به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ناکامی تروریست های داعش در عراق و سوریه در تحقق اهداف مورد نظر خود که با منافع ترکیه گره خورده است، به مثابه پایان حیات سیاسی رئیس جمهور ترکیه و نقش بر آب شدن رویاها و زیاده خواهی‌های اوست.

به گزارش پایگاه خبری «المسله»، «غسان یوسف» نویسنده عرب، شکست و ناکامی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را به مثابه پایان حیات سیاسی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دانست.

وی با اشاره به سرنگونی جنگنده سوخو روس به دست ترکیه گفت: چه بسا اردوغان معتقد بود این اقدام می تواند درخشش و محبوبیتی را که در کنفرانس دافوس در سال 2009 به دست آورد به او بازگرداند، اما اکنون موضوع با آن زمان فرق می کند و در نشست مزبور سخنان او در مورد قضیه فلسطین بود در حالی که سرنگونی هواپیمای روس، حمایت از تروریست هایی است که از سراسر جهان عازم سوریه می شوند.

دست ترکیه برای همه رو شده است

پرواضح است که تمام دنیا از میزان دست داشتن ترکیه در حمایت از گرههای تروریستی و پیش از همه داعش با خبر هستند و در همین ارتباط ولادیمیر پوتین رئس جمهور روسیه اخیرا اردوغان را به همدستی با داعش در زمینه فروش نفت سوریه متهم کرد تا جایی که اردوغان در واکنش به این موضوع گفت چنانچه این موضوع ثابت شود، استعفا خواهد کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در تایید اظهارات پوتین از اردوغان خواست مرزهای کشورش را که از طریق آن نفت و مبارزان به سوریه قاچاق می شود، مسدود کند.

کوتاهی ترکیه در کنترل مرزهای مشترک با سوریه

اما اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در این خصوص اظهار داشت، ترکیه از زمان ظهور داعش برای توسعه کنترل مرزهای خود با سوریه اقدام موثری انجام نداد.

یوسف معتقد است اردوغان در صدد است چیزی را پنهان کند که پنهان نگاه داشتن آن ناممکن است، زیرا حامیان دیرینه او از جمله «حسام العواک» از اعضای سرشناس گروه موسوم به «جیش الحر» (ارتش آزاد)  و رئیس سرویس اطلاعات این گروه تاکید کرد وی تصاویری از قراردهایی را در اختیار دارد که ترکیه برای خرید نفت از داعش امضا کرده است.

همچنین «رابرت فیسک» روزنامه نگار انگلیسی در روزنامه ایندیپندنت نوشت: پوتین می داند که ترکیه به داعش کمک می کند از همین رو هواپیماهای روس کاروان های نفت سرقتی از سوریه به ترکیه را هدف قرار می دهند.

اما یوسف نیز در این باره گفت: حماقت اردوغان موجب شد روسیه بیش از پیش بر ادامه ماموریت خود در سوریه اصرار ورزد، زیرا گنبد آتشین روسیه شامل سامانه دفاع هوایی اس 400 و اس 300 و نیز تانک های 90 و مجهز کردن نیروهای ارتش سوریه به تصاویر ماهواره ای و سیستم های ایجاد پارازیت به اضافه جنگنده های سوخو رویای ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه حائل را نقش بر آب کرده و حتی توان ترکیه برای حمایت از گروههای تروریستی را تضعیف کرد.

وی افزود: در همین ارتباط بشار اسد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی چک با اشاره به شکست اردوغان در سوریه و ناکامی گروه‌های تروریستی آن را پایان حیات سیاسی اردوغان برشمرده و گفت، به همین دلیل ترکیه تلاش کرد در مسیر هرگونه موفقیتی مانع تراشی کند و با همین هدف جنگده روسی را سرنگون کرد.