به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ایالات متحده آمریکا مدت هاست  به دنبال تجزیه عراق بوده و در این پروسه از هر فرصتی استفاده می‌کند که یکی از این ها کمک به اقلیم خود مختار کردستان است. 


بر اساس پروژه  "غرب آسیای"  جدید که مبدع آن ایالات متحده آمریکا و اسرائیل است  کوشش می شود تا کشورهای منطقه را بر اساس برخی تقسیم بندی ها کوچک کنند و عراق نیز در این نقشه قرار دارد. 


مقامات کاخ سفید و کنگره آمریکا تلاش می‌کنند تا با تاکتیک غرب آسیای جدید عراق را به سه قسمت تقسیم  کرده و سه منطقه شمالی و جنوبی و مرکزی ایجاد  کنند تا این  کشور بیش از 400 هزار کیلومتر مربعی به تعبیری سه حاکمیتی شود.  



**سازوکار تقسیم عراق می‌تواند از طریق منطقه خودمختار " کردستان عراق"  صورت بگیرد؟

سازوکار تقسیم عراق می‌تواند از طریق منطقه خودمختار کردستان عراق صورت بگیرد ؛ چرا که  رابطه "بغداد-اربیل" چندان خوب نیست و ضمنا کردستان عراق در منطقه  "بعشیقه" در شمال این کشور به سربازان ارتش ترکیه اسکان داده است. 


 

آیا کردستان عراق تجزیه می‌شود؟ + نقشه و جزییات

 


اخیرا یک اقدام قابل تامل توسط مقامات اقلیم کردستان عراق صورت گرفته و آن ایجاد یک شیار یکپارچه عمیق (ایجاد خندق عمیق) بوده که نگرانی ها را برای تجزیه کردستان عراق افزایش می‌دهد. 


اقدام منطقه کردستان عراق به حفر خندق در مرزهای این منطقه، نگرانی ها درخصوص زمینه سازی برای جدا شدن از عراق را تشدید کرد. تحلیلگران معتقدند که  حفر این خندق شاید زمینه سازی برای ترسیم مرزهای منطقه "کردستان" و جدا شدن آن از دولت  "بغداد"  باشد. 

  
مقامات منطقه کردستان عراق می گویند حفر خندق فقط به دلایل امنیتی است. "جبار یاور" دبیرکل وزارت پیشمرگه گفت: حفر این خندق ارتباطی به مرزهای منطقه  "کردستان" و مسایل سیاسی و جغرافیایی یا مشکلات بین  "بغداد" و "اربیل" ندارد.



**حفر خندق برای مقابله با داعش 

فرماندهان بلندپایه پیشمرگه بر حفر خندق نظارت دارند و می گویند هدف از این اقدام مقابله با حملات انتحاری داعش است. طول این خندق ها از شهر  "ربیعه" در مرز عراق با سوریه آغاز می شود و تا شهر  "خانقین" در مرز عراق با ایران امتداد دارد. 


"حسن تورهان" نماینده مجلس عراق گفت: چرا حفر این خندق سری بود و از همان ابتدا به صورت علنی اعلام نشد؟ اگر احداث این خندق جنبه امنیتی دارد، دولت منطقه  "کردستان"  باید تضمین بدهد از این خندق با انگیزه های سیاسی استفاده نکند.


تلاش برای تجزیه عراق،‌ هدف اصلی آمران گروه تروریستی داعش به تهاجم گسترده علیه استان‌های شمال غرب عراق است.  البته در چند ماه اخیر یک اظهار نظر جدی درباره تمایل رئیس حزب کردستان  برای جدایی از عراق مطرح شده است. 


"مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق در مصاحبه با شبکه آمریکائی سی. ان. ان مدعی شد: عراق درحال فروپاشی آشکاری به سر می‌برد و دولت مرکزی سلطه خود بر همه چیز را از دست داده است. وی افزود: "فروپاشی عراق به خاطر ما نیست بلکه دیگران سبب این فروپاشی هستند.  درحال حاضر زمان‌ آن فرا رسیده که کردها، هویت و نقشه آینده خود را مشخص کنند."


 بارزانی در این مصاحبه، فراتر هم رفت و هدف درونی خود را فاش کرد و ادامه داد: "استقلال برای کردها یک رویا نیست و با وجود اینکه کردستان دو دهه است به صورت مستقل اداره می‌شود اما هیچ‌گاه کردها به تمایلشان برای تحقق استقلال اشاره‌ای نکرده‌اند."

 

آیا کردستان عراق تجزیه می‌شود؟ + نقشه و جزییات

آیا کردستان عراق تجزیه می‌شود؟ + نقشه و جزییات
 


 وی  گفت: "ما در حال حاضر عراق جدیدی را می‌بینیم که با عراق روزها و هفته‌های پیش فرق می‌کند. حوادث اخیر عراق نشان داد که ملت کرد باید درحال حاضر فرصت را غنیمت شمرده و آینده خود را مشخص کند."


هرچند که مقامات اقلیم کردستان عراق حفر خندق  را در جهت مبارزه با تروریست های داعش عنوان کردند ؛ اما یک سوال جدی مطرح می‌شود و آن این که مگر طول این خندق با مناطق تحت تصرف تروریست های داعش همپوشانی دارد؟ 



**توطئه آمریکا و اسرائیل در تجزیه کردستان عراق 

البته توطئه تجزیه عراق و به خصوص ایجاد یک کشور مستقل به نام کردستان طرحی است که مقامات "واشنگتن" و "تل آویو" در آن دست دارند و نمونه آن اظهار نظر یکی از مقامات اسرائیلی درباره ایجاد کشور مستقل به نام کردستان بوده است.   


آیلت شاکد وزیر دادگستری اسرائیل گفت: «ما خواستار تشکیل کشور کردستان هستیم؛ کشوری که ایران را از ترکیه جدا کند و رویکردهای دوستانه‌ای در قبال اسرائیل داشته باشد . وی با بیان اینکه «کُردها شریک و یار اسرائیلی‌ها هستند»، مدعی شد، منافع مشترک رژیم صهیونیستی و کُردها، مقابله با افزایش گروه‌های جهادی در منطقه است. 


وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد، کُردها مردم کهن، دموکراتیک و صلح‌طلب هستند که هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده‌اند. شاکد با بیان اینکه «همکاری اقتصادی باید در هر رابطه رسمی وجود داشته باشد»، افزود: "زمان آن است که به کُردها کمک کنیم".


اسرائیل  و کردستان عراق روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند اما برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که همکاری سیاسی، نظامی و تجاری میان آنها وجود دارد.  "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل  نیز سال 2014 از تشکیل کشور کردستان حمایت کرده است.


مبارزه با تروریست های داعش فصل مشترک ارتباطات "اربیل-بغداد" است؛ اما نکته مهم این بوده که آیا بهانه تروریست های داعش می‌تواند خندق امنیتی به طول  چند صد کیلومتر را ایجاد کند؟  این سوالی است که شاید پاسخ به آن ریشه در سناریوی غرب آسیای جدید آمریکا داشته باشد.