به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بنابر اعلام مرکز آمار ایران در سال ۹۰ حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ کارگاه ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در کشور به فعالیت صنعتی مشغول بودند که نسبت به سال قبل از آن ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که بیشترین تعداد این کارگاه ها در زمینه ی" تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی" و کمترین تعداد در" تولید محصولات از توتون و تنباکو و سیگار" فعالیت داشته اند.

هم چنین بیشترین کارگاه های صنعتی در استان های تهران با بیش از دو هزارو ۵۰۰ کارگاه، اصفهان با ۱۸۰۰و خراسان رضوی با بیش از ۱۰هزار کارگاه قرار دارند که در مجموع نزدیک به ۳۶ درصد کل کارگاه های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر را تشکیل می دهند.

کاهش کمتر از نیم درصدی شاغلان صنعتی
بنابراین گزارش تعداد شاغلان در این بخش بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۰ بوده که نسبت به سال قبل از آن ۰.۴۵ درصد کاهش داشته است.

هم چنین شاغلان" صنایع مواد غذایی و آشامیدنی" با بیش از ۱۸۷هزار نفر، صنایع" تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی" با بالغ بر ۱۷۰ هزار و ۸۰۰ نفر، وصنایع" تولید وسائل نقلی موتوری و تریلر و نیم تریلر" با بیش از ۱۴۷ هزار و ۸۰۰ نفر کارکن رتبه های اول تا سوم را در زمینه ی اشتغال به خود اختصاص داده اند.

اما از مجموع شاغلان کارگاه های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر، حدود ۳۹۶ هزار و ۳۵۰ نفر کارگر ساده، ۱۹۲هزار و ۲۴۰ نفر کارگر ماهر، ۸۸ هزار و ۷۰۰ نفر تکنسین، ۷۶ هزار نفر مهندس و ۲۹۰ هزار نفر شاغلان غیرتولیدی بوده اند.

افزایش ۲۰ درصدی پرداخت حقوق در کارگاه های صنعتی
کارگاه های صنعتی ۱۰ نفر کارکن یا بیشتر در سال ۹۰، بیش از ۱۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به منظور جبران خدمات، به مزد و حقوق بگیران خود پرداخت کردند که نسبت به سال ۸۹ رشد ۱۹.۷ درصدی داشته است.

براساس این گزارش، در سال ۹۰ بیشترین رقم جبران خدمات کارگاه های صنعتی ۱۰ نفر کارکن یا بیشتر با ۲۳۰۰ میلیارد تومان متعلق به صنایع" تولید وسائل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر" و کمترین رقم جبران خدمات مربوط به" بازیافت" بوده است.