به گزارش پارس به نقل از فارس،«لوک کافی» کارشناس بنیاد «هریتج» با اشاره به «روز اجرای» برجام و پیامدهای رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تصریح کرد: «در یک جهان کامل، آمریکا هرگز با چنین توافقی موافقت نمی‌کرد. در حقیقت، به سادگی می‌توان این فرضیه را پذیرفت که تنها دلیلی که برجام در تابستان سال گذشته مورد موافقت قرار گرفت، تنها به واسطه میراث "باراک اوباما" بود».

وی سپس تأکید کرد: «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید با کنگره در زمینه بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه اقتصادی علیه ایران همکاری کند. به هرحال، این تحریم‌های اقتصادی بود که ایران را به میز مذاکره آورد».

این کارشناس بنیاد هریتج ادامه داد: «همکاران من در بنیاد هریتج و کارشناس ارشد خاورمیانه، جیم فیلیپس خلاصه‌ای از آنچه که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌تواند انجام دهد، نوشته‌اند. خط اول این مطالب این است که رئیس‌جمهور بعدی نباید توافق (هسته‌ای با ایران) را بعنوان یک عمل انجام شده بپذیرد».

کافی تصریح کرد: «اینکه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا ایده پس زدن توافق هسته‌ای با ایران را داشته باشد، هنوز مشخص نیست، اما عدم پس زدن برجام، عواقب فاجعه‌باری نه تنها برای منطقه بلکه برای تمام جهان به همراه خواهد داشت. ایران با یک بمب هسته‌ای موجب به راه افتادن یک رقابت تسلیحاتی در یکی از بی‌ثبات‌ترین بخش‌های جهان خواهد بود».