به گزارش پارس به نقل از تسنیم، انجمن بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با بررسی آمار مربوط به سرانه خودرو در ۱۴۵ کشور جهان که بر پایه سال ۲۰۱۱ تهیه شده است تعداد خودروهای شخصی و تجاری موجود در ایران را ۱۱ میلیون دستگاه اعلام کرد. ۹۸۰۰ دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای شخصی بوده است.


بر اساس این گزارش ایران از نظر سرانه خودرو در جهان رتبه ۷۹ را به خود اختصاص داده و به عبارتی ۷۸ کشور در جهان سرانه خودروی بالاتری نسبت به ایران دارند.


به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۴۶ خودرو در ایران وجود دارد. این رقم کمتر از متوسط جهانی است. سرانه خودرو در جهان ۱۶۵ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برآورد شده است. متوسط سرانه خودرو در اروپا ۴۴۱ دستگاه، آسیا ۸۳ دستگاه و آفریقا ۴۱ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ذکر شده است.


بالاترین سرانه خودرو در جهان به کشور آمریکا اختصاص دارد. به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۷۹۰ دستگاه خودرو در این کشور وجود دارد. پس از این کشور، لوکزامبورگ با ۷۴۶ دستگاه، ایتالیا با ۶۹۳ دستگاه، استرالیا با ۶۸۸ دستگاه، و گوام با ۶۶۵ دستگاه به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم از این نظر قرار گرفته اند.


ایران در منطقه خاورمیانه در میان ۱۲ کشور از نظر سرانه خودرو رتبه ۸ را به خود اختصاص داده است. تنها کشورهای عراق، سوریه، یمن و لبنان سرانه خودروی کمتری نسبت به ایران دارند.


در این منطقه بالاترین سرانه خود با ۵۸۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به بحرین اختصاص دارد و پس از این کشور به ترتیب کویت با ۵۳۶ دستگاه و قطر با ۴۱۸ دستگاه در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. این رقم برای عراق ۸۹ دستگاه، اردن ۲۶۷ دستگاه، لبنان ۱۲۶ دستگاه، عمان ۲۴۵ دستگاه، عربستان ۲۱۷ دستگاه، یمن ۵۹ دستگاه، سوریه ۷۴ دستگاه و امارات ۱۹۱ دستگاه اعلام شده است.


سرانه خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برای برخی کشورهای دیگر در جهان به این شرح اعلام شده است: فرانسه ۵۹۹ دستگاه، آلمان ۵۵۵ دستگاه، انگلیس ۵۷۱ دستگاه، ترکیه ۱۶۵ دستگاه، روسیه ۲۹۹ دستگاه، کانادا ۶۱۸ دستگاه، افغانستان ۶۵ دستگاه، چین ۶۸ دستگاه، هند ۱۷ دستگاه، و ژاپن ۵۹۳ دستگاه.


اتیوپی با ۲ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر نیز کمترین سرانه خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است.