به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بیزنس اینسایدر نوشت: بهای نفت به بشکه ای 28 دلار سقوط کرده و این افت، تاثیری ناگفته و بر هم زننده بر کشورهای سراسر جهان خواهد داشت. منطق می گوید که عربستان سعودی، دومین تولید کننده بزرگ جهان – و بزرگترین تولید کننده که با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا دست به گریبان نیست – می تواند با کاهش تولید 10.25 میلیون بشکه در روز خود جلوی این سرنگونی را بگیرد. ولی ریاض دست به کاهش نمی زند تا درآمد نفتی ایران را که بزرگترین دشمن ژئوپلتیک خود می داند کاهش دهد. 

در ادامه این گزارش آمده است: وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر، در گفتگویی با ولف بلیتزر در سی ان ان، این نظریه را رد کرد. او مدعی شد عربستان نمی خواهد تولید خود را کاهش دهد زیرا نگران پیامدهای آنچه خود، افزایش ساختگی بها، می خواند است. او مدعی شد: «بهای نفت با عرضه و تقاضا در بازارتعیین می شود و به خاطر اضافه تولید در چند کشور، عرضه مازاد در بازار رخ داد و این به افت بهای نفت دامن زد.»
او افزود که کاهش تولید، بی گمان کشورهای مسئول این کاهش بها را نجات خواهد داد؛ ولی این کار تنها کاهش بهای متاثر از بازار را به تاخیر خواهد انداخت. «عربستان سعودی از کاهش تولید خودداری کرد تا از تولید کنندگان برتر پشتیبانی نکرده باشد؛ زیرا این کار زمینه را برای کاهش بها و حجم آماده می کرد.... آنچه می بینیم، همان بهای بازار است.»
کوتاه سخن اینکه او می گوید اگر عربستان تولید خود را کم کند، به همان اندازه کشورهایی که مازاد تولید داشتند و جهان را به این وضع درآوردند در دستکاری بهای نفت گناهکار خواهد بود. 
وزیر خارجه عربستان که دولتش 13 درصد نفت جهان را تولید می کند با کاربرد تولید نفت همچون یک چماق سیاسی مخالفت کرد: «اگر بخواهید به روشی با آن بازی کنید یا آن را بالا پایین کنید، بهای گزافی را خواهید پرداخت.»
این گزارش میفزاید: ولی این شیوه استدلال، یک مشکل بنیادین دارد. بهای نفت کمابیش با تولید و قیمت های هدف که درون سازمان اوپک برگزیده می شود تعیین می شود. عربستان بانفوذترین عضو این سازمان است. استخراج نفت عربستان کار شرکت سعودی «آرامکو» است که دولت سعودی آن را اداره می کند. همچنین در این سخنان تناقضی هست که می گوید برخی کشورها تولید زیادی دارند ولی بهای نفت به قیمت منطقی بازار رسیده است. 
ساده لوحانه است که گفته شود بهای نفت تنها به خاطر «جنگ سرد» ایران و سعودی افت کرده باشد. تولید در خیلی کشورها از جمله آمریکا، بالا رفته است. ریاض هزینه ارزانی نفت را با کاهش هزینه های عمومی و گرفتن مالیات های تازه می دهد. 
در همان حال، عربستان به اندازه دیگر کشورها از بهای کم نفت آسیب نمی بیند. آن گونه که اکونومیست گفته، بهای سر به سر نفت عربستان بشکه ای 12 دلار است. ولی برای ایران نزدیک 30 دلار و برای آمریکا 70 دلار است. این کشور برای جذب افت طولانی مدت بها، در وضعی بهتر از دیگر کشورهای تولید کننده نفت است. پس چون این کشور می تواند از عهده بهای کم برآید، ممکن است بهای نفت همچنان کم بماند.