به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد، آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل در خصوص توافق هسته‌ای است.

 

آمریکا قصد دارد موضوع آزمایش موشکی اخیر در ایران را در جریان رایزنی‌های شورای امنیت سازمان ملل در هفته جاری مطرح کند و از دیگر کشورها می‌خواهد تا با برنامه موشکی تهران مقابله کنند.

 

وی در ادامه ادعاهایش گفت: این موشک‌ها نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هستند چرا که برد آنها بیشتر از چیزی است که برای موشک‌های بالستیک مجاز است و به همین دلیل یک تهدید بالقوه علیه کشورهای منطقه و فراتر از آن به شمار می‌آیند.

 

کری افزود: ما به وضوح گفته‌ایم که نگرانی درباره برنامه موشکی ایران همانگونه که ماه گذشته در پی آزمایش قبلی ایران به این نتیجه دست یافتیم همچنان یک فعالیت قابل تحریم است.

 

دیپلمات‌های غربی و آمریکا مدعی‌اند،‌ قطعنامه 2231 شورای امنیت که در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به تصویب، تهران را از انجام فعالیت‌های موشکی بالستیک منع می‌کند اما آنها نگرانند که روسیه و چین احتمالاً با هرگونه اقدام برای برخورد با این موضوع مخالفت خواهند کرد.

 

به گزارش ایسنا، بامداد روز چهارشنبه گذشته (19 اسفند) نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامۀ مرحلۀ نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های دور ‎برد نقطه‎زن قدر H وF را با موفقیت از ارتفاعات البرز شرقی به سوی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران در جنوب شرق ایران شلیک کردند.

 

بخشی از این رزمایش بامداد روز سه شنبه (18 اسفند) با شلیک موشک بالستیک قیام از یک سیلو به انجام رسید.

 

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ادعای برخی منابع غربی دربارۀ آزمایش‌های موشکی اخیر در کشورمان گفت: رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سلاح‌های به کارگرفته شده در آن، نه تنها تعارضی با تعهدات ایران تحت برجام ندارد، بلکه حتی خلاف قطعنامۀ 2231 شورای امنیت نیز نیست.

 

جابری انصاری با تاکید بر این‌که هیچ یک از موشک‌ها برای قابلیت حمل کلاهک‌‎های هسته‌ای طراحی نشده است، افزود: برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامۀ 2231 شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و لذا ادعای نقض این قطعنامه مردود است.

 

وی همچنین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تا کنون علیه هیچ کشوری اقدام نظامی نکرده ولی در برابر تجاوز با قدرت و صلابت مقاومت و ایستادگی خواهد کرد و بر سر امنیت و توانمندی دفاعی خود به هیچ وجه مصالحه نمی‌کند و به برنامۀ کاملاً دفاعی و مشروع موشکی خود در چارچوب ضرورت‌های توانمندی برای دفاع مشروع و با رعایت تعهدات بین‌المللی، بدون ورود به عرصۀ کلاهک‌های هسته‌ای و یا طراحی موشک‌‎هایی که قابلیت حمل چنین کلاهک‌هایی داشته باشند، ادامه خواهد داد.