به گزارش پارس،به نقل از مشرق یکی از شبکه های تلویزیونی گرجستان پیش از این گزارش داده بود که یک جوان 23 ساله توسط نیروهای ویژه در غرب این کشور به اتهام ارتباط با گروه داعش بازداشت شده است. سه مرد دیگر نیز طی عملیات دیگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

لوان ایزوریا معاون رئیس سرویس امنیتی گرجستان خاطر نشان کرد: طی عملیات های نیروهای امنیتی 11 خانه مورد بازرسی قرار گرفت. طی این عملیات ها چندین نارنجک دستی، چند قبضه سلاح، سی دی و دی وی دی ها حاوی اطلاعات و پرچم های گروه داعش کشف شد. در این عملیات ها چهار بازداشت شدند.

وی خاطر نشان کرد که تحقیقات در مورد این موضوع در جریان بوده است.

این مقام امنیتی گرجستان اخیرا گفته بود که بیش از 50 شهروند گرجستان در کنار تروریستهای داعش در سوریه می جنگند و همچنین وب سایت های حامی داعش به زبان گرجی نیز فعال هستند.

معاون رئیس سرویس امنیت گرجستان قول داد که اقداماتی در راستای ممنوع کردن فعالیت این وب سایت ها به صورت قانونی انجام شود.

در ماه ژوئن چهار نفر در تفلیس و منطقه کاکتی بازداشت شدند و این افراد به پیوستن به گروه داعش و به خدمت گرفتن شهروندان گرجستان برای جنگ در سوریه متهم شدند.

در گرجستان نیز تدابیر امنیتی برای مقابله با نفوذ گروه داعش اتخاذ شده است. برخی کارشناسان بارها نسبت به تلاش داعش برای نفوذ در کشورهای آسیای میانه هشدار داده اند.

این در حالیست که عملیات های ضد تروریستی به ویژه علیه افراد مرتبط با گروه داعش در چند کشور نیز انجام شد که به دستگیری چند نفر منجر شده است.

در همین حال وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد پلیس این کشور بامداد امروز سه شنبه، یک فرد مراکشی را که قصد پیوستن به گروه تروریستی داعش در سوریه داشت، در شهر 'پامپلونا' واقع در شمال اسپانیا دستگیر کرد .

خبرگزاری اروپاپرس با ذکر این خبر افزود: وزارت کشور اسپانیا در اطلاعیه ای اعلام کرد این فرد 32 ساله همچنین به تبلیغ این گروه تروریستی در رستورانی که در این شهر داشت، می پرداخت.

خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا) نیز گزارش داد: عملیات ضد تروریسم پلیس ایتالیا که از صبح امروز همزمان در برخی شهرهای ایتالیا و کوزوو آغاز شد، همچنان ادامه دارد و ماموران در حال بازرسی و دستگیری متهمان به تروریسم و تشویق به نفرت نژادی هستند. 

این تحقیقات که به دستگیری متهمان منجر شد، توسط پلیس مرکزی و پلیس ضدتروریسم ایتالیا به وقوع پیوست. بازرسان در این تحقیقات موفق به بازسازی ارتباطات و ترسیم ارگانیگرام یک سازمان تروریستی شدندکه از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی به تبلیغ ایدئولوژی افراط گرایانه می پرداخت. 

چهار شهروند تبعه کوزوو در زمینه عملیات پلیس دستگیر شدند و برای نحستین بار و به درخواست مستقیم 'فرانکو روبرتی' دادستان کل ضد مافیا و ضد تروریسم ایتالیا تدابیر مراقبت ویژه در قبال آنها اتخاذ شد. 

از سوی دیگر دو فرانسوی در حالی که تلاش داشتند به گروه تروریستی داعش ملحق شوند، در نواحی مرزی لیبی و تونس بازداشت شدند.

دو جوان 19 و 20 ساله فرانسوی و از اهالی شهرهای «لیون' و «مارسی'، در حالی که قصد داشتند به اردوگاه آموزشی داعش در لیبی بروند و سپس از آنجا راهی سوریه شوند؛ در جنوب تونس و نزدیک مرز لیبی بازداشت شدند.

دستور پیگرد قانونی برای این افراد پس از حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) پاریس، توسط مقامات صادر شده بود. 

یک زن 20 ساله از اهالی شهر «نیس' نیز در ارتباط با این دو فرانسوی (در شهر نیس) بازداشت شده است. وی که بتازگی مسلمان شده، به دلیل «مشارکت در اقدامات مجرمانه مرتبط با گروه های تروریستی' تحت پیگرد قرار داشته است.

تونس از 25 نوامبر (4 آذر) و به مدت دو هفته، مرز خود با لیبی را بسته است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که بمب گذاری در مسیر حرکت اتوبوس گارد ریاست جمهوری به کشته شدن 12 نفر منجر شد.