به گزارش پارس به نقل از تسنیم، «عدنان السراج» با اشاره به ورود ارتش ترکیه به شمال عراق درباره اقدامات مقامات بغداد برای پایان دادن به این دخالت نظامی گفت: اولین اقدامات بغداد در این زمینه به‌صورت دیپلماتیک است. عراق سفیر ترکیه در بغداد را به وزارت خارجه فرا خوانده و به وی ابلاغ کرده است آنکارا باید ظرف ۴۸ ساعت نظامیان خود را از خاک عراق خارج کند. همچنین بغداد به آنکارا اعلام کرده است که از ترکیه بابت ورود نظامیانش به شمال عراق به شورای امنیت شکایت خواهد کرد تا به‌خاطر این تجاوزگری مورد مجازات سازمان ملل قرار گیرد.

* درخواست اجرای توافق امنیتی

نماینده پارلمان عراق افزود: این احتمال وجود دارد که بغداد راهکارهای دیپلماتیک دیگری را انتخاب کند، به این معنا که با کشورهایی که قرارداد امنیتی دارد خواستار اجرایی شدن این توافقنامه‌های امنیتی شود تا آن کشورها از تمامیت ارضی عراق حمایت کنند، چراکه این کشورها به حمایت از عراق و تمامیت ارضی آن متعهد شده‌اند. بنده بر این باورم چنانچه حاکمیت ملی و یک‌پارچگی ارضی عراق همچنان نادیده انگاشته شود، اوضاع منطقه بحرانی‌تر خواهد شد.

* آمریکا پشت‌پرده عملیات ارتش ترکیه

این سیاستمدار عراقی درپاسخ به این سؤال "با توجه به توافقنامه امنیتی بغداد ــ واشنگتن آیا آمریکا درخصوص ورود نظامیان ترکیه به خاک عراق دخالت خواهد کرد؟" گفت: بنده معتقدم آمریکا پشت‌پرده عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق است وگرنه آمریکا اولین کشوری بود که ورود نظامیان ترکیه به خاک عراق را محکوم می‌کرد. به‌اعتقاد بنده تعداد نظامیان ترکیه که وارد شمال عراق شده‌اند و تجهیزاتی که به‌همراه آورده‌اند تا خود را به ۲۸کیلومتری نینوا رسانده‌اند، با ادعاهای ترکیه ناسازگاری دارد. آنکارا اعلام کرده است که هدف از ورود نظامیان ترک به شمال عراق آموزش و تجهیز پیشمرگان کرد است.