به گزارش پارس به نقل از نامه نیوز، سایت موسسه اندیشکده بروکینگز در گزارشی می نویسد که با توجه به اینکه در تاریخ 26 فوریه، (هفتم اسفند) انتخابات مجلس نمایندگان و خبرگان رهبری ایران به طور همزمان برگزار خواهد شد در ادامه این گزارش نگاهی داریم به عملکرد مجلس خبرگان رهبری در ایران.

مجلس خبرگان ایران مجلسی متشکل از 88 فقیه اسلامی است که به طور مستقیم و با رای مردم و به مدت هست سال انتخاب می شوند. بر اساس قانون اساسی، دستور کار اصلی این مجلس، انتخاب، نظارت و برکناری رهبری ایران است. این مجلس متشکل از دو بخش شورای رهبری و 6 کمیته است که دو مرتبه در سال تشکیل جلسه می دهند.

این مجلس نخستین بار پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 برای تدوین قانون اساسی جدید ایران تدوین شد. پس از تدوین قانون اساسی جدید، این مجلس تعطیل شد تا در سال 1982 بار دیگر تشکیل شود. بر اساس رای گیری هشت ساله، انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری باید در سال 2015 برگزار می شد اما بر اساس تغییراتی که در قوانین ایجاد شد انتخابات برای این مجلس تا سال 2016 به تعویق افتاد. برگزاری دو انتخابات در یک روز هزینه های برگزاری را کاهش و در مقابل میزان سطح مشارکت مردم در این انتخابات را نیز افزایش می دهد.

به منظور مهیا کردن شرایط برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری در ایران، نظارت و شرایط مورد نیاز برای کاندیداتوری نامزدها بازنگری و سخت تر شده است.

نامزدها برای حضور در رقابت های انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ایران باید درجه عالی از فقه اسلامی را در اختیار داشته باشند و در چندین آزمون کتبی و شفاهی شرکت کنند و صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان نیز تایید شود. پنج نفر از 12 عضو شورای نگهبان ایران عضو مجلس خبرگان رهبری ایران نیزهستند.

رقابت در انتخابات مجالس نمایندگان و خبرگان رهبری ایران در سال 2016 شاهد رکورد ثبت نام کنندگان بود.