به گزارش پارس به نقل از فارس،  با گذشت حدود 10 ماه از حضور رسمی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و صرف هزینه‌های مالی زیاد، جب بوش سرانجام کناره‌گیری کرد. برای بررسی یکی از دلایل اصلی ناکامی او،‌ خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.  


آنجا که «جب بوش» ملتمسانه در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود به حاضران گفت "لطفا مرا تشویق کنید"، می‌شد به وضوح درماندگی او برای جلب توجهات به منظور هموار کردن راهش در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان را دید. 

نگارنده این مطلب، پیشتر در گزارشی به دردسرهای نام فامیلی بوش در مبارزات انتخاباتی سال 2016 پرداخت؛ موضوعی که از ابتدای کارزار انتخاباتی جب خودنمایی می‌کرد.

نکته جالب توجه در اعلام رسمی مبارزات انتخاباتی پسر رئیس‌جمهور اسبق و برادر رئیس‌جمهور سابق آمریکا، لوگوی رسمی انتخاباتی جب بوش بود؛ لوگویی که در آن اثری از نام فامیلی نبود: «جب! 2016»

«جب» همواره با این مشکل روبرو بود که خودش را متمایز از بوش جلوه دهد و در این مسیر گاف‌هایی هم داد. او در مصاحبه‌ای درباره جنگ سال 2003 عراق اظهارنظری کرد که پس از چند روز مجبور شد حرفش را پس بگیرد.
 
بوش، جِب را شکست داد؛ لطفا تشویق کنید!

او در مصاحبه‌ با شبکه فاکس نیوز گفته بود که اگر از همان اطلاعاتی که جورج بوش برادرش در آن زمان در اختیار داشت، مطلع بود، همانند او به عراق حمله می‌کرد.

پس از براه افتادن جنجال‌ها درباره این اظهارنظر جب بوش و حمایت او از جنگ سال 2003 عراق، بوش سوم مجبور شد که در مصاحبه رادیویی، یک روز پس از گفتگو با فاکس نیوز بگوید: «من سوال را اشتباه متوجه شدم».

جب افزود: «مشخص است اشتباهاتی در گزارش‌هایی که مدعی شدند عراق تسلیحات کشتار جمعی داشته، وجود داشته است. اگر حقیقت را درباره این اطلاعات غلط می‌دانستیم، تصمیم متفاوتی درباره اعزام ده‌ها هزار نیروی آمریکایی در عراق اتخاذ می‌کردم. البته نمی‌دانم چه تصمیمی اتخاذ می‌کردم. این که مساله فرضی است».

موضوع جنگ عراق به طور خاص و مواضع جورج بوش به طور کلی، همواره از مسائلی بود که در طی مبارزات انتخاباتی درون حزبی جمهوری‌خواهان، جب بوش را رها نکرد و دیگر نامزدها همواره از این دو مساله برای ضربه زدن به او استفاده کردند.

در آخرین مورد از این فشارها بود که در مناظره کارولینای جنوبی، دونالد ترامپ در حمله‌ای شدید به جب بوش، موضوع برادرش را دوباره پیش کشید و گفت: «برادرت درباره سلاح‌های کشتارجمعی عراق دروغ گفت». 

هر چه رقابت‌های درون حزبی نامزدهای جمهوری‌خواه به جلو پیش می‌رفت، سردرگمی و ناتوانی جب بوش و پیشتازی «دونالد ترامپ» ادامه داشت و در کنار این نامزد جنجالی، «تد کروز» و «مارکو روبیو»  دو سناتور جوان بودند که توانستند عملکرد بهتری به نسبت دیگر نامزدها داشته باشند.

جب بوش بلافاصله با مشخص شدن نتیجه اولیه انتخابات درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی انصراف خود از ادامه مبارزات را اعلام کرد تا رویای خانواده بوش برای نشستن «بوش سوم» روی کرسی ریاست جمهوری آمریکا محقق نشود.

جب بوش خرداد ماه سال جاری بود که بعد از 6 ماه فعالیت موقتی به منظور بررسی اوضاع و شناساندن خود به رای‌دهندگان، با صرف هزینه‌های هنگفت مالی رسما فعالیت خود را به عنوان نامزد جمهوریخواه آغاز کرده بود.

کنار رفتن جب بوش از کارزار انتخاباتی 2016 و ناکامی او قطعا دلایلی مختلفی دارد و نمی‌توان آن را به یک عامل محدود دانست چرا که او در چند ماه مبارزات انتخاباتی و به ویژه در مناظره‌ها، عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و ترامپ، کروز و روبیو توانستند به راحتی او را از صحنه به در کنند.

 نکته قابل توجه در ناکامی «بوش سوم» این است که بخش اعظم توان «جب» برای متمایز کردن خودش از «بوش» صرف شد و او از ابتدا به جای تمرکز بر توانایی‌های احتمالی‌اش و دست گذاشتن روی نقاط ضعف رقبایش، در موضعی تدافعی قرار گرفت و مجبور به تلاش برای پاسخ دادن به انتقادات شدید دیگر نامزدها شد.

مبارزات انتخاباتی در اردوگاه جمهوریخواهان با پیشتازی ترامپ در پیش است اما پیش‌بینی اینکه چه کسی نامزد نهایی این حزب می‌شود، کار سختی است اما یک موضوع قطعی است:

«جب دیگر مجبور به پنهان کردن نام خانوادگی خود و همچنین دفاع از جورج بوش نیست»