به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران دیروز همچنان بر مدار رشد بود، به گونه ای که شاخص کل توانست با رشد ۸۱/۱ درصدی نسبت به چهارشنبه به ۶۹هزار و ۷۰۳واحد برسد؛ امری که حکایت از فاصله کمتر از ۳۰۰واحدی شاخص تا مرز ۷۰هزار واحد دارد.
نکته جالب در رشد دیروز شاخص صدر نشینی فولاد مبارکه در میان شرکت های تاثیر گذار بر شاخص بود. فولاد مبارکه دیروز ۱۱۴واحد از هزار و ۲۴۲ واحد رشد شاخص را رقم زد. همچنین در میان شرکت های تاثیرگذار بر شاخص، دیروز چادرملو نیز پس از تاپیکو در جایگاه سوم قرار داشت تا سهم شرکت های معدنی- فلزی در رشد شاخص افزایش یابد.
در همین حال، دیروز بازار با تردید در مورد نمادهای پالایشگاهی فعالیت خود را شروع کرد، اما اطمینان نسبی بازار به عدم تاثیر نامه اخیر پخش و پالایش به شرکت های پالایشگاهی و همچنین
شفاف سازی پالایشگاه بندرعباس موجب شد تا نمادهای پالایشگاهی بار دیگر در مسیر رشد قرار گیرند. دیروز در نامه ای مدیر امور مالی پالایشگاه بندرعباس در خصوص مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله ای موجودی ها شفاف سازی کرد.
مدیر مالی « شبندر» در این نامه عنوان کرده است: « به استناد نامه حسابرس کل هیات اول امور اقتصادی و زیر بنایی دیوان محاسبات کشور و نامه معاون وزیر در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت و نامه مدیر کل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری وزارت نفت، اعلامیه های ارسالی آن شرکت مورد قبول نیست و عینا عودت داده می شود.
با توجه به اینکه موضوع مذکور از طریق مراجع ذی صلاح در دست بررسی بوده و شرکت های پالایشی پذیرفته شده در بورس در حال تهیه صورت های مالی
۶ ماهه خود هستند، خواهشمند است به منظور جلوگیری از ایجاد مغایرت در حساب های فی مابین دستور فرمایید تا حصول نتیجه نهایی از صدور هرگونه اعلامیه بدون پشتوانه قانونی خودداری کنند. »
با انتشار این نامه مجددا پالایشگاه بندرعباس توانست تا صف خرید به پیش برود. اکثر کارشناسان در گروه پالایشی در انتظار انتشار گزارش های ۶ ماهه هستند؛ امری که برای این گروه از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. حرکت های قیمتی سنگین گروه پالایشی از بدو ورود این گروه به بورس همواره محل بحث بوده است، این امر به ویژه در هفته های اخیر نیز تداوم یافته است. اکثر کارشناسان نگران آن هستند عدم عرضه سهام جدید موجب تداوم رشد نمادهای کنونی شود؛ امری که نمی تواند در نهایت به نتیجه ای مطلوب برای بازار منجر شود. دیروز همچنین در گروه پالایشی، مدیران بورس عرضه سهام کوچک پالایشگاه کرمانشاه را به تعویق انداختند. اکثر فعالان بازار نگران بودند عرضه این سهم به دلیل موج عمده نقدینگی در بازار به قیمت گذاری نامتعادل این نماد منجر شود. در همین ارتباط ناظر بازار فرابورس در گفت وگو با بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به برنامه ریزی های در نظر گرفته شده مقرر گردیده بود تا عرضه سهام مذکور در روز یکشنبه هفته جاری صورت پذیرد اما به دلیل عدم تکمیل اطلاعات مالی
۶ ماهه و همچنین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۲ توسط « شرمان» واگذاری مذکور به تعویق افتاده است. گروه معدنی دیروز شاهد امضای قرارداد فولاد سیرجان بود؛ طرحی که بخشی از آن متعلق به گل گهر است. مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو دیروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی و شرکت آلمانی- ایرانی برای توسعه طرح های فولادی در جمع خبرنگاران گفت: این قرارداد مربوط به اجرای طرحی برای دستیابی به یک میلیون تن فولاد در سیرجان است که قسمت احیای آن که فولاد اسفنجی تولید می کند، تاکنون پیشرفت ۸۰ درصدی داشته و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، این در حالی است که قسمت دوم اجرای این طرح که ادامه خط تولید فولاد است، با شرکت های ایتالیایی و ایرانی- آلمانی پیش خواهد رفت. در گروه حمل و نقل دیروز شرکت توکاریل طی نامه ای اقدام به شفاف سازی کرده است. این شرکت در نامه خود به ریاست نظارت بر ناشران فرابورسی اعلام کرده با توجه به اینکه در مهر ماه سال جاری حدود ۹۷ درصد از سهام شرکت آسیا سیر ارس (سهامی خاص) با سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی از شرکت های فعال در زمینه حمل و نقل ریلی مواد معدنی و محصولات فلزی و دارای انواع واگن های لبه بلند، لبه کوتاه و مسطح را خریداری کرده است و با توجه به بررسی های اجمالی حسابرسی نشده صورت گرفته به نظر می رسد خرید انجام شده حدود ۱۵ درصد تعدیل مثبت بر EPS سالانه این شرکت خواهد داشت. « توریل» در گزارش قبلی برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۲ مبلغ ۵۴۴ ریال عایدی خالص پیش بینی کرده بود. در گروه خرده فروشی نیز دیروز مجمع فوق العاده شرکت پخش البرز با افزایش ۱۷درصدی سرمایه این شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران موافقت کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۶۴۳میلیارد تومان سهام معامله شد که ۲/۲۳ درصد آن را معامله ۳۶۷میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد این بلوک را احتمالا زیر مجموعه بانک تجارت جابه جا کرد. از ۲۷۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۰۰نماد با کاهش قیمت و ۱۷۴نماد با رشد ارزش معامله شدند.