اظهارات روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه  در تقدیر از «آدولف هیتلر» دیکتاتور آلمان نازی واکنش رسانه‌های آلمانی را به دنبال داشت.

اردوغان از دولت وقت آلمان به عنوان نمونه‌ای از نظام ریاست‌جمهوری و در عین حال، حفظ انسجام و یکپارچگی کشور یاد کرده بود.

نشریه «اشپیگل» در این زمینه نوشت که اردوغان دچار سوء تفاهم شده است. تقریبا هیچ سیاستمداری در مقایسه خود با هیتلر به آنچه می‌خواهد نمی‌رسد. این چیزی است که اکنون اردوغان هم آن را تجربه می‌کند.» در این زمینه «آیلا آکتا آتا» یکی از رهبران حزب حامی کردها (BDP) در این مورد به روزنامه ترکیه‌ای «تودی‌زمان» گفت: «اردوغان دچار فراموشی شده است چرا که حاکمیت هیتلر برابر با مفهوم فاشیستی و مساوی با مسایل غیرانسانی است.»

اردوغان در راه بازگشت از عربستان سعودی به کشورش، با سوال یکی از خبرنگاران روبرو شده بود که از وی پرسید آیا حفظ انسجام داخلی نظام در مدل حکومتی ریاست‌جمهوری امکان‌پذیر است؟

اردوغان پاسخ داد: «بله، قبلاً نمونه‌هایی در دنیا وجود داشته؛ می‌توانید به آلمان (تحت رهبری) هیتلر نگاه کنید.»

روزنامه «فرانکفورترآلگماینه» در این مورد نوشت: «اردوغان برای قدرت بیشتر تلاش می‌کند چرا که از دید وی ساختار دولتی کارآمد می‌تواند با دوران آلمان در زمان حکومت سیاه نازی‌ها مشابه باشد. با این حال دفتر ریاست‌جمهوری وی می‌گوید که اردوغان نخواسته است که تصویر مثبتی از دوران نازی‌ها ارائه دهد.»

نشریه «فوکوس» این مطلب را با عنوان «مقایسه‌ای که قابل گفتن نیست» منتشر کرد و نوشت: «روز به روز اردوغان به دلیل شکل حکومتی وی به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه ارائه داده است، بیشتر مورد انتقاد قرار می‌گیرد و اکنون پس از اشاره به حکومت هیتلر در آلمان بار دیگر تصویر منفی از خود به نمایش گذاشته است.»

حزب اردوغان موسوم به حزب حاکم عدالت و توسعه پس از ناکام ماندن تلاش‌ها برای تشکیل دولت و برگزاری انتخابات مجدد، اکثریت پالمان را به دست آورد و با نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خلق توافق کرد که روی تغییر قانون اساسی کشور، همکاری کند؛ همکاری‌ای که احتمالاً به گسترده‌تر شدن اختیارات رئیس‌جمهور ترکیه منجر شود.

احزاب دیگری اما در صحنه سیاسی ترکیه حضور دارند که از گسترده‌تر شدن اختیارات رئیس‌جمهور و تبدیل وی به عنصری خودکامه هراس دارند.