به گزارش پارس به نقل از العالم، "لورین تامپسون" در مجله "فوربس" نوشت، در صورتی که روسیه تصمیم به حمله به کشورهای بالتیک نماید، می تواند آن را در 2 – 3 روز اشغال کند اما ناتو نمی تواند در این زمان تصمیمی هماهنگ اتخاذ نماید زیرا این مساله مایه نگرانی خاطر وزارت دفاع آمریکا است.
این نویسنده افزود، جبهه شرق ناتو به ویژه در مداخله خارجی ضعیف است، که باید نزدیک بودن آن به مواضع نیروهای روس و نبود ناهمواری های طبیعی را که مانع پیشرفت سریع می شود باید به این مساله افزود.  
کارشناسان نظامی غربی معتقدند آنان قادر به پیش بینی رفتار روسیه به ویژه پس از بحران اوکراین نیستند لذا امکان آغاز دوباره جنگ در اروپا به عنوان مشکل اصلی مطرح شده و آمریکا می داند که این به معنای جنگ زمینی است.
"ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه در شرایط خاصی ممکن است بتواند نیروهای ناتو را شکست دهد حتی اگر نظام سیاسی اروپا ضعیف نباشد چون نتیجه چنین برخوردی مرهون این عوامل می باشد. 
به رغم مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات نظامی در جنوب غرب آسیا در مدت 15 سال در برابر گروه های چریکی، این اقدام موضع نظامی واشنگتن را برای ایستادن در برابر دشمنی که دارای تانک، توپ و هواپیمای جنگی است  تضعیف نموده.        
حضور ارتش آمریکا در اروپا به دو تیپ کاهش یافته که برای برخورد با حضور احتمالی روسیه در این قاره کافی نیست. 
روسیه از نظر تاریخی به انجام عملیات زمینی عادت کرده و به خاطر دارا بودن مساحت گسترده در هر گونه درگیری احتمالی برتر می باشد.
روسیه همواره آموزش ها و رزمایش های نظامی را نزدیک مرز استونی، اوکراین و دیگر کشورهایی برگزار می نماید که در معرض چنین حمله ای می باشد.   
روسیه در غرب خود دارای نیروهای مسلح عظیم است و می تواند بدون هشدار قبلی اقدام نظامی انجام دهد.
مسکو می تواند غرب را به خاطر اختلافات داخلی در برابر عمل انجام شده قرار دهد چه اینکه نیروی زمینی آمریکا عمدتا در مناطقی بسیار دورتر از این مناطق قرار دارد.
ارتش آمریکا برای نبرد در چنین شرایطی آموزش ندیده که باید دارای پشتیبانی هوایی نظامی دائمی باشد که این مساله با روسیه امکان پذیر نیست.
سامانه موشک های روسی قادر به سرنگون ساختن هر گونه هواپیمایی است که از فناوری کاهش پارازیت و دیگر سامانه های مشابه برخوردار نیست.
برتری هوایی روسیه تنها عامل نیست، بلکه ارتش آن بسیار حرفه ای بوده و مسلح به تسلیحات متعارف بسیار پیشرفته است.
ارتش آمریکا زمینه هایی را که روسیه در آن بر آمریکا برتری دارد درک می کند، که همان شلیک موشک های دوربرد، جنگ الکترونیکی و جنگ چند بعدی است به ویژه که تسلیحات ضد تانک روسیه تهدیدی خطرناک برای زره پوش های آمریکایی است.
روسیه قادر به استفاده از سلاح اتمی خود است، به ویژه که اندیشه نظامی اش این مساله را مستثنی نمی سازد، همچنین پوتین اعتراف کرد که به آماده باش نیروهای اتمی روسیه در جریان منازعه اوکراین اندیشید.
نویسنده این مقاله، استراتژیست های نظامی ناتو را به اندیشیدن به این مساله پند داده که درگیری ممکن است در مرز کشورهای بالتیک یا اوکراین آغاز و به حملات اتمی منتهی شود.
وی گفت، ارتش آمریکا باید تانک ها، سامانه های پاتریوت، بالگردهای جنگی و سامانه های اکتشافی پیشرفته را احیا نماید چون حضور عظیم نیروهای آمریکا در اروپا حتی اگر به شکل دائمی باشد، قادر به جلوگیری از تهدید نیست اما به آمریکا توان پاسخگویی سریع در صورتی که قادر به جلوگیری از منازعه را نباشد، اعطا می نماید.