به گزارش پارس به نقل از فارس، در هفته ای که گذشت بازار سهام به رکورد ۲۰ روز گذشته خود یعنی ۶۰ هزار واحدی بازگشت و با رشد بیش از ۲۰۰۰ واحدی در سه جلسه معاملاتی به مرز ۶۱ هزار واحد رسید؛ با تداوم این روند، شاخص بورس که در بیشترین رقم به ۶۱ هزار و ۱۶۴ واحد در تاریخ معاملات به ثبت رسید، رکورد تازه ای را از خود به نمایش گذارد.

در این هفته، اقبال به سهام کشتیرانی در روزهای منفی بازار موجب روند مثبت آن شد تا جایی که انتشار خبر لغو تحریم های کشتیرانی در دادگاه اروپایی این سهم را در ششمین ماه امسال در جریان رونق دوباره قرار داد تا این در بورس با سرعت، کشتی سواری کند.

عرضه بزرگ ترین الوفین ساز دنیا و جذب سریع سهام آن در بازار آن از اتفاقات مهم بازار سرمایه در هفته گذشته بود و پتروشیمی جم با پی بر ای ۴.۵ با استقبال گسترده، ۱۴۹۰ تومان کشف قیمت شد و در فهرست شرکت های فرابورسی به ثبت رسید، سهام این شرکت در اولین جلسه معاملاتی پس از عرضه اولیه، در حرکتی یک ضرب ۵ درصد افزایش قیمت خورد.

ابقای صالح آبادی به مدت ۳ سال دیگر در رأس سازمان بورس اوراق بهادار با افزایش رقم شاخص و بازگشت امید به بازار سرمایه همراه شد. بورس تهران که به واسطه کم رنگ شدن اخبار سیاسی جانی دوباره گرفته بود با ماندگاری صالح آبادی تقویت هم شد.

تغییر مدیران عامل شرکت ها از جمله ایران خودرو و پتروشیمی بندر امام، با واکنش مثبت بازار روبه رو شده و سهام این شرکت و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به واسطه تأثیر پذیری از تغییرات مثبت در این مجموعه، با اقبال سهام داران همراه شد.

تغییر مدیرعامل شستا نیز از جمله وقایع مهم بازار سرمایه در هفته گذشته بود و این شرکت که حدود ۱۰ درصد ارزش بازار بورس را در اختیار دارد با روند رو به رشدی به تغییر مدیرعامل خود، واکنش مثبت نشان داد.

هفته گذشته در امضای تفاهمنامه همکاری میان ایران و کره جنوبی بر جذب سرمایه گذاری های خارجی هر دو کشور تأکید شد و به استفاده از تجربیات سایر کشورها در مبادلات مالی اشاره شد. پیش از این هم سخنگوی سازمان بورس، جذب سرمایه گذاری های خارجی و توسعه روابط بین المللی را از اولویت های بازار سرمایه در دوره جدید خبر داده بود.

شاخص بورس، در دومین جلسه معاملاتی هفته گذشته با افزایش ۲۸۴ واحدی به نیمه های ۵۹ هزار واحد نزدیک شد و ارزش بازار نیز با افزایش حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومانی به کار خود پایان داد.

ارزش بازار سهام در هفته گذشته، پس از کاهش پیاپی مجددا ۲۹۰ هزار میلیارد تومانی شد و شاخص کل بورس با افزایش ۹۶۷ واحدی قله ۵۹ هزار واحدی را هم پس گرفت.

در دو روز معاملات پایانی هفته ای که گذشت شاخص به مرز ۶۱ هزار واحد نزدیک شد که با توجه به گفته کارشناسان، روند صعودی با گام های سنگین تری تداوم خواهد داشت.

*پیش دستی به خبرهای مثبت سیاسی

  بورس تهران، طی یک ماه اخیر به واسطه ریسک های سیاسی (عمدتا تنش های حمله به سوریه) دچار فراز و نشیب هایی شد و اکنون با کم رنگ شدن این تنش ها و احتمال آتش بس در سوریه طبق گفته معاون نخست وزیر این کشور، گام های محکم تری بر می دارد.

بورس تهران طی ۱۸۰ روز گذشته با بازدهی استثنایی بیش از ۶۰ درصدی، سهامداران و سرمایه گذاران را نسبت به آینده آن امیدوار کرد و برخی اخبار غیر رسمی هم به دنبال لغو تحریم کشتیرانی و چند شرکت ایرانی، از رفع تحریم سوئیفت و گشایش بانکی حکایت دارد.

کاهش ممنوعیت و محدودیت صادرات کالاها که به دلیل تنظیم بازار داخل تصویب شد، یکی دیگر از اخبار و سیگنال های مثبت به بازار سهام به شمار می رود و در صورت اعمال کاهش محدودیت صادرات، شرکت های حاضر در بورس با امید بیشتری نسبت به گذشته حرکت خواهند کرد.

به گمان برخی در صورت لغو تحریم های جدید، بسترهای جدید برای جذب سرمایه های خارجی نیز در بازار داخل که از دیرباز مورد تأکید کارشنایان و مدیران بوده، فراهم می شود. جذب سرمایه های خارجی مستلزم ایجاد مشوق های جدید و تسهیل شرایط در بازار سرمایه است و در این باره مدیران بورس باید به فکر سازوکار ورود سرمایه های جدید خارجی علاوه بر سرمایه های داخلی نیز باشند.

عدم جذابیت بازارهای غیر مولد از جمله سکه و طلا و ارز به ورود سرمایه گذاران جدید کمک شایانی خواهد کرد و درباره آینده بازار سهام، کارشناسان و معامله گران از آغاز دوره تازه ای برای رشد بیشتر خبر داده اند که البته این به معنای عدم تأثیرپذیری و رفتارهای هیجانی ناشی از جو اعمال شده سهامداران در مواجهه با اخبار و ریسک های سیاسی در دنیا نیست.

اکنون و در در شرایط ویژه ای که در بازار رقم خورده، فرصت مناسبی است تا شرکت های جدیدی با توجه به ابراز تمایل و امیدواری سهامداران نسبت به آینده وارد بازار شده و مورد عرضه قرار گیرند.