به گزارش پارس به نقل از فارس،«عدل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که مدارکی ارائه شده نشان می دهد که «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعی این کشور نقش تروریستی در کشور داشته بود و برای انجام اقدامات تروریستی فعالیت تلاش می‌کرد.

وی در گفت‌و‎گو با شبکه خبری «سی‎ان‌ان» افزود: «شیخ نمر از دهه  90 قرن گذشته میلادی به عنوان یکی از شدیدترین منتقدان حکومت سعودی فعالیت می کرد و طی این مدت مواضع سیاسی تندی را علیه حکومت سعودی اتخاذ کرد اما هیچ مجازاتی برای وی در نظر گرفته نشد، زیرا این موضوع به آزادی بیان مربوط می‌شد، اما طی سال های اخیر موضوع آزادی بیان به رفتاری تغییر کرد که منجر به قتل تعدادی از بی گناهان شد، از همین روی تصمیم به محاکمه وی گرفته شد.

الجبیر گفت: ما در عربستان قانونی داریم که به ما اجازه می دهد احکام اعدام را اجرایی کنیم همچنانکه در آمریکا هم این قانون وجود دارد و اگر ما امروز این احکام را به همان روشی که آمریکا اجرا می کند. آیا اقدامی که داعش با شمشیر برای اعدام اقدام می کند این بدین معناست که این گروه تروریستی چنین روشی را از ما گرفته است؟ مجازات اعدام بخشی از سیستم قضایی ماست و کسانی که جنایاتی را مرتکب می شوند باید مجازات شود و جهان هم باید به قانون ما احترام بگذار همچنانکه ما به آن احترام می گذاریم.

وزیر خارجه عربستان درباره اعدام 47 متهم به انجام فعالیت های تروریستی که شیخ نمر هم یکی از آنها بوده است، گفت: اگر آمریکا با بمباران مواضع داعش، 47 نفر از عناصر آن از جمله کسی که به قتل آمریکایی ها اقدام کرده باشد، بکشد یقینا مردم آمریکا برای شادی به خیابان می آیند.

وی همچنین به تحولات عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: من گمان می کنم که رمز شکست داعش در سوریه و عراق در تغییر نظام بشار اسد در سوریه و اجرای اصلاحات در عراق است که جریان‌های عراقی یک سال و نیم گذشته بر سر آن توافق کردند تا بر مبنای آن همه گروه ها و طیف های مذهبی در عراق قدرت را به صورت عادلانه تقسیم کنند.

اظهارات عادل الجبیر در حالی مطرح می شود که بسیاری از فعالان حقوق بشری در جهان بر این باروند که اعدام شیخ نمر النمر بر خلاف اصول حقوق بشری بوده است و از لحاظ علت صدور حکم و نحوه اجرای حکم به شدت مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است.

 در واقع شیوه جنایت ها و اعدام هایی که رژیم سعودی همانند داعش از طریق بریدن سر با شمشیر به کار می گیرد در جهان نادر است، به ویژه اینکه اگر شخصی که حکم علیه آن اجرا می شود فقط به دلیل ابراز عقیده و بیان اندیشه خود باشد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی اعدام شیخ نمر توسط عربستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اعدام شیخ نمر آل نمر نگرانی‌های جدی درباره آزادی بیان و احترام به حقوق سیاسی و شهروندی ایجاد کرده است.