به گزارش پارس ، سعید شیرزادی، کارشناس ارشد بازار سرمایه و مدرس دانشگاه تهران در گفت وگو با فارس درباره تحولات اخیر بازار سرمایه و راهکارهای پیش رو برای شفافیت بیشتر این بستر معاملاتی، اظهار داشت: آمارها و اخبار روزانه در مورد بازار سرمایه زیاد است. به طوریکه گفته می شود، حجم معاملات افزایش یافته است، نهاد و ابزار جدیدی خلق شد، قوانین جدید وضع و شاخص بورس افزایش یافت.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سیستم جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) و کمک به سهولت اطلاع رسانی، افزود: از متولیان سیاست گذاران به خاطر راه اندازی این سامانه می بایست، قدردانی کرد و همچنین انتظار می رود که این سامانه توسعه یافته و اطلاعاتی درخصوص سیاست های ساختار سرمایه، تقسیم سود و ظرفیت های استقراض گیری شرکت ها را نیز شامل شود.

شیرزادی با بیان اینکه فارغ از مباحث مطرح شده درباره شاخص باید به نقش بازار سرمایه در جذب نقدینگی و تامین مالی مستقیم و غیر مستقیم شرکت ها توجه کرد، گفت: باید دید بازار سرمایه چه میزان در تامین مالی شرکت ها موثر عمل کرده است.

استاد مدیریت مالی دانشگاه تهران به الزامات تامین مالی برای طرح های توسعه ای، تولید و افزایش اشتغال از طریق تامین مالی از بازار سرمایه اشاره کرد و عنوان کرد: باید میزان تجاری سازی ایده ها به منظور بهره برداری از آنان و نقش بازار سرمایه در این زمینه رصد شود.

وی همچنین ادامه داد: بین ارقام و آمارها کمتر به این موضوعات اشاره می شود که بورس دریچه تامین مالی است؛ یکی از وظایف بازار سرمایه، تامین نقدینگی برای شرکت هاست.

شیرزادی با ابراز خرسندی از افزایش قدرت خرید مسکن با استفاده از بهره گیری از ابزار تسهیلات مسکن در بازار فرابورس، خاطرنشان کرد: انتشار صکوک یا اوراق برای تامین مالی لازم است چراکه مستقیما تولید را هدف قرار داده و نهایتا، توسعه می یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه، تاکید کرد: یکی از سوالات ایجاد شده برای کارشناسان تفاوت شاخص بورس و دیگر شاخص ها در بازارهای رقیب است؛ بورس علاوه بر بازده متناسب برای سرمایه گذاران زمینه تامین منابع مالی بلند مدت و کم ریسک را برای بنگاه ها ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه با ارائه راهکاری مبنی بر تعیین شاخص میزان تامین مالی شرکت ها در بورس، گفت: آن چیزی که متولیان بازار سرمایه باید بیشتر توجه کنند ارائه یک سری آمارها و اطلاعات قابل درک و تجزیه و تحلیل برای مردم است.

وی اضافه کرد: خرید و فروش و نوسان شاخص به عنوان یک مولفه ثانویه معرفی شده که مؤلفه اولیه آن تزریق منابع به سمت چرخه تولید دیده شود و لازم است هدف متولیان بازار سرمایه، فرهنگ سازی و تغییر نگاه ها در این راستا باشد.

وی ارائه گزارشات ماهانه درباره جذب منابع از بازار ثانویه در بازار اولیه که مستقیماً به چرخه تولید ملی وارد می شود را از الزامات شفافیت و فرهنگ سازی درباره اقدامات انجام پذیرفته در بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: لازم است متولیان بازار سرمایه طرحی را در خصوص ارائه نسبت ضریب تامین مالی آماده سازی کنند که میزان ورود منابع نقدی تازه و جریان آن در چرخه تولید نمایانگر شود تا میزان حجم بالای معاملات نه در شاخص، بلکه در تامین مالی شرکت ها متبلور شود.

این استاد مدیریت مالی در دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: منابع تامین مالی شرکت ها از طریق افزایش سرمایه، عدم پرداخت سود نقدی و تبدیل آن به سرمایه و انتشار اوراق بدهی و طراحی اوراق تجاری و اوراق با درآمد متغیر و… روش هایی است که به تامین مالی مستقیم در تولید کمک کند، انجام پذیرد.

* راهکارها/بورس دریچه تامین مالی کم ریسک با سررسید مالی بلند مدت

شیرزادی به لزوم ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: متولیان امر در شرایط فعلی بازار باید با سرعت هر چه تمام تر زمینه ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه را فراهم کنند و در زمینه افزایش سرمایه و انتشار اوراق بدهی سهولت ببخشند.

وی در خاتمه با بیان اینکه برخی قوانین یا تعارضات با سایر قوانین تجارت که مانع رشد تامین مالی شرکت هاست، گفت: در این زمینه متولیان امر باید درباره قوانین دست و پا گیر در حوزه تسهیل تامین مالی از بورس تجدید نظر کرده و با سرعت با توجه به شرایط اقتصادی کشور عمل کنند.