به گزارش انتخاب، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری  روسیه دوشنبه شب گفت، از روز سه شنبه خروج بخش عمده ای از نظامیان روس از سوریه آغاز می شود. با این حال، وی بشار اسد را مطمئن کرده است که روسیه همچنان در کنار وی برای مبارزه با تروریسم باقی خواهد ماند. دلیل این اقدام از سوی مقامات سیاسی روسیه این گونه اعلام شد که مأموریت نیروهای نظامی روسیه در سوریه محقق شده است و لذا بخش عمده ای از نیروهای روسی از خاک سوریه خارج می شوند.

از سوی دیگر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این رابطه در صفحه فیسبوک خود نوشت: دولت سوریه تأکید می کند که تصمیم روسیه مبنی بر خروج بخشی از نیروهاش با هماهنگی کامل دولت سوریه صورت گرفت. بشار اسد اضافه کرد، از زمان آغاز همکاری روسیه با دولت سوریه، ما از سوی غرب با اتهام های فراوانی در مورد اینکه در حال قتل عام مردم بی گناه هستیم، مواجه شدیم. اما زمان نشان داد که همه آن اتهامات از حقیقت فاصله دارد و دولت روسیه و سوریه، همه تلاش خود را برای شکست تروریست ها به کار بستند.

سوای آنچه آمد، اکنون موضوعی که به نظر مهم و قابل بررسی است، آنکه این رویداد بر مذاکرات صلح سوریه که هم اکنون در ژنو در حال انجام است، چه اثری بر جای خواهد گذاشت؟

پایگاه خبری شبکه «بی بی سی» در این رابطه مدعی شد، این اقدام روسیه سبب خواهد شد تا نمایندگان دولت بشار اسد در جریان مذاکرات تحت فشار قرار گیرند و تن به خواسته های بیشتری از سوی مخالفان بدهند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز این موضوع را در راستای همکاری و اشتراک نظر کاخ سفید و کرملین توصیف کرد و نوشت، این اقدام روسیه نشان از آن دارد که روسیه و آمریکا برای حل بحران سیاسی سوریه، تلاش دارند تا این موضوع از طریق فرایند راه حل های سیاسی پایان بگیرد و در حال حاضر باید یک انتقال سیاسی در سوریه، جای جنگ و درگیری را بگیرد.

در همین رابطه، «گاردین» افزود: دی میستورا نماینده سازمان ملل با بیان اینکه تمام عمر بیش از 3میلیون کودک سوری ـ که زیر 5 سال دارند ـ با جنگ سوریه و تاریخ مذاکرات همراه بوده است، تأکید دارد، باید این مذاکرات از طریق سیاسی به نتیجه برسد، وگرنه پرونده را به شورای امنیت ارجاع می دهد.

خبرگزاری «رویترز» نیز با پرداختن به آثار احتمالی این اقدام بر مذاکرات صلح سوریه نوشت: نماینده سازمان ملل متحد تأکید دارد، هیچ طرح دومی در رابطه با حل بحران سوریه قابل قبول نیست و این موضوع باید از طریق فرایند سه مرحله ای مذاکرات صلح به یک نقشه راه روشن برسد.

این خبرگزاری با توجه به تصمیم اخیر روسیه این گونه تحلیل کرد که مذاکرات فعلی صلح سوریه که در جریان است، اولین مذاکراتی است که در شرایط مناسب تری نسبت به گذشته برگزار می شود. اقدام روسیه مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه و طرح آتش بس که توسط دولت فعلی سوریه نیز پذیرفته شده است، نشان از اجماع جهانی برای خروج از بحران از طریق راه حل سیاسی دارد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز در این رابطه مصاحبه ای با جیمز جورج جاتراس، تحلیلگر سابق سیاست خارجی سنای امریکا ترتیب داد و از قول این تحلیلگر آمریکایی نوشت: تصمیم اخیر رئیس جمهور روسیه شرایط را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه فراهم می کند. این تحلیلگر آمریکایی همچنین تأکید کرده است، نباید این واقعیت را فراموش کرد که حضور نظامی روسیه در سوریه سبب شد تا تروریست ها از موضع هجومی به یک موضع تدافعی تغییر حالت دهند و این مهم شرایط را برای به نتیجه رسیدن راه حل سیاسی بهتر کرده است. جاتراس همچنین معتقد است، حالا همه توجهات به مذاکرات صلح سوریه جلب خواهد شد و امید زیادی برای توفیق آن وجود دارد.

شبکه خبری «CNN» نیز از قول والراشتاین، وزیر امور خارجه آلمان به این موضوع پرداخت و نوشت، در جریان مذاکرات صلح سوریه نیاز بود تا به دولت بشار اسد فشار وارد شود و تصمیم اخیر روسیه در رابطه با خروج نیروهای نظامی از سوریه، این مهم را به بهترین وجه محقق می کند.

والراشتاین اضافه کرده است: خروج نیروهای نظامی روسیه، بشار اسد را در فشار قرار خواهد داد و در نهایت مذاکرات صلح سوریه را به سمت یک فرایند انتقال سیاسی صلح آمیز خواهد برد.

پایگاه خبری «یو اس ای تودی» نیز از قول جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد، برای ما ارزیابی کامل این حرکت روسیه دشوار است و نمی دانیم چه تأثیری روی روند مذاکرات دارد. ما نیاز به زمان داریم تا نیت دقیق روسیه از این اقدام مشخص شود.