به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل گمرک چین کل واردات نفت کوره چین پس از کاهش قابل توجه در ماه آگوست، در ماه سپتامبر مجددا افزایش یافت، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یعنی ۱.۴۲ میلیون تن، همچنان ۳۹.۳ درصد کاهش نشان می دهد.

میزان واردات ماه سپتامبر نسبت به ۱.۱۷ میلیون تن ماه آگوست که کمترین میزان از اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون بود، ۲۱.۲ درصد رشد را نشان می دهد.

ایران پیش از این مقام پنجم تا هفتم را در بین تامین کنندگان نفت کوره این کشور به خود اختصاص داده بود، اما میزان واردات نفت کوره چین از ایران در ماه گذشته (سپتامبر) افزایش یافت و به ۴۱۰ هزار تن رسید که بدین ترتیب ایران به بزرگترین تامین کننده نفت کوره چین تبدیل شد.

واردات نفت کوره چین از ایران توسط شرکت دولتی ژوهای ژنرونگ انجام می شود که مسئول واردات بخشی از نفت چین از ایران نیز هست.

روسیه که معمولا بزرگترین تامین کننده نفت کوره چین بود، در ماه گذشته تنها ۷۰ هزار و ۱۰۹ تن نفت کوره به این کشور صادر کرد، در حالی که متوسط صدور نفت کوره روسیه به چین در سال جاری، ۴۰۰ هزار تن در ماه بوده است.

حجم محموله های نفت کوره ونزوئلا، دیگر تامین کننده عمده نفت کوره چین نیز ۵۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۳۴.۶ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است که این پایین ترین میزان از دسامبر سال گذشته تاکنون است.

بر اساس آمارها، استفاده کنندگان چینی نفت کوره ایران در ماه سپتامبر شامل دونگفانگ هائولونگ، گروه شیمیایی سینسیر و شرکت پتروشیمی کنگلی مجموعا از ۱۹۰ هزار تن نفت کوره ایران استفاده کرده اند.

در ۹ ماهه ابتدایی امسال، کل واردات نفت کوره چین ۰.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به ۱۸.۲۹ میلیون تن رسید. حجم واردات از روسیه و ونزوئلا در این مدت به ترتیب ۱۵.۷ و ۲۴.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

در همین مدت، مجموع نفت کوره خریداری شده از ایران ۱۱ درصد افزایش یافته و به ۱.۲۱ میلیون تن رسیده است. در طی ۹ ماه نخست سال گذشته، واردات نفت کوره چین از ایران تنها ۱.۰۸۴ تن بوده است.