به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه "وال‌استریت‌ژورنال" در گزارشی به قلم احمد العمران و بیل اسپیندل به بررسی اوضاع کنونی عربستان و سیاست‌گذاری‎‌های آن پرداخت. در این گزارش آمده است: چند ساعت پس از اینکه اعدام روحانی برجسته شیعه –نمر باقر النمر- موجب آغاز بحران دیپلماتیک در حوزه خلیج فارس شد، محمد بن نایف آل سعود (جانشین پادشاه عربستان) و محمد بن سلمان آل سعود (جانشین ولیعهد سعودی) در منطقه "جنادریه" برای نشان دادن اتحاد خود در این زمان مهم، در یک مسابقه اسب دوانی شرکت کردند.

 

محمد بن نایف پس از ملک سلمان (پادشاه عربستان سعودی) به تخت می‌نشیند و محمد بن سلمان منتظر است تا پس از وی جانشینش شود. اما سیاست‌های جانشین ولیعهد بسیار بحث برانگیز بوده و تنش‌هایی را در خانواده سلطنتی آل سعود ایجاد کرده است.

 

این دو رقیب اخیراً با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شده‌اند: گسترش گروه تروریستی داعش، کم شدن درآمدها بر اثر کاهش قیمت نفت و درگیری در جنگ زمینی با یمن. رژیم سعودی پیش از این بارها با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم کرده و بر آنها غالب شده؛ اما هرگز این تنش‌ها به صورت همزمان بروز نداده است.

 

پیامد حمله به سفارت عربستان در تهران در کنار روابط پرتنش ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نرخ نفت را ابتدا افزایش و بعد کاهش داد. همچنین این بحران  روز سه‌شنبه به احتکار در بازارهای ارز دامن زد. در نتیجه همزمان شدن انزوای سیاسی و فشارهای اقتصادی ممکن است باعث ناکام ماندن اهداف رژیم سعودی در زمینه‌های اقتصادی شود. 

 

کویت نیز روز سه‌شنبه به دنبال تصمیم رژیم آل سعود به قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، سفیر خود در تهران را فراخواند. همچنین ترکیه با محکوم کردن حمله به سفارت عربستان در تهران، به آنها پیوست. در این میان، عربستان نرخ نفت خام خود در اروپا را کاهش داد؛ این عمل می‌تواند اقتصاد ایران را که به تازگی با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، تصمیم به افزایش صادرات خود دارد‌، تحت تآثیر قرار دهد(!).

 

در کنار تمام این مشکلات، اعدام شیخ نمر و 46 نفر دیگر، باعث پیچیده شدن چالش‌های موجود می‌شود؛ به همین دلیل افراد بسیاری در این خصوص خشمگین هستند. اعدام این افراد تنش‌های فرقه‌ای را نیز تشدید می‌کند.

 

در نتیجه، همانطوری که سران آل سعود پیش‌بینی کرده بودند، واکنش ایران به اعدام شیخ نمر تلاش‌های آمریکا و سازمان ملل متحد برای کشاندن عربستان به گفتگوها به منظور حل بحران‌های یمن و سوریه را با مشکل مواجه کرد. 

 

در پایان مسئله قابل توجه این است که چه کسی سیاست‌های آل سعود را تعیین می‌کنند: ملک سلمان، جانشینش یا جانشین ولیعهد. این سیاست‌گذاری‌ها رژیم آل سعود را با چالش‌های پیچیده‌ای روبرو کرده که سرانجامی مبهم دارند.