به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، محل سابق مرکز تجاری ایران زمین در فاز یک شهرک غرب، یکسال پیش برای احداث برج ۲۸ طبقه چندمنظوره، به یک سرمایه گذار واگذار شد. طراحی خاصی که برای ساخت برج ایران زمین با ۱۰ طبقه منفی (زیر زمین) و ۱۸ طبقه در بالای زمین در نظر گرفته شده، مجموعه عملیات ساختمانی در این محل را ظرف یکسال گذشته صرف گودبرداری تا عمقی حدود ۴۰ متر کرده است. این گود عظیم در ساعات اولیه روز پنج شنبه از قسمت شرق ریزش کرد و حفره ای تقریبا با همین عمق در خیابان ایران زمین حدفاصل محل گود و خانه های ویلایی شمال خیابان به وجود آورد.


ریزش گود « ایران زمین» با اغلب گودبرداری های ناکامی که در دو سه سال گذشته در تهران اتفاق افتاده، یک تفاوت اساسی دارد. تا پیش از این، عمده ریزش ها ماحصل گودبرداری هایی بود که ساختمان فرسوده « کلنگی» را به گود نامقاوم تبدیل می کرد و در نتیجه باعث ریزش ساختمان مجاور محل گود می شد. اما در گود « ایران زمین» ، نیاز به ایجاد فضای « عمیق» در زیر زمین برای احداث طبقات منفی، باعث شده گودبرداری تا ارتفاع ۴۰ متر پایین تر از سطح زمین، انجام شود.

درباره حادثه ریزش خیابان ایران زمین، چند ساعت پس از ریزش، توسط یکی از مسوولان آتش نشانی اعلام شد، دلیل ریزش شکستگی لوله آب و سست شدن خاک بوده است!
اما دلیل شکستگی لوله درست در مجاور گودبرداری، حتما نیاز به تحقیقات بیشتری از سوی شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی تهران دارد. سال گذشته اهالی برج ها و خانه های ویلایی خیابان ایران زمین، در نامه ای خطاب به شخص شهردار تهران، خواستار پیگیری بابت علت گودبرداری در محل سابق مرکز تجاری ایران زمین شدند و حتی با اشاره به ترک هایی در دیوار ساختمان هایشان، سعی کردند هشدارهای لازم را بابت لزوم رعایت احتیاط های فنی به عوامل ساخت، بدهند.


با این حال، قضاوت درباره علت حادثه پنج شنبه تا پیش از اعلام رسمی نهادهای مسوول، قابل استناد نیست.
از روزگذشته در بخش هایی از خیابان ایران زمین، حالت فوق العاده اعلام شده و از سکونت افراد در خانه هایشان به دلیل احتمال نشست مجدد خیابان و ریزش ساختمان های مجاور گود ایران زمین، ممانعت به عمل می آید. روز گذشته رضا حیدریون معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران درباره گود « ایران زمین» به « دنیای اقتصاد» گفت: سازمان نظام مهندسی از سال گذشته با تغییر اعضای هیات مدیره، ماجرای ریزش های مکرر گود برداری های تهران را در دستور کار قرار داد و به گزارش های مردمی در این خصوص حساس شد.
گود ایران زمین نیز سال گذشته بعد از دریافت گزارش های متعدد از اهالی محل، مورد رسیدگی سازمان قرار گرفت؛ طوری که بیش از ۷ جلسه کارشناسی در سازمان برای این پروژه برگزار شد و در خرداد و تیر امسال، سازمان نظام مهندسی تهران در نامه ای به شهرداری، گود ایران زمین را جزو گود های پرخطر اعلام کرد و حتی شهرداری نیز پیرو مکاتبات ما، دو بار اخطار کتبی به عوامل پروژه داد. حیدریون تصریح کرد: معمولا زمانی که گودبرداری آن هم در گود های بزرگی همچون پروژه ایران زمین، گود پرخطر و مشکل دار شناخته می شود، شهرداری عوامل پروژه را مکلف می کند همه عملیات عمرانی و ساختمانی در محل گود را به جای ایجاد فونداسیون، صرف تحکیم دیواره های گود کند.
حیدریون افزود: در این پروژه، عوامل در روزهای قبل، با اخطاری که دریافت کرده بودند، مشغول تحکیم گود بودند.
به گزارش « دنیای اقتصاد» ، تعداد گودبرداری های عظیم در سایر نقاط شهرک غرب از سال گذشته افزایش پیدا کرده و زمین های بزرگی که سال ها بدون استفاده در این محله، رها شده بودند با واگذاری به شرکت های ساختمانی، در حال تبدیل شدن به برج های ۲۰ تا ۳۰ طبقه هستند.