به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برای اهالی رسانه بویژه کسانی که اخبار مذاکرات هسته‌ای و نیز تحولات پسابرجام را دنبال کرده و می‌کنند؛ اظهارات عباس عراقچی به عنوان یک مورد ویژه و بسیار عجیب است. اظهارات متناقض و اطلاعات نادرستی که آقای عراقچی در برهه‌های مهم مربوط به برجام ارائه داده باعث شده حتی برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای در حال تدوین مواضع متناقض وی در روایت مذاکرات طی 2 سال و نیم اخیر باشند.

اگرچه علی‌اکبر صالحی نیز در برهه‌ای در حوزه تناقض‌گویی، گوی سبقت را از عراقچی ربود با این حال اما بدون تردید هیچکدام از اعضای تیم مذاکره‌کننده نمی‌توانند جایگاه عباس عراقچی نزد آنهایی‌ که از واقعیات مذاکرات هسته‌ای و برجام مطلع هستند را بگیرد. جدیدترین موضع‌گیری حیرت‌انگیز آقای عراقچی مربوط به اجرای قانون محدودیت ورود به خاک آمریکاست. 

درحالی که این قانون اخیرا برای اجرا ابلاغ شده است، عباس عراقچی در اظهارنظری شگفت‌انگیز گفته منتظر تاثیر قول جان کری درباره تصحیح این قانون مانده است! عباس عراقچی صبح دیروز در حاشیه نشست مدیران و معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور  درباره تشکیل کمیته نظارت درباره قانون ویزاهای آمریکا نیز گفت: کمیته نظارت جلسات خود را به صورت مرتب برگزار می‌کند و تصمیمات نیز ‌بموقع اتخاذ می‌شود. عراقچی درباره واکنش ایران به قانون محدودیت صدور ویزا و تاثیر آن بر برجام و تمهیدات در این زمینه افزود: دولت آمریکا و وزیر خارجه این کشور تعهد کردند این قانون به گونه‌ای اجرا شود که به منافع حاصل از برجام خدشه‌ای وارد نشود. 

آنها در قدم اول ترتیباتی را اتخاذ کردند که تجار و بازرگانان در سفر به ایران دچار مشکل نشوند. در مراحل بعدی قرار است تمهیداتی به خرج دهند که برای افراد دیگر مشکلی ایجاد نشود. منتظریم تصمیم مقامات آمریکایی در رابطه با نوع اجرای قانون ویزا تاثیرات خود را بگذارد و ببینیم به آن شکل که تصویب شده اجرا می‌شود، خللی در برجام ایجاد می‌کند یا خیر و بعد تصمیم مقتضی گرفته خواهد شد. این اظهارات عجیب عراقچی در حالی است که قانون مذکور اخیرا برای اجرا ابلاغ شده است و تغییرات اعمالی در آن بسیار ناچیز بوده است. در واقع آنچه جان کری پس از امضای این قانون توسط اوباما، به ظریف وعده داده بود؛ اساسا محقق نشد و استناد غیر منطقی عراقچی به این نامه برای توجیه امضای اوباما نیز بی‌نتیجه ماند. در واقع آنها یک «در» بسیار بزرگ بر سر راه ایران قرار داده‌اند و اکنون تنها برای موارد خاص، منافذی در این در ایجاد کرده‌اند! 

برخی موارد استثنا که در تغییرات قانون محدودیت روادید به آمریکا اعمال شده عبارتند از:

- افرادی که به نمایندگی از سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای و دولت‌های نیمه ملی در قالب مأموریت رسمی به کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه سفر کرده باشند.

- افرادی که به نمایندگی از سازمان‌های مردم نهاد در قالب مأموریت رسمی به کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه سفر کرده باشند.

- افرادی که در کسوت روزنامه‌نگار برای تهیه گزارش به کشورهای  ایران، عراق، سودان یا سوریه سفر کرده باشند.

- افرادی که پس از جمع‌بندی «برنامه جامع اقدام مشترک» (14 جولای 2015) با هدف‌های مرتبط با امور بازرگانی به ایران سفر کرده باشند.

همچنین برای افرادی که به‌دلایل ضروری همچون بیماری و تجارت یا خدمات انسان‌دوستانه خواستار سفر به آمریکا باشند، تمهیدات ویژه‌ای برای تسریع خدمات کنسولی و روادید در نظر گرفته شده است.
این تنها استثناهایی است که دولت آمریکا برای سفر به ایران در نظر گرفته است. تنها مورد تجاری نیز مربوط به آمد و شد‌هایی است که تنها در محدوده برجام صورت می‌گیرد. در واقع موانع بر سر راه منافع تروئیکای اروپایی برداشته شده است. 

کاملا مشخص است که تغییرات ناچیز اعمال شده در قانون محدودیت روادید برای آمریکا، در مقابل هزینه هنگفتی که این قانون به وضعیت اقتصادی ایران بویژه صنعت توریسم وارد کرده، بسیار ناچیز است و همان‌گونه که پیش‌تر رسانه‌ها به آن اشاره کردند، این قانون از آنجا که عادی‌سازی تجارت خارجی ایران را با مانع مواجه می‌کند؛ خلاف تعهدات آمریکا در برجام است! 

البته در همان زمان مقامات دولتی به این موضوع یعنی نقض برجام با اجرای این قانون اعتراف کرده بودند اما گویی عباس عراقچی در مجموعه تیم مذاکره‌کننده این نقش را پذیرفته است تا به توجیه یا اصطلاحا ماله‌کشی خلف وعده‌های آمریکا بپردازد!تاسف‌انگیز‌تر این است که همین فرد اکنون رئیس ستاد پیگیری برجام است! یعنی دیده‌بان ایران برای رصد اقدامات آمریکا است!  

نکته تاسف‌انگیزتر این است که برخی اعضای تیم مذاکره کننده همانند عراقچی، کمترین نگرانی نسبت به قضاوت عمومی درباره رفتار خود ندارند! و به همین دلیل در روند تناقض‌گویی‌های این افراد خللی وارد نمی‌شود!  

درحالی که با توجه به اجرای قانون محدودیت ورود به خاک آمریکا و خلف‌وعده جان کری، امثال عباس عراقچی باید نسبت به‌ اظهارات پیشین خود و استناد به قول اوباما، از افکار عمومی عذرخواهی کرده و تمهیدی برای برخورد با این خلف وعده آمریکایی‌ها بیندیشند دهند، وی یعنی عراقچی چشم در چشم میلیون‌ها ایرانی منتظر تاثیر اقداماتی است که آمریکایی‌ها انجام نداده‌اند!