به گزارش پارس به نقل از آرمان، هیچ تروریسمی خطرناک‌تر از تروریسم حکومتی نیست. از این روی به سادگی نمی‌توان از کنار کشتار و سرکوب مسلمانان نیجریه توسط عوامل حکومتی این کشور گذشت و در مقابل آن سکوت پیشه کرد. مسلمانان این رخداد رنج‌آور را در معرض تماشای چشم جهان گذاشتند.

اما آنگونه که در مقام محکومیت و ریشه‌یابی تروریسم غیردولتی در پاریس تحت عنوان «یک اقدام ننگین و شرم‌آور» به آن پرداخته شد در محکومیت، تهدید و ریشه‌یابی تروریسم دولتی نیجریه آن‌طور که باید و شاید پرداخته نشد. دستگاه حکومتی نیجریه این حرکت ننگین را در برابر یک گروه اسلامی انجام داده است چرا که بنابر ادعای دولت این کشور این افراد قصد ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه را داشتند؛ حتی در این صورت هم اگر حزب و گروهی در برابر دولتی اعتراض مدنی از خود نشان داد پاسخ آن نباید قتل‌عام، کشتار زنان و کودکان باشد. تلخی و عمق این فاجعه در نیجریه - این کشور فقیر آفریقایی- این است که کشته‌شدگان با کامیون از کف خیابان‌ها جمع‌آوری شدند. این مساله بیش از هر چیز نقض فاحش حقوق بشر است. سازمان‌های حقوق بشری به ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل باید موضع سریع‌تری در محکومیت دولتمردان نیجریه اتخاذ می‌کردند، همانطورکه رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطین مرتکب جنایت‌های فراوانی می‌شود. شوربختانه جامعه بین‌المللی از کنار این فجایع مهم ساده می‌گذرد. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری جهان شاهد پدیده ترور، انفجار و انسان‌کشی است. جریان‌های افراطی اعم از مسلمان و غیرمسلمان در اصل برخاسته از سیاست‌های غلط دولت‌های منطقه یا برخاسته از حمایت دولت‌های غربی هستند. بنابراین نمی‌توان دست برخی از دولت‌ها را در پشت این جریان‌ها نادیده انگاشت. طالبان، القاعده، بوکوحرام و سایر گروه‌های تکفیری که امنیت منطقه را به هم زده‌اند، نمونه بارز این جریان هستند؛ چراکه قبل از هر چیز جریان‌های تروریستی با حمایت مالی و تسلیحاتی این دولت‌ها به وجود آمده‌اند. القاعده و طالبان که با پول عربستان سعودی و غرب در افغانستان، پاکستان و سایر کشورهای درگیر جنگ و بحران به وجود آمدند یا گروه تروریستی بوکوحرام که در آفریقا تحت حمایت برخی دولت‌ها به وجود آمده است.

خطرناک‌تر از گروه‌های افراطی و تروریسم ما امروز شاهد وجود دولت‌های تروریستی در برخی کشورهای جهان هستیم. مثلا القاعده که با وجود اسلحه و امکانات مالی محدودش، امنیت منطقه را به هم زده است آیا دولتمردان کشورهای حامی تروریسم در برابر ملتشان دست به ترور خواهند زد و پاسخ ملتشان را با گلوله در کف خیابان خواهند داد؟ به طور قطع این‌طور نخواهد بود. بر این اساس اگر در کشورهایی چون نیجریه دموکراسی به مفهوم صحیح خود وجود داشته باشد و حکومت‌ها برخاسته از رای، اعتماد و انتخاب مردم باشند هیچ گاه ترور و وحشت از سوی حکومت و حتی گروه‌های سیاسی رخ نخواهد داد. طبیعی است که ترور اعم از حکومتی و حتی غیرحکومتی از دل استبداد بیرون می‌آید. بنابراین گمان می‌رود که برخی از دولت‌ها در جهان دولت‌های کوچک را به عنوان دولت‌های مستبد تقویت می‌کنند. در کنار این دولت‌های استبدادی گروه‌ها و جریان‌های دیگری معترض شده و در برابر این دولت‌ها می‌ایستند که در نهایت این دولت‌ها مردم بیگناه را مورد قتل عام و کشتار خود قرار می‌دهند.

اگر دولت‌ها در این کشورها با مردم درست برخورد کرده و به شیوه استبدادی رفتار نکنند گروه‌های تروریستی نیز در کشورهای درگیر بحران به وجود نخواهد آمد. گروه‌های تروریستی و دولت‌های تروریستی ناشی از استبدادی است که در این کشورها وجود دارد. بیانیه‌هایی که توسط برخی از کشورها در مقابل این اقدامات صادر می‌شود به دنبال منافعی صورت می‌گیرد که در برخی کشورهای بزرگ وجود دارد. اگر منافع دولت‌های بزرگ و حتی سازمان ملل اقتضا کند که نسبت به این اقدامات موضعی اتخاذ کنند قطعا این اقدام را انجام خواهند داد. همانطور که مواضع غرب و روسیه در مقابل سوریه متفاوت است. به عنوان مثال بیانیه صادر می‌کنند و نیروهای نظامی و کمکی برای سرکوب تروریست‌ها به این کشور اعزام می‌کنند اما در کشورهای آفریقایی هیچ اقدامی در جهت حمایت از مسلمانان و سرکوب تحرکات تروریستی صورت نمی‌گیرد. در برابر گروه‌های افراطی در کشورهای آفریقایی نیز مانند خاورمیانه باید به همان شدت و حدت موضع‌گیری اتخاذ شود.