به گزارش پارس ، هوشنگ عشایری در گفت و گو با تسنیم اظهار کرد: تفاهم نامه همکاری سرمایه گذاران پرتغالی برای ساخت آزاد راه شیراز – بوشهر انعقاد شده و به زودی وارد فاز اجرایی می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: ساخت آزادراه شیراز – بوشهر، آزاد راه شیراز – صدرا، راه آهن شیراز – اهواز و مجتمع تجاری و اداری بزین از جمله تفاهم های همکاری میان کنسرسیوم پرتغالی و اداره کل راه و شهرسازی استان با اعتبار ۳۵۰ میلیون یورو است.


وی ابراز کرد: این کنسرسیوم با نظام مهندسی ساختمان استان در زمینه تبادل فناوری و تامین کادر فنی و مهندسی برای اجرای پروژه های عمرانی کشور و خارج از کشور همکاری خواهد داشت.


عشایری با اشاره به طول ۳۳۰ کیلومتری مسیر بوشهر- شیراز، تصریح کرد: با اجرای آزادراه در مسیر بوشهر- شیراز طول این جاده ۱۰۰ کیلومتر کاهش می یابد.


وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصدی آزاد راه شیراز - بوشهر افزود: مسیر بوشهر به شیراز از مسیرهای پرترافیک کشور است و بر اساس آمار موجود روزانه بیش از ۲۵ هزار خودرو در این مسیر تردد دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تصریح کرد: احداث این آزادراه از نظر ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای و همچنین کاهش مصرف سوخت و ایمنی حمل و نقل بسیار مهم و تاثیرگذار است.


طول راه های فارس به ۱۶ هزار کیلومتر رسید


وی گفت: طول راه های استان فارس هم اکنون به بیش از ۱۶ هزارکیلومتر رسیده که شامل بیش از ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه، بیش از دوهزار کیلومتر راه اصلی، فزون بر ۲۸۲۴ کیلومتر راه فرعی (درون شهری) و بیش از ۱۰ هزار و ۳۹۵ کیلومتر راه روستایی است.


عشایری اظهار کرد: این میزان که معادل حدود ۳۹ هزار و ۴۸۴ کیلومتر راه همسنگ است، فارس را در مقایسه با سایر استان ها از نظر میزان طول راه آسفالته در رتبه نخست قرار داده است.
وی با بیان اینکه سه بزرگراه فارس در انتظار اعتبار برای تکمیل هستند، ابراز کرد: یک بزرگراه صددرصد به بهره برداری رسیده و سه بزرگراه دیگر به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در انتظار تامین اعتبار برای تکمیل است.


این مسئول بیان کرد: پروژه های طولی مثل بزرگراه ها به صورت مقطعی می توانند به بهره برداری برسند و مانند پروژه های ساختمان سازی و یا سدسازی نیست که از صفر تا صد آنها باید به اتمام برسد، سپس از آن بهره برداری کرد.


عشایری افزود: بزرگراه شیراز- سپیدان به بهره برداری کامل رسیده و بخشی از پروژه های شیراز – فسا- داراب، پروژه شیراز - جهرم، پروژه شیراز - کازرون نیز به بهره برداری رسیده که با اختصاص منابع اعتباری به طور کامل به بهره برداری می رسند.


وی با بیان اینکه در سال ۹۱ بیش از ۲۰۰ کیلومتر به بزرگراه های استان اضافه شد، خاطرنشان کرد: تا شهریور امسال ۸۰ کیلومتر بزرگراه را به بزرگراه های استان اضافه شد که تا پایان سال این عدد به ۱۸۰ کیلومتر می رسد.
وی اظهار کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در فرآیند توسعه وجود راه های ارتباطی به ویژه بزرگراه ها، راه ریلی، هوایی و دریایی نقش زیرساختی دارد و توسعه این زیرساخت در رشد سرمایه گذاری، تعاملات انسانی و تبادل افکار و اندیشه های اجتماعی و فرهنگی انسان نقشی موثر می یابد.


فارس به چهار راه ریلی کشور تبدیل می شود


مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه فارس در آینده به چهارراه ریلی کشور تبدیل می شود، اضافه کرد: فارس به خود می بالد که یک پنجم راه آهن در حال ساخت کشور در استان است که با این تفاسیر در آینده ای نزدیک چهارراه ریلی در جنوب کشور به فارس منتقل می شود.


عشایری خاطرنشان کرد: فارس مجری احداث دو هزار و ۸۹۳ کیلومتر خط راه آهن است که حدود یک هزار و ۶۶۰ کیلومتر آن در حوزه استان در حال ساخت است.


وی اضافه کرد: این مسیرهای ریلی به جنوب از دو مسیر، به شرق از یک مسیر و به سمت غرب (به سمت خوزستان) از یک مسیر مصوب شده و مطالعات آن نیز ابلاغ شده است.


عشایری گفت: با تبدیل فارس به چهار راه ریلی کشور، گردشگری، صنعت و کشاورزی این استان رونق بیشتری می گیرد.


وی یادآور شد: با توجه به نیاز شدید فارس به توسعه بخش حمل و نقل، از سرمایه گذاری در این بخش به صورت جدی حمایت خواهیم کرد.


این مقام مسئول با اشاره به احداث راه آهن شیراز – بوشهر نیز خاطرنشان کرد: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی در حال اجراست.


مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس از افتتاح مرکز توانبخشی معلولان تا یکماه آینده خبر داد و افزود: این مرکز با زیربنای بیش از ۵۰ هزار متر مربع نیز مانند کتابخانه ملی و مرکز اسناد یکی از افتخارات شهر شیراز است.
عشایری با اشاره به احداث ۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر در استان فارس، بیان کرد: از این تعداد تاکنون حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی تحویل داده شده و مابقی نیز تا پایان سال به صاحبان آنها تحویل داده می شود.