به گزارش پارس ، پرویز شیری زاده در گفت وگو با ایسنا، در مورد علت پنهان کردن پیش بینی سود توسط برخی شرکتهای بورسی گفت: ماهیت کار، پنهان کردن تعدیل سود نیست زیرا در برخی مواقع ناشر فرصت و تخصص کافی برای ارائه اطلاعات نداشته و نمی داند که اطلاعات با اهمیت در پیش بینی سود شرکت تاثیر گذار است.

وی افزود: از سوی دیگر در برخی موارد اهمیت افشا موضوع برای شرکت ها روشن نیست زیرا شرکت ها یا درگیر کار اجرایی بوده و یا به لحاظ فنی دانش کافی ندارند که تاثیر اطلاعات را در EPS خود لحاظ کنند بنابراین نمی توانیم در این خصوص به شرکتها انگیزه مجرمانه بدهیم.

وی ادامه داد: همه شرکتها در یک سطح نبوده و بعضا کادر مالی بسیار ضعیفی داشته و از دانش و تخصص کافی برخوردار نیستند و از اطلاع رسانی آگاهی ندارند به این ترتیب اطلاعات شرکتها با تاخیر ارسال می شود که این تخلف است ولی نمی توان گفت که همواره تاخیر در ارسال اطلاعات با سوء نیت همراه است.

به گفته ی شیری زاده، گزارش تعدیل سود شرکت ها معمولا ناشی از نوسانات نرخ ارز و یا خرید محصولات اولیه است و افزایش نرخ هایی که از مراکز مربوطه می گیرند باعث می شود تا در پیش بینی سود آنها تغییر ایجاد شود.

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس با بیان اینکه باید روی افشای اطلاعات اقدامات زیادی انجام شود، اعلام کرد: در حال حاضر سیستم کدال بسیار پیشرفته شده و در خصوص رتبه بندی شرکتهای کارگزاری و حسابرسی اتفاق مهمی روی داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تاخیر در ارسال اطلاعات، بیشترین گزارش تخلفات بورسی را به خود اختصاص می دهد، عنوان کرد: تاخیر در ارسال اطلاعات بیشترین تعداد تخلفات را به خود اختصاص می دهد این در حالی است که تعداد روزهای تاخیر رو به کاهش بوده و تاخیر ها کم شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بورس از مرحله تاخیر در ارسال اطلاعات خارج شده و به سمت کیفیت اطلاعات پیش می رود.

به گفته ی وی مشکلات تاخیر در ارسال اطلاعات مروبط به اطلاعات حسابرسی شده بوده و تاخیرات در حال جمع شدن است زیرا سازمان بورس به سمت کیفیت اطلاعات در حال حرکت بوده و به کیفیت اطلاعات می پردازد.

شیری زاده ادامه داد: به دلیل نوسانات نرخ ارز و اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در کشور رخ داده است، توجه به کیفیت اطلاعات بیشتر شده است تا اطلاعات قابلیت اتکا بیشتری پیدا کند.

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس از افزایش جرایم نقدی خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر اخطار و تذکر کاهش یافته و تعداد جرایم نقدی زیاد شده است به طوری که متخلفان از یک تا ۱۰۰ میلیون جریمه پرداخت کرده اند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع اقدام مجرمانه به مراجع قانونی ارجاع شده است، خاطرنشان کرد: اخیرا تعداد جرایم نقدی افزایش یافته است زیرا جریمه نقدی اثر بازدارندگی دارد.

این مسئول سازمان بورس به رای های صادره در کمیته تخلفات اشاره وعنوان کرد: طی هشت سال گذشته هزار و ۲۰۰ رای در کمیته انضباطی صادر شده است که در برخی موارد سلب صلاحیت صورت گرفته است. البته برخی تخلفات مانند تاخیر در تسویه با راه اندازی صندوق تضمین تسویه برطرف شده و این صندوق از وقوع تخلف جلوگیری کرده است.

شیری زاده عنوان کرد: اقدامات سازمان بورس در راستای حذف تاخیر در ارسال اطلاعات است که شرط آن آموزش و فرهنگ سازی است تا شرکت ها با شیوه گزارش دهی آشنا شده و تخلفات کاهش یابد زیرا در برخی موارد مشاهده می شود که ناشران در ارسال اطلاعات دانش کافی نداشته و اطلاعات ارسالی آنها اشتباه است.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش ها در این حوزه ادامه پیدا کند، یادآور شد: سازمان بورس در سال های گذشته کارگاه آموزشی برای مدیران مالی شرکت ها برگزار کرد و در این دوره نحوه تنظیم صورت های مالی و افزایش سرمایه به مدیران آموزش داده شد ولی برخی مدیران از شرکت ها خارج شدند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیز باید نهادی متولی آموزش شده و آموزش از طریق آموزشکده ها، کانون ها، شرکت بورس و سازمان بورس ادامه یابد.