گروه اقتصادی : مدتها قبل از سفر حسن روحانی به نیویورک تحلیلگران با در نظر گرفتن احتمال دیدار دو رییس جمهور ایران و امریکا ریزش قیمت ارز در بازار را پیش بینی می کردند اما زمانیکه حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و امریکا در دقیقه ۹۰ گفتگوی تلفنی ۱۵ دقیقه ای با هم داشتند نه تنها از ریزش لحظه ای نرخ دلار خبری نبود بلکه بازار ثبات قیمت را نیز تجربه کرد.

به گزارش پارس ، بی تفاوتی معنادار بازار ارز به گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و امریکا سبب شد تا نوک همه پیکانها به سمت بانک مرکزی متمایل شود چرا که رییس کل بانک مرکزی در اظهارنظری از دلار ۲۸۰۰ تومانی برای قیمت کف بازار سخن گفت. شاید به همین دلیل اتفاقات سیاسی در عرصه بین الملل نتوانست به انتظاراتی که برای کاهش قیمت ارز در کشور ایجاد شده بود پاسخ دهد؛ در عین حال نباید به راحتی از تاثیر سیاست های بانک مرکزی در جهت ثبات بخشی به قیمت ارز گذشت. آنگونه که مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار پارس گفته؛ بعد از موفقیتهای سیاسی در عرصه بین الملل قیمت دلار روند کاهشی خوبی را در پیش گرفته بود که سخنان آقای سیف جلوی این روند را گرفت و کسانی که دلار داشتند با پیش بینی اینکه قیمت دلار کاهش می یابد برای فروش دلارهای خود اقدام کرده بودند که با اظهارات رییس کل بانک مرکزی از این اقدام منصرف شدند.

 

وی ادامه داد: حتی اگر برنامه دولت این بود که قیمت دلار پایین نیاید می توانست در زمان افزایش عرضه اقدام به خرید و جمع آوری دلار با قیمت پایین بکند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید به منابع پایدار در عرضه ارز در اقتصاد ایران دست یافت تا بتوان نرخ پایدار ارز را پایه ریزی کرد.

تقوی در پاسخ به این سوال که مذاکرات نیویورک تا چه حد روانی و آنی بوده است؟ تصریح کرد: مذاکرات نیویورک و آثار اقتصادی که از آن در جامعه متبادر شد در عین اینکه روانی بوده و و ناشی از لحن مثبت چندجانبه همه کشورهاست می توانست به آثار اقتصادی طولانی مدت و باثبات تبدیل شود که سیاست بانک مرکزی آن را به هم ریخت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ارتباطات دیپلماتیک تاثیر مستقیم بر زیربنای رشد شاخص های اقتصادی می گذارد بنابراین نباید این آثار بین المللی از داخل کشور خراب شود.

تقوی در پاسخ به این سوال که حسنه شدن روابط ایران با سایر کشورهای جهان چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت؟ گفت: چنانچه روابط مسالمت آمیزی با کشورهای جهان ایجاد شود بازارهای کشورمان به روی دنیا باز می شود. با توجه به این اصل کارآفرینان، صنعتگران، بازرگانان و تجار کشورهای مختلف نیز وارد ایران شده و این ارتباطات موجب رشد اقتصادی کشور و همچنین افزایش مبادلات تجاری و صادراتی می شود. این اقتصاد دان افزود: در عین حال روابط دیپلماتیک باعث افزایش صادرات غیرنفتی، رشد اقتصادی و همچنین فروش راحتتر نفت شده و در نتیجه ارز وارد کشور می کند. .

در سالهای اخیر با کاهش ارزش پول ملی مردم برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به خرید دلار کردند به طوری که طبق برآوردهای بانک مرکزی حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز در خانه ها و شرکت های اقتصادی ذخیره شده است. از این رو اقتصاد کشور با کاهش منابع ارزی مواجه شد در این حین پالسهای مثبتی از روابط ایران با جامعه جهانی به گوش رسید که مژده گشایش اقتصادی می داد چرا که پس از یک گفتگوی کوتاه میان دو رییس جمهور ایران و امریکا بانک جهانی، ایران را از لیست کشورهای بدحساب خارج کرد، شرکتهای بزرگ نفتی تمایل خود را برای سرمایه گذاری در ایران اعلام کردند و از بار تحریمها کاسته شد در این شرایط به تحلیل برخی کارشناسان بانک مرکزی برای مقابله با کسری بودجه مانع از کاهش قیمت دلار از ۳هزار تومان شد.

با توجه به سخنان مهدی تقوی به نظر می رسد اظهارات رئیس کل بانک مرکزی کمی عجولانه و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور بود. به هر روی از دولت انتظار می رود روندی را در پیش بگیرد که در آینده نزدیک نرخ تورم کاهش پیدا کند برای این امر کاهش نرخ ارز از اهمیت ویژ ای برخوردار است. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که پول ملی تقویت شود از این رو با در نظر گرفتن فضای روانی بر اقتصاد کشور مسئولان باید از اظهار نظرهای آنی در این حوزه اجتناب کنند.