به گزارش پارس به نقل از تسنیم، صبح امروز بیست وششمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران با حضور هیئت رئیسه و البته بدون حضور رئیس اتاق بازرگانی (محمد نهاوندیان) کار خود را شروع کرد که البته غلامحسین شافعی نایب رئیس اتاق بازرگانی به اعضای هیئت نمایندگان اتاق اعلام کرد که محمد نهاوندیان با ۴۵ دقیقه تاخیر در این جلسه حاضر خواهد شد.


بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه با توجه به اینکه فردا روز ملی صادرات است، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اسدالله عسگراولادی به عنوان نخستین سخنران با اشاره به اینکه صادرات محور بقای هر اقتصاد است، اظهار داشت: در سال گذشته بنگاه های صادراتی کشور ۲۵۰۰ واحد بود و کمیسیون صادرات نیز با ۳۱ نفر عضو در جلسات خود به بررسی مشکلات و چالش های پیش روی صادرات کشور پرداخت.


وی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ به دلیل ناملایماتی که در عرصه سیاسی وجود داشت میزان صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی به ۴۱ میلیارد دلار رسیده است، گفت: در ۶ ماهه سالجاری نیز ۴۱ میلیون تن صادرات انجام شده که ارزش آن ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با ۶ ماهه سال گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش را نشان می دهد.


رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها معتقدیم در ۶ ماهه دوم سالجاری صادرات کشور به بیش از ۱۹ میلیارد دلار برسد که با محاسبه صادرات ۶ ماهه نخست احتمالا در خوش بینانه ترین حالت میزان صادرات در سال ۹۲ به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید که البته این رقم نیز نسبت به سال گذشته حدود ۸ الی ۱۰ درصد کاهش را نشان می دهد.


عسگراولادی در مورد چالش ها و ایستگاه های بازدارنده صادرات کشور خاطرنشان کرد: مهمترین چالش های صادرات کشور مربوط به ۶ حوزه است که نخستین مورد آن تحریم ها است که شلاق کشنده خود را بر پیکر برخی از عوامل صادراتی کشور وارد کرد. همچنین دومین چالش پیش رو مشکلات حمل و نقل است که قیمت حمل و نقل در داخل نرخ گزافی است و امیدواریم با توجه به حذف کشتیرانی ایران برخی از مشکلات حمل و نقل صادراتی کشور حل شود.


وی ادامه داد: سومین چالش پیش رو مطالبه غیرقانونی سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات بر صادرکنندگان است زیرا در سال گذشته تفاهم نامه ای مطرح شد تا بین دولت و اتاق امضا شود که پس از ارسال این تفاهم نامه به دولت با تغییراتی به امضا رسید و طی این تفاهم نامه برای صادرکنندگان این الزام را اعمال کردند که ارز خود را به اتاق مبادلات ارزی وارد کنند و در غیر اینصورت مالیات آنها و معافیت آن زیر سوال می رود. اما سازمان امور مالیاتی باید بداند که تا حل مسئله تحریم امکان ورود پول وجود ندارد.


رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به اینکه اخیرا به برخی از صادرکنندگان برای این منظور فشارهایی وارد کرده اند و از افرادی که ارز خود را به مرکز مبادلات نیاورده اند درخواست مطالبه غیرقانونی مالیاتی می کنند خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی حق چنین اظهارهایی و همچنین ممنوع الخروج کردن هایی را ندارد. بنابراین از اتاق بازرگانی و هیئت رئیسه درخواست می کنم که حل این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد. بنابراین باید معافیت مالیاتی صادرکنندگان اجرا شود.


عسگراولادی در مورد ۳ چالش دیگر پیش روی صادرات گفت: نرخ ارز یکی از چالش های پیش روی صادرات است و در اینجا تاکید می کنم که صادرکنندگان به دنبال افزایش نرخ ارز نیستند بلکه خواهان ثبات آن هستند؛ بنابراین هر نرخی که به دست آید اگر در جهت ثبات حرکت کند خواسته صادرکنندگان است. همچنین تورم لجام گسیخته و افزایش قیمت برخی از کالاهای صادراتی یکی دیگر از چالش های پیش روی صادرات کشور است.


وی آخرین چالش برای صادرات کشور را پرداخت ارزش افزوده ۶ درصدی دانست و بیان کرد: صادرکنندگان از مالیات معاف هستند ولی باید ابتدا این ۶ درصد را به اتاق بازرگانی پرداخت کنند و بعد از انجام صادرات اتاق بازرگانی این مبلغ را به آنها باز می گرداند اما نکته اینجاست که پرداخت این رقم به اتاق بازرگانی به آسانی انجام می شود ولی استرداد آن از سمت اتاق به صادرکنندگان به سختی انجام می شود.


رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه با اشاره به درد و دل های فعلی در حوزه صادرات خاطرنشان کرد: از سال ۵۷ تاکنون در اتاق بازرگانی ایران فعالیت می کردم و در جلسه اخیری که در کشور مالزی در بین کشورهای اسلامی برگزار شد این کشور با توجه به حضور ۵۳ کشور در حوزه اقتصاد اسلامی ۱۰ نفر را به عنوان فعالان اقتصادی در حوزه کشورهای اسلامی معرفی کرد که بنده یکی از این ۱۰ نفر بودم.


عسگراولادی در پایان این نکته که در ۱۵ اسفند سال ۹۲ وارد ۸۰ سالگی می شود و در این مدت تاکنون یک شب نیز در بیمارستان نخوابیده است اشاره کرد.