به گزارش پارس به نقل از  العالم، یک مقام آمریکایی گفت: این باور وجود دارد که برخی از عناصر داعش قرص روانگردان "کپتاگون" مصرف می کنند، ماده مخدری علاوه بر انرژی‌زا بودن باعث احساس شعف و شادی در تروریست ها می شود.

 

دکتر "روبرت کیسلینگ" روانشناس، درباره تاثیر این روانگردان گفت: فرد با مصرف این ماده می تواند  چند روز بیدار بماند و احساس خوشی و لذت به وی دست می دهد و مصرف کننده تصور می کند که شکست ناپذیر است و هیچ چیزی نمی تواند به او آسیب بزند.

 
تحلیلگران می گویند که مصرف کپتاگون به نیروهای جنگی کمک می کند تا مدت زمان بیشتری در میدان جنگ بمانند و انگیزه خود را حفظ کنند.
 
از سوی دیگر "دیوید گاتنستین روس"، عضو موسسه دفاع از دمکراسی، گفت: شاخه القاعده در عراق، (سَلف داعش) عناصر مسلحی را به کار می گرفت که آمفتین مصرف می کردند؛ این ماده باعث می شد آن ها درد ناشی از گلوله را تحمل کنند و در عرصه جنگ ترسناک به نظر آیند.
 
بنا بر اعلام دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، تروریست ها در حال جنگ در سوریه از تولید و قاچاق مواد مخدر نیز بهره برداری می کنند؛ یوری ویدتوف، مدیر دفتر مزبور در ژوئن گذشته در این خصوص گفته بود که این باور وجود دارد که داعش و جبهه النصره قاچاق مواد شیمیایی را برای تولید کپتاگون تسهیل می کنند.
 
"ماثیو لیفیت" از مسئولان سابق وزارت خزانه داری آمریکا و عضو فعلی بنیاد واشنگتن در امور سیاست خاور نیز نزدیک می گوید که در چند سال گذشته تولید این ماده مخدر در سوریه و لبنان افزایش یافته و گزارش ها حاکی است که بخشی از درآمد حاصل از تولید آن صرف تامین مالی "افراد مسلح" در سوریه شده است.
 
یک شاهزاده سعودی چندی پیش با 2 تن ماده مخدر کپتاگون در فرودگاه بیروت بازداشت شد؛ وی و 4 همراهش قصد داشتند این ماده مخدر را با هواپیمای اختصاصی به عربستان قاچاق کنند. وی پس از دستگیری مدعی شد که قرص ها را برای مصرف شخصی می برده است!
 
در ادامه مقامات سعودی با کمک عناصر خود در لبنان، تلاش گسترده ای را برای رهانیدن شاهزاده قاچاقچی از چنگ نیروهای امنیتی لبنان آغاز کردند، اما تا کنون موفق به این کار نشده اند.