به گزارش پارس به نقل از مهر، دراین اجلاس دستاوردهای جامعه اطلاعاتی از آغاز به کار رسمی در سال ۲۰۰۵ تا کنون، پیشرفت ها، چالش ها و اقدامات آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این اجلاس بر مبنای بند ۱۱۱ اجلاس تونس در سال ۲۰۰۵ و قطعنامه شماره ۲۵۲/۶۰ مجمع عمومی سازمان ملل که در آن از مجمع خواسته شده بود که در سال ۲۰۱۵ دستاوردهای جامعه اطلاعاتی را مورد بررسی قرار دهد برگزار خواهد شد.

واژه جامعه اطلاعاتی توسط برخی از نظریه پردازان مانند وبستر و یا کاستلز بکار رفته است ولی آغاز بکار رسمی این مفهوم به اجلاس اتحادیه جهانی مخابرات در سال ۱۹۹۸ در میناپولیس بر می گردد.

در این اجلاس از دبیرکل اتحادیه خواسته شد تا نسبت به برپایی اجلاس سران جامعه اطلاعاتی اقدام کند. نتیجه این اجلاس برگزاری دو اجلاس بزرگ ژنو در سال ۲۰۰۳ و تونس در سال ۲۰۰۵ بود. اجلاس تونس دارای دو سند به نام های سند تعهد تونس و دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی بود و در ضمیمه آن ۱۱ خط عمل وجود دارد که هر کدام از آن خطوط عمل ناظر بر تحقق یکی از اهداف توسعه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این خطوط عمل عبارتند از:

۱-نقش مقامات اعم از دولت ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی در پیشبرد تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی ۲-زیر ساخت اطلاعات و ارتباطاتی ۳-دسترسی به اطلاعات و دانش ۴- توانمند سازی ۵- ایجاد امنیت در این حوزه ۶-آماده سازی محیط ۷- کاربردهای این تکنولوژی ها ۸-تنوع فرهنگی و هویت ، تنوع زبانی ۹-رسانه ها ۱۰-ابعاد اخلاقی و ۱۱ –همکاری های منطقه ای و بین المللی

هر کدام از این خطوط عمل توسط یکی از ارکان سازمان ملل هماهنگ می گردد به عنوان مثال یونسکو هماهنگ کننده خط عمل شماره ۹ یعنی رسانه ها است.

در این اجلاس ها برای تشویق کشورها جوایزی را نیز در نظر گرفته اند و جمهوری اسلامی ایران نیز چندین بار موفق به دریافت این جوایز شده است برای مثال جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه برای اجرای پروژه مناسبی در حوزه تدوین اسناد راهبردی بین الملل گردید و یا در ماه می سال جاری جایزه تندیس طلایی برای مشارکت ایران در خط عمل شماره ۷ که مربوط به علم الکترونیکی است به جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت.

اجلاس ماه جاری مهمترین اجلاس سران جامعه اطلاعاتی پس از اجلاس تونس در سال ۲۰۰۵ است و در این اجلاس محور های اساسی حرکت جامعه اطلاعاتی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت در حاشیه برگزاری این اجلاس در سازمان ملل متحد جلساتی با محورهای گوناگون شکل خواهد گرفت که محور برخی از آنها عبارتند از:

۱-تقویت تاثیرگذاری خطوط عمل برای توسعه پایدار۲-حکمرانی اینترنت۳- توانمندسازی زنان در عصر دیجیتال

۴-اقتصاد دیجیتال و توسعه پایدار۵-مشارکت جهت دسترسی و اتصال به جامعه اطلاعاتی توسط جوامع در حال توسعه.

در مجموع آنچه که در اجلاس ماه جاری مورد تصویب قرار می گیرد یا به صورت تثبیت و تقویت قواعد فعلی خود را نشان خواهد داد و یا قواعد جدیدی را وارد ادبیات نظری و صحنه عملیاتی جامعه اطلاعاتی خواهد نمود که در آینده جامعه اطلاعاتی که جوامع گوناگون به نسبت های گوناگون در آن وارد شده اند تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.