به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دفتر هماهنگی فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی، وابسته به وزارت جنگ این رژیم در بیانیه‌ای اعلام کرد، مصادره نزدیک به 2300 دونم (هر دونم معادل هزار متر مربع) از اراضی کرانه باختری در راستای توافقی سیاسی انجام شده است اما توضیح دیگری نداد.

 

از سوی دیگر جنبش صلح اکنون رژیم صهیونیستی که با شهرک‌سازی‌ها مخالف است، اعلام کرد که این بزرگترین عملیات مصادره اراضی فلسطین در دو سال گذشته است و این تصمیم در دهم مارس زمانی که جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا سفر دو روزه خود به سرزمین‌های اشغالی را پایان داد، اتخاذ شده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست از تصمیم خود برای مصادره اراضی فلسطین در کرانه باختری صرف نظر کند.

بان کی مون این تصمیم اسرائیل را مانعی بر سر راه تشکیل دو کشور مستقل دانست.

این اراضی در جنوب شهر اریحا قرار دارد و به گفته مسئولان جنبش صلح اکنون، این منطقه چه بسا برای توسعه شهرک‌های موجود در منطقه غور اردن استفاده خواهد شد.

همچنین این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرد، اعلامیه مذکور در واقع مصادره واقعی اراضی فلسطینیان جهت ساخت شهرک‌های جدید است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: این اقدام نشان دهنده افزایش فعالیت‌های شهرک سازی است و دلالت بر آن دارد که "اسرائیل" به افزایش کنترل خود بر کرانه باختری ادامه می‌دهد.

دوجاریک افزود: شهرک‌سازی‌ها براساس قوانین بین‌المللی غیر قانونی است و دبیرکل سازمان ملل از تل آویو می‌خواهد این اقدامات را راستای تحقق صلح جامع و توافقی عادلانه متوقف کند.