پیونگ یانگ امروز در بیانیه ای رسمی این خبر را اعلام کرد و گفت: در پی تحریم های یکجانبه سئول علیه کره شمالی، توافقات اقتصادی دو طرف ملغی می شود و کلیه حساب های خود را با کره از جمله دارایی های آن کشور در کره شمالی را تسویه خواهد کرد.

این بیانیه توسط کمیته امور دو کره مستقر در کره شمالی صادر شد و در آن تمامی توافقنامه ها و تبادلات اقتصادی دو کشور از امروز بی اعتبار اعلام شده است.

این کمیته در بیانیه خود که تلویزیون کره شمالی نیز آن را قرائت کرد، افزوده است: پیونگ یانگ با توجه به برنامه کره جنوبی برای توقف برنامه گردشگری میان دو کشور و توقف فعالیت مجتمع صنعتی «کائه سونگ» در مرز مشترک، املاک متعلق به این کشور در کره شمالی را نیز به فروش می گذارد.

این بیانیه در شرایطی صادر می شود که کره جنوبی از روز سه شنبه - 18 اسفند - تدابیر تنبیهی و تحریمی یکجانبه ای در زمینه های مختلف اقتصادی علیه کره شمالی اعمال کرده است.

این کشور افزوده است که از این پس اجازه نخواهد داد کشتی های کره شمالی و کشتی های کشورهای دیگر که در این کشور پهلو گرفته اند، وارد بنادر کره جنوبی شوند.

ملغی شدن تمامی توافقنامه های اقتصادی میان دو کشور پس از آن صورت می گیرد که کره شمالی، بامداد امروز و بر اساس گزارش ستاد کل ارتش کره جنوبی از منطقه «خوانگ هائه» دو فروند موشک دوربرد بالستیک با برد 500 کیلومتر به دریای شرقی پرتاب کرد.

این ستاد در بیانیه ای آورده است که ارتش کره جنوبی و نظامیان این کشور خود را برای مقابله با هر تحرک و تهدید کره شمالی آماده کرده اند.

از سوی دیگر نیروهای نظامی آمریکا و کره که شمار آنها به 315 هزار نفر می رسد در حال برگزاری رزمایش بزرگ و بی سابقه خود در چهار دهه گذشته در منطقه هستند.

در تحولی دیگر ارتش کره جنوبی از کشته شدن یک افسر خود در منطقه مرزی با کره شمالی خبر داده و افزوده که این نظامی 37 ساله در واحد گشتی مرزی فعالیت می کرده و دلیل مرگ وی هنوز مشخص نیست اما در کنار جسدش یک تپانچه یافت شده است.

کره پس از پایان حاکمیت ژاپن بر این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و از آن زمان به دلیل آن که جنگ میان دو کره در دهه 1950 با متارکه متوقف شد، دو کشور همچنان در وضعیت جنگ با یکدیگر قرار دارند.