به گزارش پارس به نقل از تسنیم، «عدی ارشید» در جریان درگیری های امروز در شهر الخلیل به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.

پیش از وی نیز نظامیان صهیونیست در نزدیکی چهار راه حلحول در استان الخلیل یک شهروند فلسطینی را به بهانه اینکه قصد داشت با خودروی خود صهیونیست ها را زیر بگیرد، به قتل رساندند.

منابع فلسطینی گفتند که نظامیان صهیونیست با تیراندازی به سمت «عیسی الحروب» (55 ساله) از ساکنان دیر سامت در غرب الخلیل، وی را به شهادت رساندند.

زخمی شدن 5 فلسطینی در جریان یورش نیروهای اشغالگر به شهر رام الله

منابع فلسطینی همچنین گزارش دادند که در جریان یورش نیروهای اشغالگر به مرکز شهر رام الله واقع در کرانه باختری، 5 فلسطینی زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، یک نفر از این زخمی ها از ناحیه دست چپ هدف اصابت گلوله جنگی قرار گرفته و چهار نفر دیگر نیز هدف اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفته اند.

نیروهای اشغالگر اسرائیل همچنین یک فلسطینی از ساکنان اردوگاه قلندیا را در مرکز شهر رام الله بازداشت کردند.
یک منبع امنیتی در این باره گفت که درگیری ها بیشتر در مرکز شهر بود.

نیروهای اشغالگر اسرائیل تقریبا هر روز به نقاط مختلف کرانه باختری یورش برده و تعدادی از فلسطینیان را بازداشت می کنند.

مشعل: انتفاضه قدس مانع از تقسیم مسجد الاقصی شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" تاکید کرد که انتفاضه قدس طرح های دشمن صهیونیستی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی را به شکست کشاند. وی تصریح کرد که مقاومت و پایداری ملت فلسطین این رژیم را وادار به تجدید نظر در طرح ها و سیاست های نژاد پرستانه خود کرد.

خالد مشعل بامداد امروز جمعه در سخنانی در کوالالامپور ـ پایتخت مالزی ـ اظهار داشت که انتفاضه قدس پس از آن شکل گرفت که رنج و محنت های فلسطینیان افزایش یافت و مسجد الاقصی با خطری بزرگ مواجه شد و دشمن صهیونیستی تقسیم آن را عملا آغاز کرد.

مشعل افزود: « می خواستند به ملت فلسطین اینگونه بفهمانند که تنها گزینه ی پیش رو مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی است، تا اینکه مذاکرات به بن بست رسید و صهیونیست ها بیش از پیش به سمت تندروی و افراطی گری گرایش پیدا کردند، از همین روز فلسطینیان دریافتند که مذاکرات با اشغالگران هیچ نتیجه و دستاوردی نخواهد داشت، بلکه تنها گزینه کارساز، جهاد و مبارزه است.»

وی افزود که انتفاضه قدس پس از گذشت 71 روز دستاوردهای مهمی برای فلسطینیان داشته است که جمله توقف تقسیم مسجد الاقصی و وحدت ملت فلسطین در میدان نبرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه داد: « سیاست ما را از هم دور کرده است اما مقاومت دوباره موجب اتحاد ما شد و اکنون فلسطینیان در میدان جنگ با اشغالگران صهیونیست دست به دست هم داده و خون آن ها در هم آمیخته است.»

خالد مشعل خاطر نشان کرد که سومین دستاورد انتفاضه قدس پایان دادن به عربده کشی شهرک نشینان مسلح یهودی ولو به شکل جزئی بود و جوانان فلسطینی با سلاح سردی که در دست دارد به جنگ با اشغالگران رفته است و آن ها اکنون دریافته اند که هرگز نمی توانند از خشم جوانان فلسطینی جان سالم به در ببرند.

مشعل تاکید کرد که انتفاضه قدس پوشالی بودن دشمن صهیونیستی را ثابت کرد، زیرا نظامیان تا بن دندان مسلح این رژیم از سلاح سرد جوانان فلسطینی وحشت دارند و اگر اکنون موشک ها و سلاح های مقاومت فلسطین در کرانه باختری و قدس وجود داشت، اشغالگران را با ذلت و خواری از سراسر سرزمین فلسطین بیرون می راندیم.

مشعل چهارمین دستاورد انتفاضه را اتحاد ملت فلسطین و شکست تلاش های دشمن صهیونیستی برای فاصله انداختن میان آنان دانست و گفت که دشمن در جریان انتفاضه قدس دچار شکست روحی شده است اما ملت فلسطین روز به روز اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و قدرت بیشتری برای احقاق حقوق خود بدست می آورد.

خالد مشعل اظهار داشت که ششمین دستاورد انتفاضه قدس این است که قضیه فلسطین را بار دیگر مطرح کرد و موجب اعتبار بخشی مجدد به آن شد و پس از آنکه فلسطین به سبب مشغول بودن کشورهای منطقه به اوضاع داخلی خود تا حدودی از یاد رفته بود، اکنون دوباره مطرح شده و در راس اولویت ها قرار دارد.

مشعل عموم ملت فلسطین را به همسویی با انتفاضه و مقاومت فراخواند و گفت: « آنانکه در میدان جنگ با دشمن صهیونیستی با یکدیگر متحد شده اند، چشم انتظار وحدت رهبران فلسطینی هستند.»

مشعل افزود که جوانان مبارز فلسطینی به رهبرانی نیاز دارند که شایسته آنان باشد و اگر تمامی رهبران حماس، فتح، جهاد اسلامی و دیگر گروه ها و جریان های ملی، اسلامی و مستقل فلسطینی دست به دست هم داده و با یکدیگر متحد شوند و استراتژی مشترکی را در پیش گیرند، مسلما میزان تاثیر گذاری آنان بیشتر شده و با قدرت بیشتری انتفاضه و مقاومت را ادامه می دهند و این دستاوردی نه حزبی، بلکه دستاوردی برای وطن، ملت و قضیه فلسطین است.

وی دولت های عربی و اسلامی را به حمایت از ثبات و پایداری ملت فلسطین و انتفاضه مبارک آنان دعوت کرد و گفت: « رژیم صهیونیستی از جنبه های سیاسی، مادی و اخلاقی به باری سنگین بر دوش شما تبدیل شده است، پس همه باید تلاش کنید و این بار را برای همیشه از دوش خود بردارید.»

بازداشت 8 فلسطینی در طولکرم

نیروهای اشغالگر اسرائیل بامداد امروز جمعه 8 شهروند فلسطینی از ساکنان طولکرم و دو منطقه ذنابه و اکتابا در شرق این استان و نیز روستای شوفه در جنوب آن را بازداشت کردند.

یک منبع امنیتی فلسطین در این باره گفت که یک گروه از نظامیان صهیونیست به منازل شهروندان فلسطینی یورش آورده و 8 شهروند را بازداشت کردند که عبارتند از: هیثم أحمد محمد شولی ( 27 ساله)، رامی أدیب لطفی ملحم (22 ساله)، محمد خلیل الشافعی (20 ساله)، عبد الناصر عثمان محمود طویر (27 ساله) از اردوگاه طولکرم، عبد الرحمن برهان محمود سرحان و فوزی سمیر زبیدی (27 ساله) از ذنابه، سلیمان صالح عبد الله صالح (44 ساله) از روستای شوفه و سلیمان سلیم علاریه (28 ساله) از ضاحیه.

86 درصد از جوانان فلسطینی، حوادث جاری را اقداماتی خودجوش می دانند

در نظرسنجی که با مشارکت جوانان فلسطینی انجام گرفت، 86 درصد از پرسش شوندگان حوادث جاری را اقداماتی خودجوش دانستند و تنها 9 درصد از آنان، معتقد به حضور و نقش آفرینی گروه های فلسطینی در این حوادث بودند.

در این نظرسنجی که با همت مرکز پژوهش و توسعه در جهان عرب (اوراد) انجام گرفت، 84 درصد از جوانان فلسطینی اعلام کردند که آینده ای روشن برای خود نمی بینند. هشتاد درصد از آنان نیز مشارکت جوانان در مراکز تصمیم گیری فلسطین را غیر رضایت بخش می دانستند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در نظرسنجی یاد شده، 96 درصد از شرکت کنندگان تاکید کردند که از طریق رسانه ها یا سایت های اجتماعی به پیگیری اخبار انتفاضه می پردازند. ضمنا به جز 19 درصد که اعتقاد به پایان قریب الوقوع انتفاضه داشتند، 81 درصد بقیه، باور به تداوم وضعیت و درگیری های کنونی داشتند.

67 درصد پرسش شوندگان فلسطینی در ارزیابی خود از نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در حوادث جاری، گفتند که از عملکرد این نهاد رضایت ندارند و آن را منفی می دانند. ضمنا 52 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی یادشده، اعلام کردند که خود یا خانواده شان از سوی اشغالگران هدف اقدامات ظالمانه و وحشیانه قرار گرفته اند.

81 درصد از جوانان فلسطینی برخورد مسلحانه با نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست را تایید کردند. 77 درصد نیز موافق حمله به شهرک نشینان ساکن کرانه باختری بودند.

53 درصد از پرسش شوندگان نیز مبارزه مسلحانه را بهترین راه حل برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی دانستند.