به گزارش پارس به نقل از فارس، روز چهارشنبه (دیروز) نشست صلح یمن برای دومین روز میان هیأت انصار الله، کنگره مردمی و هیأت وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن ادامه  پیدا کرد.

در روز اول این نشست مسائل مربوط به توقف درگیری‌ها، تبادل زندانیان و مسائل سیاسی مورد بحث قرار گرفت.

«عبدالحسین شبیب» تحلیلگر مسائل سیاسی حاضر در سوئیس، در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت «از زمانی که پیش از مذاکرات توقف درگیری‌ها اعلام شده انصارالله به آتش بس متعهد بوده اما در پی نقض آتش بس از سوی عربستان و شبه نظامیان وابسته به هادی، انصار الله نیز در مقابل این اقدامات از خود دفاع کرده است».

وی افزود قرار بود چهارشنبه، نشست صلح یمن در سه محور ادامه پیدا کند که برقراری آتش بس اولین مرحله آن بوده و بعد از آن قرار بود مذاکرات برای انجام گام‌های اعتماد سازی ادامه پیدا کند اما نقض آتش بس از سوی عربستان منجر به بازگشت مذاکرات بر نقطه آغاز آن شده است.

شبیب اعلام کرد انصار الله تآکید دارند که مذاکرات مرحله به مرحله پیش برود در حالی که ریاض می‌خواهد بدون گام برداشتن در مسیر توقف درگیری‌ها از انصار الله امتیاز گیری کند.

وی تاکید کرد نشست روز دوم بدون توقف و از ساعت 10 صبح تا یک بعد از ظهر ادامه پیدا کرده و انصار الله پافشاری کرده در صورتی که زمانبندی دقیقی برای اعلام آتش بس ایجاد نشود وارد محور بعدی مذاکرات نخواهد شد.

این کارشناس لبنانی اعلام کرد در کنار کمیته‌ای که برای رسیدگی به امور بشر دوستانه تشکیل شده کمیته‌ای برای مسائل نظامی ایجاد شده و قرار بوده که نمایندگان انصار الله، کنگره مردمی و عبدربه منصور هادی در آن حضور داشته باشند اما تا کنون نماینده نظامی ریاض به این کمیته نپیوسته است که حاکی از تلاش عربستان برای سنگ اندازی در مسیر مذاکرات است.

وی گفت: روشن است که طرفی که از یمن آمده و نماینده انصار الله و کنگره مردمی است به دنبال حل بحران است اما همه چالش‌هایی که تا کنون ایجاد شده از سوی طرف عربستانی صورت گرفته است.

وی افزود این کمیته نظامی تحت نظارت سازمان ملل است که «سلیم رعد» افسر نظامی لبنانی (که پیشتر در زمینه بحران لیبی از سوی سازمان ملل فعالیت کرده) به عنوان یک کارشناس نظامی بر این کمیته نظارت می‌کند.

شبیب گفت با توجه به اینکه انصار الله طی 9 ماه گذشته موفقیت‌های زیادی به دست آورده و عربستان را متحمل شکست‌های فراوانی کرده پای توافقی را امضا نخواهد کرد که بر خلاف ایستادگی این گروه در طول 9 ماه گذشته باشد.

بر اساس گفته کارشناسان حاضر در حاشیه نشست، هیأت وابسته به ریاض تلاش می‌کند با قرار دادن پیش شر‌ط‌هایی فضای گفت‌وگوها را دچار چالش کند به این ترتیب اخیرا هیأت هادی رعایت آتش‌بس را مشروط بر  تبادل تعدادی از زندانیان وابسته به این گروه در یمن دانسته است.

به گفته یک منبع نزدیک به هیأت انصار الله؛ «ناصر منصور هادی» برادر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن که معاون سرویس امنیت سیاسی در «لحج»، «أبین» و «عدن» بوده،، «محمود الصبیحی» وزیر دفاع سابق و «فیصل رجب» یک فرمانده نظامی سابق از افرادی هستند که هیأت وابسته به هادی اعلام کرده در صورت آزادی آنها آتش‌بس را رعایت خواهد کرد.

این در حالی است که چند ماه پیش رسانه‌ها از آزادی این افراد از سوی انصارالله خبر داده بودند.

کارشناسان حاضر در این نشست تأکید می‌کنند که عربستان و هیأت وابسته به او حاضرند منافع یک ملت و آینده یک کشور را فدای سه تن از عناصر وابسته به خود کند به همین دلیل در روند گفت‌وگوها خلل وارد می‌کنند.