به گزارش پارس به نقل از تسنیم، افزایش اقدامات امنیتی در قرقیزستان، عضویت ۵۰۰ قرقیزستانی در داعش و سوءقصد به جان کارشناس علوم اسلامی از اخبار برگزیده کشور قرقیزستان هستند.

مهم‌ترین اخبار کشور قرقیزستان به شرح زیر است:

یندیرا جولدوبایوا، در هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المللی دادستان‌های کشورهای مرکز و شرق اروپا و آسیای مرکزی درباره مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی در شهر سوچی گفت : «بر اساس اطلاعات سرویس های ویژه، حدود 500 نفر از اتباع قرقیزستان از جمله 122 زن به گروه های تروریستی در سوریه پیوسته اند».
وی افزود : « بیش از 150 نفر محاکمه شده و بیش از 60 نفر از اعضای گروه های تروریستی و افراطی، به اتهام فعالیت‌های تروریستی در فهرست افراد تحت پیگرد قرار گرفته‌اند».
دادستان کل قرقیزستان تاکید کرد: «در حال حاضر تعداد حدود دو هزار نفر از اعضای گروه های تروریستی و افراطی در سراسر این کشور ثبت شده اند که این آمار برای کشوری با جمعیت کمتر از پنج میلیون نفر بسیار زیاد است».


قرقیزستان در پی تقویت اقدامات امنیتی است

پس از وقوع یک سری عملیات تروریستی در فرانسه، مقامات قرقیزستان دستور داده‌اند تا اقدامات حفاظتی مضاعف در واحدهای استراتژیک، به ویژه وسایل ارتباطات به عمل آید. بازرسی‌ها و کنترل در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، پستخانه‌ها و ترمینال‌ها سخت‌تر شده است. اپراتورهای موبایل، تحت حفاظت بیشتر قرار گرفته‌اند و بخش نگهبانی فروشگاه‌ها و اماکن عمومی از مخاطرات احتمالی توجیه شده‌اند. اقدامات مشابه در دیگر کشورهای آسیای مرکزی نیز به‌عمل می‌آید. کارشناسان مسائل امنیتی از احتمال وقوع عملیات تروریستی در یکی از کشورهای منطقه خبر می‌دهند.

آرتور مددبیک‌اف معاون سابق کمیته امنیت ملی قرقیزستان گفت: بیش از 70 میلیون دلار برای انجام عملیات‌های تروریستی و آماده‌سازی ناآرامی‌های عمومی به این منطقه ارسال شده است. البته این اطلاعات را نمی‌توان اثبات و یا تکذیب کرد، زیرا دسترسی به اطلاعات محرمانه سازمان امنیت امکان‌پذیر نیست.

اما قطعاً خطر تروریستی در این منطقه از مدت‌ها پیش بوجود آمده است. مجموعه‌ای از عوامل زمینه‌ای مناسب برای گسترش افراط‌گرایان را، از هر دسته و گروه، در آسیای مرکزی فراهم کرده است. شاخص خطر روزافزون، تعداد روبه‌افزایش افرادی است که از کشور اعزام می‌شوند تا به داعش بپیوندند. تعداد کل داوطلبان از منطقه آسیای مرکزی مشخص نیست، اما این تعداد بالای 3 هزار نفر نخمین شده است. در قرقیزستان به ویژه مناطق جنوبی مشکل‌ساز بوده است، زیرا بیشتر اهالی آن منطقه راهی سوریه می‌شوند.

وضعیت بسیار جدی شده است. پلیس هر روز از دستگیری افراد جذب کنندۀ نیروهای داعش و دیگر جریان‌های افراطی گزارش می‌دهد. اخیرا ماموران پلیس جوانی را بازداشت کرده‌اند که مدت زیادی، افراد را در شهر اوش و استان اوش جذب می کرد و برای شرکت در عملیات های جنگی به منطقه سوریه-عراق اعزام می کرد. این جوان فقط نوزده سال دارد و حتی مجموعه‌ای از عملیات تروریستی، از جمله انفجارها را در جنوب کشور برنامه‌ریزی کرده بود.

تهدیدات روزافزان، مسئله موثر بودن استراتژی دولت برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را زیر سوال می برد. قادر ملک اف کارشناس مسائل دینی از قرقیزستان معتقد است که روش های سنتی مبارزه با داعش دیگر موثر نیست. این طرح ویروسی است که اهداف مشخص دارد. هدف آنان تشکیل خلافت با استفاده از شعار "رسیدن جامعه به عدالت است" که بسیاری از جوامع جهان نیازمند آن هستند. این کارشناس می‌گوید، که یک ایدئولوژی جدید مورد نیاز است که بتواند اصول اسلام معتدل و ویژگی‌های ذهنی و فرهنگی قرقیزها و نیز گزاره های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی اسلام را در جهان امروز داشته باشد و سپری محکم در مقابل افکار افراط‌گرایی باشد.

از میان نقاط خطرساز منطقه، منطقه بدخشان تاجیکستان هم‌مرز با قرقیزستان، چین و افغانستان؛ و نیز استان باتکن قرقیزستان می‌باشند. این مناطق به دلیل موقعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیف، احتمالا هدف اصلی افراط‌گرایان تجزیه طلب باشد. و کنترل تروریست ها بر مناطق بدخشان و باتکن، اجازه خواهد داد در کشورهای منطقه، نفوذ مستقیم داشته باشند و در آنجا ناآرامی ایجاد کنند.

مقامات کشور راه حل این مسئله را در تقویت نیروی انتظامی و ارتش می دانند و به بخش 201 روسیه ای در تاجیکستان، و پایگاه هوایی روسی در شهر کانت قرقیزستان امید بسته‌اند.


کمیتۀ امنیت ملی قرقیزستان از فعالیت جنبش "حزب التحریر" جلو گیری کرد

کمیتۀ امنیت ملی قرقیزستان در چارچوب اقدامات مبارزه ضد افراط گرایی در شهر بیشکک و استان چوی، از فعالیت جنبش "حزب التحریر" جلو گیری کرد.
به گزارش دفتر مطبوعاتی کمیتۀ امنیت ملی جمهوری قرقیزستان، اعضای حوزۀ تروریستی، فعالانه ایدئولوژی افراط گرایی را گسترش می دادند و با اجبار جوانان را در گروه تروریستی خود استخدام می کردند.

در طی بازرسی، طبق آیین دادرسی 600 نسخه ادبیات رادیکال و همچنین وسایل الکترونیکی ثبت نام، ضبط شده است.
در مراسم برگزار شده دو شهروند جمهوری قرقیزستان و یک تبعۀ فدراسیون روسیه بازداشت شده‌اند. این پروند در حال رسیدگی است.


زنان قرقیزستان آموزش اسلام میانه رو می بینند

زنان قرقیزستان اصول دین اسلام میانه رو در بیشکک آموزش می بینند. این اقدام به ابتکار دانش‌آموختگان دانشگاه اسلامی قرقیزستان انجام می شود.

به گزارش معلم مرکز آموزش، آموزش زنان از طریق انجمن عمومی زنان تحت عنوان "متکلم" صورت می گیرد. مطالب درس به شرح زیر است: دین اسلام، قوانین شریعت، زندگی حضرت محمد (صلی الله علیه و سلم‬‎) و ترتیب خواندن قرآن.

این برنامه، به عنوان واکنش به تبلیغات افراط گرایی در قرقیزستان و استخدام زنان برای شرکت در جنگ سوریه می باشد.

وی اظهار کرد: "در حال حاضر، باید برای جامعه توضیح داد که مفهوم افراط گرایی با مفهوم اسلام فرق می کند. آموزش و پرورش زنان مسئلۀ بسیار مهمی است".
وی افزود که این برنامۀ آموزشی، در بعضی از مدارس کشور هم تدریس می شود.

به گزارش وزارت امور داخلی، در 10 سال اخیر، سهم زنان قرقیزستانی در عضویت در سازمان‌های تروریستی از 1 درصد تا 23 درصد افزایش یافته است.


انتشار کتاب آموزشی «دین و دولت در قرقیزستان» برای دانش آموزان مدارس

به گزارش کی نیوس، سلطنت سلینم‌بکوا مسئول پروژه کاهش تمایل افراط گرایان قرقیزی و آسیای مرکزی برای پیوستن به داعش گفت، در قرقیزستان کتاب آموزشی «دین و دولت در قرقیزستان» برای دانش‌آموزان مدارس قرقیزستان منتشر می شود. وی گفت، کتاب «دین و دولت در قرقیزستان» در شمارگان یک هزار و پانصد نسخه به همت دولت قرقیزستان و یکی از شرکت غیر دولتی منتشر می شود. وی افزود، کتاب آموزشی بر اساس برنامه‌های درسی سازمان دولتی امور دینی و وزارت علوم و آموزش جمهوری قرقیزستان طراحی می شود. علاوه بر این، برگرازی نشست‌ها و دوره‌های دانش افزایی برای معلمین و دانش‌آموزان در 360 مدارس کشور برنامه ریزی می‌شود. هدف نشست‌ها و دوره‌های دانش‌افزایی بهبود سواد معلمین و دانش‌آموزان در حوزه دین و مذهب است.


تقون مامیت اف:
آدم مسلمان می تواند دموکرات و وطن پرست باشد، اما افراط گرا فقط تروریست است

به گزارش ژنرال و معاون سابق نخست وزیر، آدم مسلمان می تواند دموکرات و وطن پرست باشد، اما افراط گرا فقط تروریست است.
به گفتۀ وی، ائمه باید برای مردم در مساجد توضیح بدهند که چه فرقی بین مسلمانان و افراط‌گرایان وجود دارد. وی افزود: "دین اسلام – دین صلح است".
وی تأکید کرد که جنبش "جماعت تبلیغ" در قرقیزستان اسلام منحصراً صلح آمیز را گسترش می دهد.
=

سوءقصد به قادر ملک‌اف کارشناس علوم اسلامی از سوی افراد ناشناس

شب گذشته قادر ملک‌اف کارشناس علوم اسلامی و مدیر مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» جمهوری قرقیزستان مورد سوءقصد افراد ناشناس قرار گرفت.

به گفته پلیس بیشکک، در تاریخ 26 نوامبر شب تقریباً ساعت 17:45 در منطقه 12 شهر بیشکک در نتیجه توقف یک خودرو پشت خودروی قادر ملکاف، یک فرد ناشناس، ضرباتی را با چاقو به گردن و صورت قادر ملک‌اف دانشمند اسلامی وارد آورده است.

قادر ملک‌اف، بعد از مضروب شدن، با قریاد از حاضران کمک خواست و افرادی که در آنجا بودند و ساکنان محلی به خدمات اورژنس و پلیس تماس گرفتند و وی را به بیمارستان چهارم شهر بیشکک رسانداند اما حمله‌کنندگان متواری شدند.

به گفته مقامات بیمارستان، هماکنون حال ملک‌اف رضایت‌بخش بوده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد. ضمن آنکه کارکنان نیروهای ویژه و پلیس پایتخت قرقیزستان در حال رسیدگی به این حادثه است.
 

قادر ملک اف کارشناس مطرح مسائل دینی قرقیزستان: نیروهای داعش می‌خواستند مرا بکشند.

قادر ملک‌اف رئیس مرکز تحلیلی مستقل "دین، حقوق و سیاست" که عصر 26 نوامبر بر جان او سوءقصد شده بود، اعلام کرد که نیروهای داعش به او حمله کردند.

وی گفت: زمانی که به خودروی خود نزدیک شدم، یک خودروی بی ام وی جلوی راهم را گرفت. دو تن از افراد ناشناس مرا گرفتند و داخل ماشین نشاندند و با دستگاه شوکر و چاقو در ناحیه گردنم ضربه زدند. من مقاومت می‌کردم و از خود دفاع می‌کرم. یکی از آنان تکبیر می‌گفت، من هم با تکبیر جواب می‌دادم. ولیکن آنها همچنان چاقو می زدند، اما علی رغم خونریزی شدید توانستنم از ماشین خود را نجات دهم و از رانندگان وسائل گذری درخواست کمک می‌کردم اما هیچکس به دادم نرسید و حتی نایستاد. به بازارچه‌ای رسیدم و از شدت خونریزی در همانجا بر زمین افتادم.

وی معتقد است که این حمله سوءقصد هدفمند بر جانش بوده که از سوی افراد رادیکال برنامه‌ریزی شده بود.

وی افزود: اطلاعات دقیق به من رسیده بود که در واقع، در تابستان امسال گروه‌های تروریستی وابسته به داعش از شهر الرقه برای من حکم قتل صادر کرده بودند. در تابستان امسال افرادی ناشناس نزدیک منزل و مسجدی که می روم، منتظر من بودند تا مرا به قتل برسانند. وی گفت: حمله دیروز نه تنها برای من، بلکه برای تمام مسلمانان، محققان، امامان و کسانی که ضد داعش هستند خطری جدی است.

"دولت باید امنیت و آزادی را برای شهروندان خود تضمین کند. این حمله به فعالیت حرفه‌ای من مربوط می‌شود، نه اینکه یک حمله با قصد سرقت و... باشد. شغل، سخنرانی‌ها و موضع جدی و شدید من ضد داعش و ایدئولوژی تکفیری این گروه افراطی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاریهای قرقیز، دو نفر از نیروهای داعش در شب حمله قرقیزستان را به مقصد قزاقستان ترک کرده و از آنجا راهی ترکیه شدند که روز 30 نوامبر در 60 کیلومتری سوریه توسط دفتر ملی اینترپل در ترمینالی دستگیر شدند.
چندی پیش وزارت کشور قرقیزستان اعلام کرد که این حمله دعوایی خیابانی بین آقایان بیش نبوده است. اما ملک‌اف، خواهان رسیدگی و برخورد جدی با این افراد شده است.

شایان ذکر است که قادر ملک‌اف رئیس مرکز تحلیل مستقل "دین، حقوق و سیاست"، مشاور اجتماعی وزارت کشور، عضو شورای نظارت کمیته امنیت ملی و کارشناس مطرح قرقیزستان در مسائل دینی است. وی فارغ التحصیل دانشکده حقوق اسلامی از دانشگاه ملی اردن است. صاحب تألیفاتی در خصوص اسلام است. وی موضع سخت و غیر قابل سازش با جریانات تندو و افراطی دینی دارد.

شایان ذکر است وی برنامه‌ریز و سخنران یکی از نشست‌های خبرگزاری قرقیزستان، با موضوع «دولت چه کار باید انجام بدهد و در مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی چه چیز نباید باشد» در تاریخ 27 نوامبر بود. وی همچنین ماه ژانویه سال 2015 در یکی از سخنرانی خود گفته بود که داعش حدود هفتار میلیون دلار اعتبار برای بی ثباتی آسیای مرکزی از جمله جنوب قرقیزستان اختصاص داده است.
30 نوامبر سال 2015
به گزارش خبرگزاری ویچیرنی بیشکک به نقل از وزارت امور داخله (پلیس)، تیلک علی‌بک اولو و ایریقول بیشن‌علیف سوءقصد کنندگان را در شهر غازی عنتب ترکیه، نزدیک مرز سوریه دستگیر کردند. به گفته پلیس سوءقصد کنندگان عضو داعش هستند و بعد از وارد کردن ضرباتی با چاقو به قادر ملک‌اف، همان روز شب به ترکیه پرواز کردند.
   
تظاهرات علیه داعش روبروی سفارت ترکیه در بیشکک
روز 27 نوامبر تظاهراتی ضد داعش در مقابل سفارت ترکیه در بیشکک برگزار شد. تظاهرکنندگان که تعدادشان 5 نفر بود از مقامات ترکیه خواستندتا به مشارکت خود با داعش خاتمه دهند.
به گفته ایگور تروفیم اف فعال اجتماعی، ترکیه از داعش نفت می‌خرد که از طریق قاچاق به دست می‌آورد. ما می‌خواهیم تا ترکیه به ارتباطش با داعش پایان دهد. کلارا حاجی بیک اوا، رئیس حزب کمونیستی قرقیزستان گفت که اقدامات اخیر ترکیه جای تأسف دارد. ما از عملکرد رئیس جمهور ترکیه شوکه شده ایم و نمی توانیم نسبت به ضربه ای که همسایه و برادرمان، روسیه، که با آن در مجامع مختلف عضویت داریم بی اعتنا باشیم.

تظاهرکنندگان تابلوهایی را با نوشته هایی زیر در نزدیکی سفارت نصب کرده بودند:
ترکیه به تامین مالی، آموزش تروریستها و تأمین سلاح برای داعش در سویه، روسیه، قرقیزستان، اوکراین، عراق، افغانستان خاتمه بده"، "ترکیه به اسارت و قاچاق افراد از قرقیزستان، روسیه، اوکراین، سوریه، عراق و..." پایان بده".
تروفیم اف گفت: اگر نسبت به آنچه ترکیه با روسیه کرد بی تفاوت باشیم، فردا همین بلا را بر سر قرقیزستان خواهد آورد.


میخایلوف: قرقیزستان به منطقه تحت الشعاع داعش تبدیل می‌شود

افراط‌گرایان به دنبال جذب افراد و مجازات دشمنان هستند. مبارزه با افراط‌گرایی در قرقیزستان، تصویری جدیدی از خود ارائه می‌دهد. هفته گذشته دو نفر از افراط‌گرایان، به قادر ملک‌اف، اسلام سناس قرقیزی حمله کردند. این افراد از طریق اینترپل دستگیر شدند. کمیته امنیت ملی قرقیزستان معتقد است که این جنایتکاران اعضای داعش هستند. مخالفان قرقیزی اتفاق اخیر را برنامه‌ای از پیش ساختۀ نیروهای امنیت می‌دانند. اما کارشناسان هشدار می دهند که قرقیزستان به منطقه تحت شعاع داعش تبدیل می شود، زیرا این گروه، جوانان را در قطر آموزش می‌دهند و پس از بازگشت بین مردم بومی افکار داعش را گسترش می‌دهند. بیشتر کارشناسان از افراط‌گرایی روزافزون مردم قرقیز هراس دارند. مسئله فقط اعزام افراد به سوریه نیست. وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور بدتر می‌شود و نارضایتی که قبلا سرکوب شده بود، افزایش می‌یابد. این وضعیت به‌ویژه در مناطق فقیرنشین کشور مشاهده می‌شود. مقامات همچنان نمی‌توانند مراکز دینی را تحت کنترل و نظارت داشته باشد. براساس اطلاعات اخیر اکنون 538 مسجد در قرقیزستان به طور غیر قانونی فعالیت می کنند. مردم فقیر بخصوص در جنوب کشور، طعمه مبلغان داعش می شوند که نه تنها قرقیز بلکه فرستادگانی از قطر و عربستان سعودی هستند.
وزارت کشور برای ضاربان قادر ملک‌اف، ابتدا پرونده‌ای به جرم اوباشگری تشکیل داده بودند، اما پس از ارائه شواهد شاکی، مشخص شد که این اتفاق سوءقصد به جان انسان بوده است و توسط نیروهای داعش انجام گرفته بود. قادر ملک اف می‌گوید که این حمله به دلیل اظهارات تند وی خطاب به جریانات تندرو اسلام انجام گرفته بود. وی در گذشته بارها علیه جریانات غیر سنتی اسلام موضع گیری کرده و پیشنهاد داده که افرادی که زیر پرچم سیاه داعش در آمدند، باید اعدام شوند. وی گفت که این حمله نه تنها سوء قصد به جانش بوده، بلکه نشان دادن زور از سوی افراط‌گرایان اسلامی است. اگر دولت و جامعه و رهبران مسلمان متحد نشوند، تمام اقدامات داعش موفقیت آمیز خواهد بود. اگر همتایانم موضع قاطع نگیرند داعش احساس قدرت خواهد کرد. اما برخی از مخالفان سیاسی که مخالف نزدیک شدن قرقیزستان با روسیه هستند، به مقامات محلی و نیروهای امنیت روسیه مشکوک شدند که این اتفاق از پیش برنامه ریزی شده بود، زیرا آنها معتقدند که خطر تروریسم بین المللی و از جمله خطر داعش، بیش از حد اغراق شده است تا آزادی بیان را محدود کنند.
نوشته گریگوری میخایلوف


گردهمایی جوانان با موضوع جلوگیری از افراط گرایی دینی در بیشکک برگزار شد

به گزارش سازمان‌دهندگان مراسم، نمایندگان جامعۀ مدنی و کارمندان اداره‌‌های دولتی در زمینۀ همکاری با جوانان بیشکک و استانهای چوی و اسیک-کول دربارۀ مسایل چون علت گسترش افراط‌گرایی دینی در میان جوانان و نقش سازمان های غیر دولتی در جریان جلو گیری از ظهور افراط بحث و تبادل نظر کردند.
حاضران در گردهمایی، مسئلۀ مساعدت جوانان به سازمان های اجتماعی و دولتی و همچنین آژانس اجرای قانون را بررسی کردند.
سازمان دهندگان مراسم تأکید کردند که عامل اصلی تحکیم افراط‌گرایی در میان جامعه گسترش سایت‌های رادیکال در اینترنت می باشد که تروریستها توسط آنان جوانان را به سوی خود جلب می‌کنند. وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور و عدم توجه کافی والدین به فرزندان خود، زمینۀ مناسبی را برای فعالیت تروریستی آنها فراهم می‌سازد.


افراط گرایان سازمان تروریستی بین المللی در بیشکک کشته شدند

به گزارش کمیتۀ امنیت ملی قرقیزستان، در 10 دسامبر گروه تروریستی که یکی از حوزه‌های سازمان تروریستی بین المللی می باشد، توسط کمیتۀ امنیت ملی کشور در ناحیۀ "شرق-5" شهر بیشکک کشته شدند.
بر اساس گزارش به دست یافته، مجرمان مقاومت مسلحانه زیادی کردند و در درگیری کشته شدند. این دو افراط‌اگرا در ارتکاب یک سری جرایم جدی و قتل یک افسر پلیس در "شهرک- 8" بیشکک دخالت داشتند.

مشخص شد که این افراد با گروه تروریستی تحت هدایت جماگولاف (با نام مستعار "طاها") که در 16 جولای در طی عملیات ضد تروریستی در بیشکک به هلاکت رسید، به صورت پیوسته در ارتباط بوده است. در نتایج مقاومت مسلحانۀ تروریست‌ها، یکی از سربازان نیروهای ویژۀ کمیتۀ امنیت ملی جمهوری قرقیزستان زخمی شد. در حال حاضر، وضعیت وی رضایت بخش است.
تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد، اعضای گروه تروریستی کشته شده، برای انجام حملات تروریستی در شهر بیشکک و استان چوی برنامه ریزی می‌کردند. در طول عملیات ویژه، 4 تپانچۀ ماکاروف با مهمات، نارنجک های F-1، یک بمب دست ساز و اجزای آن، چند تلفن همراه، ماسک ها و غیره... از مجرمین کشف و ضبط شد.

مقامات کمیتۀ بین المللی جمهوری قرقیزستان فعالیت تحقیقاتی و عملیاتی را در چارچوب پرونده جنایی ادامه خواهند داد.