»