به گزارش پارس به نقل از ایسنا،همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سرود «ای ایران» - ساخته روح‌الله خالقی - با اجرای گروه موسیقی سنتی «الامتو» اعزامی از کشورمان، صبح (22 بهمن‌ ماه) به صورت زنده از تلویزیون ملی (شبکه اول) بلغارستان پخش شد.

در این برنامه پس از اجرای سرود، محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی کشورمان در مصاحبه تلویزیونی خود، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دوستداران فرهنگ، تاریخ ایران و ایرانیان مقیم گفت: در 22 بهمن ماه مردم ایران در کشور خود انقلاب را رقم زدند که یکی از تحولات عظیم قرن بیست و یکم به شمار می‌آید.

او در ادامه سخنان خود، اظهار کرد: این انقلاب با تمامی انقلاب‌های بزرگ در سطح جهان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خویش تفاوت‌های چشمگیر داشته است.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: بلغارستان از جمله کشورهایی است که همواره روابط مسالمت‌آمیزی با ایران داشته و البته پیشینیه‌های مشترک فرهنگی و مشخصه‌ها و ویژگی‌های مثبت موجود در دولت و ملت بلغار به تقویت روابط میان دو کشور افزوده است.

وی با اشاره به موسیقی سنتی ایرانی گفت: موسیقی اقوام و ملل مختلف در قالب ملی و بومی بر اساس قواعد و مقررات خاصی شکل می‌گیرد. حوادث تاریخی، انقلاب‌ها، تمدن‌ها و ... در پی‌ریزی مبانی موسیقی سنتی و ملی سهم بسزایی دارند.

کیانی با اذعان بر اینکه ایران از لحاظ موسیقی قدمت تاریخی و درخور توجهی دارد، اظهار کرد: این موسیقی اصیل از سال‌ها پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته و آنچه دل‌نشین‌تر، ساده‌تر و قابل‌فهم تر بوده، امروز در دسترس است.

در بخش پایانی این برنامه زنده تلویزیونی، رایزن فرهنگی کشورمان به سوالات مجری برنامه درباره فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی پاسخ داد.

همچنین گروه موسیقی سنتی «الامتو» اعزامی از ایران همزمان با سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور در رادیو ملی بلغارستان به اجرای موسیقی سنتی ایران پرداختند.

گروه موسیقی سنتی «الامتو» از ایلام که به مناسبت سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای حضور و اجرای برنامه در «کنسرت موسیقی ایرانی» در بلغارستان، به این کشور سفر کرده‌اند صبح روز (21 بهمن‌ماه) به همراه محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی ایران با حضور در رادیو ملی بلغارستان به بیان تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران پرداختند.

رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان در این برنامه به تشریح برنامه‌های این نمایندگی فرهنگی پرداخت و گفت: طی ایام‌الله دهه مبارک فجر، «هفته دوستی کودکان ایران و بلغار»، «ماه سینمای ایران»، نمایشگاه «لباس اقوام ایرانی»، نمایشگاه «صنایع دستی» و «کنسرت موسیقی سنتی ایرانی» در بلغارستان اجرا می‌شود.

کیانی در ادامه اظهار کرد: فرهنگ ایران و بلغارستان از اشتراک نژادی نزدیکی برخوردار هستند و روابط فرهنگی دو کشور در سطح بالایی است، همچنین، هیچ‌گونه نقطه منفی در این روابط وجود ندارد و همواره رو به افزایش است.

او افزود: وزیر امورخارجه بلغارستان طی سفری که در ماه دسامبر 2015 به ایران داشت، با وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه فرهنگی سه ساله امضا کردند و باید گفت، در سنوات گذشته این تفاهم‌نامه 42 بند بوده که به 57 بند افزایش یافته است.

کیانی در سخنان پایانی خود، آمادگی این نمایندگی فرهنگی را برای اعزام و اجرای برنامه گروه موسیقی بلغاری به کشورمان اعلام کرد.

در ادامه، جواد شوهانی - سرپرست گروه موسیقی «الامتو» - ضمن معرفی آلات موسیقی ایرانی از جمله تنبک، سنتور و کمانچه اظهار کرد: موسیقی سنتی به عنوان گنجینه غنی در قلب ایران اسلامی نهفته است که به طور قطع، هویت فرهنگی ملی ایران را منعکس می‌کند.

او همچنین، در بخشی دیگر از سخنان خود بر ضرورت معرفی موسیقی سنتی ایرانی پرداخت و بر آگاهی‌ جوانان بلغاری نسبت به اهمیت موسیقی مقامی و سنتی اشاره کرد.

سرپرست گروه موسیقی «الامتو» جهت شناخت بیشتر موسیقی سنتی، به درک این میراث فرهنگی بر گفت‌وگوهای بین فرهنگی ملت‌ها، تأکید کرد.