به گزارش پارس به نقل از تابناک، امروز در حالی قرار است جلسه ستاد تنظیم بازار برای بررسی آزاد سازی قیمت لبنیات برگزار شود که از زمان شروع این بحث، انتقادات شدیدی متوجه آزاد سازی قیمت شیر خام مطرح بوده است. انتقاداتی که نه تنها از سوی شرکتهای لبنی بلکه حتی از سوی دامداران نیز به این اقدام دولت وارد میشود، رنگ و بوی افزایش قیمت لبنیات را دارد.

بر این اساس که ستاد تنظیم بازار امروز به منظور تعیین تکلیف قیمت مرغ، نهاده های دامی و شیر با حضور مسئولان دولتی تشکیل جلسه داده است. مقرر شده است در این جلسه تصمیمات لازم برای آزادی سازی قیمت شیر و نهادهای دامی از سوی مسئولین اتخاذ گردد.

این در حالی است که آزاد سازی قیمت نهاده های دامی و همچنین شیر خام به معنی افزایش قیمت در محصولات لبنی و گوشت مرغ خواهد بود.

امروز و قبل از برگزاری جلسه ستاد، مدیرعامل سابق اتحادیه فراورده های لبنی با هشدار درباره تبعات منفی آزادسازی قیمت شیرخام روی فعالیت صنایع لبنی گفته است: در صورتی که آزادسازی قیمت شیرخام صحت داشته باشد، قیمت هر کیلو شیرخام از حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان فعلی به ۲۰۰۰ تومان افزایش می یابد که در نتیجه قیمت فراورده های لبنی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر سعید سلطانی رئیس اتحادیه دامداران نیز مخالفت دامداران را با افزایش قیمت شیر خام و آزاد سازی قیمت نهاده های دامی مطرح کرده است و گفته: آزاد سازی قیمت شیر افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت، معیشت مردم در شرایط نامناسبی قرار دارد و نباید با افزایش قیمت لبنیات نارضایتی مردم را به وجود آورد.

اما این انتقادات تنها منحصر به فضای رسانه ای نشده است بلکه رئیس اتحادیه سراسری دامداران اظهار کرده برای جلوگیری از اتخاذ این تصمیم ناکارآمد در جلسه ستاد تنظیم بازار شرکت و اعتراضات خود را اعلام می کنیم. گزارشات حاکی از آن است که مسئولان اتحادیه های دام و مرغ پشت درهای بسته در انتظار پایان جلسه و اعلام اعتراض خود به موضوع آزادسازی قیمت های شیر، مرغ و نهاده های دام هستند.

از سوی دیگر مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران نیز عنوان کرده است که اجماع نظر به دلیل اختلاف نظرهای اساسی در جلسه امروز بعید به نظر می رسد.

دلایل دولت برای آزاد سازی قیمت نهاده های دامی

این در حالی است که به نظر آنچه بیش از همه دولت را برای آزاد سازی قیمت نهاده های دامی تحت فشار قرار داده است موضوع اختصاص ارز یارانه ای (یا مرجع) به نهاده های دامی است. موضوع کمک حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی که دولت با تخصیص ارز یارانه ای به نهاده های دامی به این بخش میکند.

در واقع دولت در صدد است با حذف یارانه نهاده ها، بخشی از هزینه های که در این مسیر میشود را جبران کند. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، میزان یارانه ای که دولت به بخش نهاده ها میدهد و با این افزایش قیمت در صدد حذف آن است، طبق قانون یارانه تولید است و باید پرداخت شود و دولت نباید به هیچ وجه آن را کاهش داده یا حذف کند.

از سوی دیگر انتقاد اصلی کارشناسان به خصوص در حوزه لبنیا این است که اقدام دولت برای افزایش قیمت نهاده ها یا آزاد سازی قیمت نهاده وشیر خام منجر به کاهش مصرف سرانه لبنیات در میان خانوار ها خواهد شد که تبعات آن برای سلامتی جامعه هزینه های بیشتری را در پی خواهد داشت.

به گونه ای که عنوان میشود که در طی دو سال هدفمندی یارانه ها سرانه مصرف شیر طبق آمار مستند ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

تضاد رفتار و گفتار دولت

اما نکته دیگر در این میان آن است که چنانچه امروز ستاد تنظیم بازار تصمیم به آزاد سازی قیمت نهاده و شیر خام کند، این امر بدون هیچ شکی منجر به افزایش قیمت لبنیات خواهد بود که البته در رقم دقیق آن تفاوت نظر است.

این در حالی است که چندی پیش مجوز گرانی ۱۵ درصدی قیمت لبنیات در کشور از سوی سازمان حمایت صادر شد که بر اساس آن برخی از کارخانجات اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند.

از سوی دیگر در پی تفاهم نامه میان دولت و دامداران افزایش قیمت لبنیات و نهاده های دامی تا پایان فروردین ماه ۹۳ ممنوع شده است و همچنین قیمت نهاده ها نباید طی این مدت تغییری داشته باشد.

اما در صورت اتخاذ تصمیمی به آزاد سازی قیمت لبنیات، عملا دولت با ایجاد یک تضاد رفتاری منجر به افزایش قیمت لبنیات خواهد شد، که عملا به معنی افزایش دو مرحله ای قیمت لبنیات است.

حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه جلسه امروز ستاد تنظیم بازار چه خواهد بود و آیا آنگونه که انتظار میرود، افزایش قیمت لبنیات و محصولات دامی خروجی آن خواهد بود و یا آنگونه که رئیس اتحادیه سراسری دامداران میگوید، اختلاف نظرات جلسه را بی نتیجه خواهد گذاشت.