به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس گزارش‌ها، گروه تروریستی داعش نفت قاچاقی خود را از طریق بنادر ترکیه به سرزمین‌های اشغالی منتقل م‍ی‌کند.

 

به گزارش  پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، منابع خبری از قاچاق نفت به دست گروه تروریستی داعش از عراق و سوریه و از طریق بنادر ترکیه به سرزمین‌های اشغالی خبر داده‌اند.

 

خبرگزاری روسیا الیوم یکشنبه گزارش داد گروه تروریستی داعش روزانه یک تا یک و نیم ملیون دلار از میدان‌های نفتی عراق و سوریه درآمد کسب می‌کند. داعش از این میدان‌ها روزانه حدود 20 تا 40 هزار بشکه نفت استخراج می‌کند. 

 

بر اساس این گزارش، داعش نفت میدان‌های کونیکو و التیم در استان دیر الزور سوریه و دو میدان نجمه و قیاره عراق را به داخل انبارهای زیرزمینی پمپاژ و با تانکر به شهر کردنشین زاخو در همسایگی استان شرناق ترکیه قاچاق می‌کند.

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مافیای قاچاق نفت که شامل تاجران کرد، ترک و اسرائیلی می‌شود روزانه 70 تا 100 تانکر را در شهر سلوبی ترکیه به واسطۀ یک اسرائیلی معروف به «دکتر فرید» یا «حاجی فرید»، دریافت می‌کند.

 

این دلال صهیونیست، که دارای تابعیت یونانی است، نقش هماهنگی میان مافیای نفتی و سه شرکت اصلی خریدار نفت داعش را برعهده دارد.

 

«دکتر فرید» با هماهنگی مافیای نفت، نفت خام داعش را به قیمت بشکه‌ای 15 تا 18 دلار خریداری می‌کند و از طریق سه بندر ترکیه به نام‌های مرسین، دورت بول و جیهان به اسرائیل ارسال می‌کند.

 

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در نشست اخیر سران گروه بیست که در تاریخ 24 آبان در ترکیه برگزار شد، گفت: «برخی از کشورهای حاضر در این نشست در زمینۀ قاچاق نفت با داعش همکاری می‌کنند.»

 

از طرفی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز روز جمعه (6 آذر) در کنفرانس خبری مشترک با ولید معلم، همتای سوری‌اش، گفت: «متقاعد شده‌ام که آن‌ها همه آن (فروش نفت داعش) را دیده‌اند اما به دلیلی نامشخص اقدامی علیه آن انجام نداده‌اند.»