به گزارش پارس به نقل از فارس،برخی رسانه‌های لبنانی در گزارشی، نیت حقیقی عربستان از اعطای کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان را رویارویی با ایران خواندند.

روزنامه «السفیر» در گزارشی تحت عنوان «ریاض، پاریس را به اولویت رویارویی با ایران در لبنان ملزم می‌کند.... هدیه عربستان؛ تسلیح ارتش یا مصادره حق تصمیم‌گیری»، اعلام کرد که بعد از چند سال تاخیر، بالاخره قرار است محموله دوم تسلیحات نظامی فرانسه در چهارچوب هدیه عربستان، بهار آینده به ارتش لبنان تحویل داده شود.

بر اساس این گزارش دومین محموله کمک‌های نظامی به ارتش لبنان، شامل لباس نظامی و دستگاه‌‌های ارتباطی خواهد بود.

این روزنامه لبنانی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه «آیا هدف (کمک به ارتش لبنان) رویارویی با خطر تروریستی یا اسرائیلی است یا خطر ایران؟»، نوشت: طرف عربستانی، دست و پای لبنانی‌ها را با شروطش بسته و حق تصمیم‌گیری را به جای طرف لبنانی از آن خود و در راستای منافع منطقه‌ای خود می‌داند. محاصره حزب الله در داخل لبنان و مجبور ساختن آن به خروج از سوریه به هر قیمتی، در رأس اهداف منطقه‌ای عربستان است.

این گزارش حاکی است که طرف سعودی تنها حق انتخاب از لیست تجهیزات نظامی گران قیمت نسبت به سایر بازارهای سلاح را به لبنانی‌ها داده و توجهی به استراتژی دفاعی بیروت نکرده است. لبنانی‌ها حتی مجبور بودند که با هدیه عربستان تنها از بازار تسلیحات نظامی فرانسه خرید کنند. عربستان کمک به ارتش لبنان را به هدیه‌ای به فرانسوی‌ها تبدیل کرد.

این روزنامه سنگ‌اندازی‌های طرف فرانسوی طی مذاکرات هسته‌ای ایران را خوش خدمتی پاریس به عربستان و ناشی از پاداش ریاض به دیپلماسی فرانسه توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی در پاییز سال 2013 از «میشل سلیمان» رئیس جمهور وقت لبنان در جریان سفرش به ریاض سؤالی مبنی بر اینکه «چرا ارتش لبنان، مانع عبور حزب الله از مرزها نمی‌شود؟» مطرح کرد. این امر در اعتراض به دخالت نیروهای حزب الله در تحولات سوریه صورت گرفت.

طبق این گزارش «سعد حریری» رئیس جریان «المسقبل» لبنان که در «جده» اقامت دارد، به جای میشل سلیمان پاسخ داد و کمبود تجهیزات ارتش لبنان را مطرح کرد که چنین امری، شاه درگذشته عربستان سعودی را به اعطای کمک سه میلیارد دلاری به منظور خرید سلاح فرانسه برای ارتش لبنان واداشت. این اقدام ریاض با هدف «توانمند ساختن ارتش لبنان برای ایستادگی در مقابل حزب الله در آینده» صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، از بدو اعلام هدیه سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان، ریاض از این موضوع به عنوان اهرمی برای دشمنی با ایران و حزب الله استفاده کرده است و حتی تلاش دارد که بعد از تحویل سلاح به ارتش لبنان نیز تا جایی که می‌تواند در سرنوشت استفاده از آن و کنترل از راه دور برخی تجهیزات دخالت داشته باشد.