به گزارش پارس به نقل از ایرنا، به رغم افزایش کنترل نیروهای گارد ساحلی و نیروهای امنیتی ترکیه، عبور قاچاق پناهجویان خارجی از سواحل این کشور در دریای اژه و مدیترانه به سواحل یونان در این دریاها با کمک قاچاقچیان انسان در این کشور ادامه دارد.

در آخرین نمونه از ادامه این تراژدی انسانی در سواحل ترکیه، شب گذشته یک فروند قایق چوبی کهنه ای که قاچاقچیان در اختیار پناهجویان خارجی قرار داده بودند، در سواحل ترکیه در دریای اژه در منطقه موغلا واقع در جنوب غربی ترکیه غرق شد.

خبرگزاری آناتولی گزارش کرده است که این قایق حامل بیش از 30 تن از آوارگان سوری و عراقی بود که 14 تن از آنان بامداد امروز شنبه به کمک امدادرسانان ترکیه ای از آب نجات یافتند ولی 18 تن از آنها در آب های سرد اژه غرق شدند.

همسو با افزایش درگیری ها و نا آرامی ها در برخی کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی، ترکیه به عنوان یکی از گذرگاههای عمده برای پناهجویان خارجی برای فرار به اروپا در آمده است.

براساس آمارهای رسمی فقط در طی سالهای 1993 الی 2014 میلادی دریای مدیترانه بیش از 30 هزار پناهجوی خارجی را که به امید زندگی بهتر از کشورهای خود می خواستند به یک کشور اروپایی متواری شوند، به کام مرگ برده است.

دریای مدیترانه و اژه از خطرناک ترین راه های کوچ مهاجران غیرقانونی بشمار می رود. بخش عمده ای از این پناهجویان در مسیر فرار یا براثر غرق شدن، گرسنگی و یا سرما از رسیدن به مقصد بازمی مانند.

آن دسته از پناهجویانی هم که می توانند از این دریاهای خطرناک عبور کنند، براثر مسمومیت، آتش سوزی، جنایت، خودکشی و خفگی در انبار کشتی ها جان خود را از دست می دهند و از رسیدن به رویای زندگی بهتر در غرب بازمی مانند.

کارشناسان می گویند ممانعت های جدی اروپا در پذیرش مهاجران، موجب شده تا پناهجویان غیرقانونی برای رسیدن به اروپا، راه های بسیار خطرناکی را برگزینند این درحالی است که اولویت اروپا باید نجات جان پناهجویان باشد.

ترکیه کشوری است که به لحاظ ساحلی طولانی در دریای مدیترانه و نزدیکی با یونان در دریای اژه، همواره یکی از کشورهای هدف در قاچاق انسان و فرار پناهجویان خارجی از طریق سواحل این کشور به کشورهای اروپایی ماست .

اتحادیه اروپا که مبارزه گسترده ای را برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا شروع کرده، بعد از مذاکرات طولانی با ترکیه، آنکارا را به انعقاد قرارداد بازپس گیری مهاجران غیرقانونی که با استفاده از خاک این کشور به کشورهای اروپایی متواری می شوند، متقاعد کرده است.

اخیرا نیز در قبال برخی امتیازات به ترکیه از قبیل فعال کردن فرایند همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا، لغو مقررات ویزا برای شهروندان ترکیه در سفر به اتحادیه اروپا و کمک 3 میلیارد یورویی به آنکارا برای هزینه در اسکان افزون بر 2.2 میلیون آواره سوری، از ترکیه خواسته است بطور جدی از فرار پناهجویان از طریق این کشور به اروپا جلوگیری کند.