به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته تیم مذاکره کننده ایران به همراه وزیر امورخارجه، وارد ژنو شدند. صحبت های روز گذشته ظریف پیرامون این دور از مذاکرات بسیار امیدوارکننده بود؛ وی رسیدن به تفاهم در هفته جاری را ممکن دانست. دور دوم مذاکرات هسته ای کشورمان در دولت جدید ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت تهران در شهر ژنو آغاز خواهد شد.


با وجود اینکه بار مثبت گمانه زنی های چند روز اخیر پیرامون نشست پیش رو بیش از نکات منفی آن بوده است و به رغم اینکه تنها یک روز تا برگزاری این مذاکرات مانده بود، بازار راکد سکه و طلای تهران باز هم هیچ عکس العملی به این مساله نشان نداد. در این روز در بازار نقدی، سکه های ربع تا تمام بهار، افزایش محدود قیمت گرفتند و سکه های بازار قراردادهای آتی نیز به تبع آن، کمتر از ۵۰۰۰ تومان افزایش بها داشتند. دلیل این امر بالا رفتن قیمت طلا در معاملات روز گذشته بازارهای بین المللی بود. در حالی که اونس طلا طی معاملات هفته جاری خود در کمترین و بیشترین بها به ترتیب به ۱۳۱۱ و ۱۳۱۴ دلار در پایان داد و ستدها رسیده بود، روز گذشته توانست با افزایش ۱۰ دلاری، به قله ۱۳۲۱ دلار نیز برسد. بهای دلار هم روز چهارشنبه کمی افزایش یافت. به نظر نمی رسد که معاملات امروز این بازارها هم – که حالا تنها از اونس طلا جهت می گیرند – از سیگنال های رسیده از ژنو، تاثیر بپذیرد و پیش بینی می شود که شنبه آینده شاهد واکنش نهایی سکه و ارز به نتایج این رویداد باشیم.


طلا طی روزهای اخیر نوسانات فراوانی را به خود دید به طوری که در سقوط خود (پیش از پایان معاملات روز سه شنبه) به ۱۳۰۹ دلار هم رسید، اما باز هم توانست راه رفته را بازگردد. با این حال بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران طلا بر این باورند که قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی روند نزولی خود را ادامه خواهد داد. این گروه دلیل این ادعای خود را ترس بازار از کاهش محرک پولی فدرال رزرو عنوان می کنند. از طرفی روز جمعه قرار است گزارش جدید وزارت کار آمریکا منتشر شود و این احتمال وجود دارد که قیمت طلا بار دیگر وارد کانال ۱۲۰۰ دلاری شود. به این دلیل برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که احتمال کاهش شدید قیمت طلا به کمتر از ۱۳۰۰ دلار در هر اونس همزمان با انتشار گزارش وزارت کار ایالات متحده وجود دارد.


از سوی دیگر نوسانات سکه های آتی آن قدر افت کرده که مدتی است کاهش یا افزایش قیمت این سکه ها، حتی به یک درصد هم نمی رسد. از طرفی دو هفته ای است که قیمت سررسیدهای نزدیک پس از گذشت نیم یا یک ساعت از شروع داد و ستدها بر تابلوی معاملاتی حاضر می شوند که نشان از نبود تقاضا برای معاملات این سکه ها دارد به این دلیل که فروشنده و خریدار بر سر قیمت به توافق نمی رسند و به رکود این بازار دامن می زنند. این همه در پی کاهش کلی حجم معاملات بازار آتی است که بر افت خرید و فروش سررسیدهای نزدیک، تاثیر بیشتری دارد. یکی از راهکارهای پیشنهادی به منظور تسریع در فرآیند کشف قیمت سررسیدهای آتی، دو ماهه کردن این سررسیدها است که اکنون به دلیل رکود بازار و اختلاف اندک میان سررسیدها، می تواند از طریق بورس کالا اعمال شود.