به گزارش پارس به نقل از دیپلماسی ایرانی، آمریکایی‌ها در تداوم آرزو پردازی ناکام و به جبران شکست‌های سنگین در طول یک دهه گذشته در عراق، درصدد پررنگ‌تر کردن موضوع تجزیه این کشور تحت پوشش فدرالیسم و تسلط بر شمال عراق هستند.

به گزارش اسکای پرس به نقل از منابع آگاه، مقامات آمریکایی از سازمان سیا و وزارت امور خارجه و کمیته ذی‌ربط در کنگره آمریکا با برخی سیاستمداران عراقی از طیف‌های مختلف دیدارهای مفصلی در مکان‌های گوناگون از جمله در لندن و اربیل و بغداد و امان داشته‌اند و به بهانه خطر داعش به آنها گفته‌اند ما به این باور رسیده‌ایم که ادامه وضعیت فعلی در عراق قابل قبول نیست. آنها همچنین گفته‌اند که به ایجاد  سه اقلیم اصلی در عراق تحت حاکمیت حکومت فدرال در بغداد باور دارند و آن را شرط اساسی  برای بستن پرونده داعش و پاکسازی عراق از داعش می‌داند. آنها همچنین بر این باور هستند که باید قدرت‌های داخلی ثانوی در عراق که به جای قدرت دولت فعلی بغداد عمل می‌کنند، به ویژه گروه‌های مسلحی که زیر نظر ایران هستند، برچیده شوند.

به گفته این منابع در این دیدارها بر مشکلات اساسی عراق از جمله آن چه دخالت ایران در عراق و نفوذش بر نخست‌وزیر این کشور از طریق عوامل وابسته به نوری‌ مالکی و هادی العامری و ابومهدی المهندس می‌دانند، تمرکز شده است. واشنگتن می‌گوید متعهد می‌شود از حکومت جدید فدرالی  در عراق با تایید شورای امنیت حمایت کند و از همکاری با حیدر‌العبادی  به عنوان نخست‌وزیر  دولت فدرالی پشتیبانی کند به گفته این منابع، آمریکایی‌ها الگوی سوئیس را برای عراق پیشنهاد‌ داده‌اند. همچنین قرار است عراق به عنوان منطقه استراتژیک از درجه اول که امنیت آن با امنیت ملی آمریکا مرتبط است، اعلام شود و به ایران اطلاع داده شود که به مرزهای قبل از 2003 در تمامی سطوح بازگردد و تنها از طریق نماینده دیپلماتیک رسمی خود در بغداد و نماینده دیپلماتیک بغداد در تهران کار کند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی منابع اسکای‌پرس همچنین گفتند که طرح آزادسازی موصل بسیار نزدیک است و تنها جدول زمانی برای اجرای عملیات مربوط به آن باقی مانده و اقلیم کردستان در جریان جزئیات تفاهم‌های نظامی و سیاسی که واشنگتن به دنبال آن است، قرار دارد و خوب می‌داند که سیاست واشنگتن حفظ وحدت عراق براساس فدرالیسم منطبق با سه اقلیم در کنار اقلیم پایتخت است.

این قبیل فضاسازی‌ها برای ایجاد ضعف و انفعال در دولت مرکزی عراق و همچنین فضاسازی علیه ایران شبیه تحرکاتی است که یک سال پیش علیه دولت‌ مالکی انجام شد. دولت مالکی و سپس عبادی دولت‌های منتخب مردم عراق براساس قانون اساسی هستند و آمریکایی‌ها برای این مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند. همچنین باید یادآور شود که قدرت‌‌نمایی «ارتش 27 میلیونی» در راهپیمایی اربعین امسال و با همکاری بسیار نزدیک دولت عراق و ایران که با امنیت و قدرت کامل برگزار شد، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها مایلند آرزوهای تبدیل به کابوس شده را ولو در فضای رسانه‌ای و القایی بازسازی کنند.

در عین حال اکنون کاملا روشن شده که آمریکایی‌ها در پشت صحنه نمایش داعش در شمال عراق برای تجزیه‌افکنی قرار داشته‌اند.