به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، تحولات میدانی یمن شکست ائتلاف سعودی را در نقشه نشان می‌دهد.

 

از ششم فروردین ماه امسال ائتلاف سعودی با کمک ایالات متحده آمریکا حمله همه جانبه‌ای علیه یمن آغاز کرد  تا ارتش ، نیروهای مردمی و انقلاب یمن را به شکست بکشاند و "عبد ربه  منصور هادی" رئیس جمهور فراری را سرکار بیاورد.

 

ائتلاف سعودی در حملات سنگین هوایی به کمک جنگنده‌های کلاس " فانتوم " خود تلاش کرد تا زیرساخت‌های اساسی یمن را که بعضا جنبه نظامی هم نداشتند را نابود کند و در این مسیر حتی به کارخانه‌های مواد غذایی هم حملاتی را انجام داد.

 

 

البته رسانه‌های وابسته به سعودی از جمله "العربیه" تلاش کردند تا اتفاقات یمن را وارونه جلوه دهند و در تبلیغات خود ارتش و نیروهای مردمی یمن را شکست خورده و ارتش پادشاهی سععودی را فاتح میادین نبرد در یمن معرفی می‌کنند؛ اما سوال اینجاست که اگر ارتش پادشاهی عربستان در جنگ پیروز شده چرا هنوز با حملات موشکی هدف قرار می‌گیرد و تاکنون در "نجران" ، "جیزان" و "عسیر" متحمل شکست‌هایی گردیده است.    

تحولات میدانی یمن نشان می‌دهد هنوز نقاط راهبردی در این کشور در کنترل ارتش و نیروهای مردمی بوده و اخیرا هم پیروزی‌های راهبردی در "تنگه استراتژیک باب المندب" گویای شکست ارتش عربستان و ائتلاف وابسته به آن‌ها در جنگ با ملت یمن است.

**هافینگتون پست: ارتش  سعودی در یمن شکست خورده است

 پایگاه اینترنتی "هافینگتون پست"  در یادداشتی نوشت: در سه ماهه گذشته ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، فعالیت‌های نظامی خود را افزایش بی‌سابقه‌ای داده است؛  نیروهای سعودی حملات هوایی خود را به منظور تسلیم کردن شورشیان حوثی در یمن آغاز کردند، اما حوثی ها (نیروهای انصار الله) و اهدافشان همچنان پابرجاست و حتی دامنه نفوذشان تا نزدیکی مرزهای عربستان سعودی توسعه یافته است.

در ادامه یادداشت آمده است:  هرچند اقدام نظامی سعودی‌ها علیه یمنی ها تشدید شده است، اما این مداخله تا کنون موفقیت های اندکی در پی داشته و به فجایع سیاسی و انسانی منجر شده است. هافینگتون پست در ادامه می نویسد: با توجه به موانع نظامی و اجتماعی در یمن، معقول تر این بود که دولت عربستان نخست از طرف‌های درگیر در یمن درخواست می‌کرد مذاکره کنند و جنگی را آغاز نمی‌کرد که احساسات ضدسعودی را تشدید کرده و باتلاقی نظامی و سیاسی برایش ایجاد کند.

در این یادداشت همچنین تصریح شده است: با این وجود تلاش‌ها برای دست یابی به راه حلی دیپلماتیک و پایان دادن به جنگ خونین به خاطر تشدید نبردهای زمینی و هوایی، بی نتیجه مانده است. شکست ائتلاف سعودی برای بازگرداندن  "منصور هادی"  به قدرت و شکستش در عقب راندن نیروهای انصارالله و در نهایت کاهش ثبات در کشور نشان می‌دهد، دولت عربستان باید روش‌های جایگزینی را برای نجات خودش از مداخله نظامی پیدا کند که تا کنون ناموفق بوده است و  برای بدتر کردن اوضاع، اقدامات نظامی سعودی‌ها به جدال قدرت داخلی منجر شد که منطقه را بیش از پیش دستخوش اختلاف کرد. البته در نتیجه این حمله نظامی، فاجعه انسانی بیشتری در شرف وقوع است.

به نظر می‌رسد پادشاهی سعودی نه تنها نتوانست در یمن به پیروزی برسد ، بلکه تبعات جنگ یمن تا مدت‌ها پس از پایان (البته اگر ارتش سعودی بتواند از باتلاق یمن خارج شود) ، گریبان پادشاه سعودی را خواهد گرفت که یکی از این تبعات احتمال ورشکستگی اقتصادی در 5 تا 10 سال آینده است.  

**چند درصد خاک یمن در اختیار ارتش و نیروهای مردمی است؟

 

لازم به ذکر است بر خلاف ادعاهای رسانه‌ها و مسئولان سعودی، تحولات میدانی یمن آنچنان که مطرح شده نیست و ارتش و نیروهای مردمی یمن در حداقل 8 استان یمن حضور جدی دارند.  براساس نقشه‌ای که از تحولات میدانی منتشر شده ارتش و نیروهای مردمی یمن  در 11 استان "الجوف"، "صعده"، "عمران" ، "حجه"، "الحدیده"، "تعز"، "اب"، "ذمار"، "صنعا"، "بیضا" و "الضالع" را در کنترل دارند و در برخی مناطق هم حضور جدی همراه با درگیری با ارتش سعودی و نیروهای منصورهادی وجود دارد.

 

 

 

اما طبق نقشه تروریست‌های داعش و القاعده و نیروهای منصور هادی (البته با همکاری و حضور و بروز ارتش پادشاهی سعودی) در 6 استان "شبوه"، "مارب"، "لحج" و "ابین" ، "حضرموت"، "المهره" حضور دارند و یا در برخی مناطق درگیر با ارتش و نیروهای مردمی یمن هستند.

 البته نقاط زردی که در نقشه وجود دارد محل درگیری دوطرف بوده و هنوز انصارالله و ارتش یمن تغییری جدی در مواضع نظامی خود نداشتند؛ البته در نقاطی که دشمنان در مقابل  ارتش و نیروهای مردمی یمن صف آرایی کردند،  نیروهای یمنی دوستدار ملت پیشروی‌هایی را داشته‌اند و این پیشروی‌های تدریجی کماکان ادامه دارد.  

اگر بخواهیم برآوردی بر نقشه یمن داشته باشیم؛ کشوری که قریب به 528 هزار کیلوتر مربع وسعت دارد، می بینیم که از  11 استان این کشور معادل حداقل 30 تا 50 درصد  در اختیار ارتش و نیروهای مردمی بوده و یا درگیری برای  پاکسازی مناطق (ناحیه‌های زرد در نقشه) وجود دارد و اگر وسعت کل یمن را در نظر بگیریم 140 تا 265 هزار کیلومتر مربع وسعت تحت نفوذ ارتش و نیروهای مردمی یمن است و پیشروی‌ها برای پاکسازی یمن از تروریسم ادامه دارد.

**شکست نظامیان چند ملیتی در یمن

البته لازم به ذکر است که شکست نظامیان چند ملیتی در یمن در روزهای مختلف جنگ به عینه مشهود بوده و در این زمینه برخی زمزمه‌ها درباره بازگشت نیروهای اماراتی از یمن به کشورشان حکایت دارد و تصاویری هم در این زمینه منتشر نشده است.

 

علاوه بر این  شلیک موشک‌های سطح به سطح ارتش و نیروهای مردمی یمن هم کار سعودی ها را سخت کرده و تقریبا دو ماه پیش بود که شلیک موشک "توشکا" (یا "توچکا") نظامیان سعودی، قطری و اماراتی را به هراس انداخته و برخی پایگاه‌های نظامی سعودی در جنوب عربستان را ملتهب کرده است.  یکی از پایگاه‌های نظامی که تاکنون هدف حملات ارتش و نیروهای مردمی یمن قرار گرفته است پایگاه هوایی "خمیس مشیط" بوده که گزارش‌های پروازهای خروجی زمزمه‌های انتقال تجهیزات این پایگاه هوایی را در جنوب عربستان به گوش می‌رساند و در این زمینه یک نقشه شماتیک هم منتشر شده است. 

 

 

 

به نظر می‌رسد عربستان سعودی در حمله به یمن بسیار شتابزده عمل کرد و نهایتا منتج به این شد که امروز ستونی از خودروهای نظامی و سربازانش در این کشور در ماه‌های مختلف از بین بروند و با توجه به مقاومت مردم یمن شکست‌های بیشتری در انتظار ائتلاف پادشاهی عربستان است.