به گزارش پارس به نقل از تابناک، درحالی که در رکود بازار مسکن زمزمه هایی از افزایش تسهیلات خرید مسکن آغاز شده است، دیدگاهها و بحثهای متفاوتی حول و حوش این امر شکل گرفته است. اینکه آیا افزایش وام مسکن در حال حاضر ضروری است؟ مفید و لازم است؟ و یا آنکه منجر به افزایش مجدد قیمتها در بخش مسکن خواهد بود؟

بخش مسکن کشور از مدتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری به کما رفت و بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات خواب بازار مسکن و رکود آن عمیق تر شد. انتظارات از کاهش قیمتها و حداقل رسیدن قیمتها به ثبات در این بخش اقتصاد کشور که منجر به ایجاد رکود در بازار مسکن شده است، همچنان ادامه دارد.

این رکود در کنار عوامل دیگری همچون تورم بالا در بخش مسکن و فاصله شدید میانگین درآمدی در شهرهای بزگ با میتنگین بهای مسکن و از سوی دیگر سخنان وزیر راه و شهر سازی از استراتژی های جدید برای خانه دار شدن شهروندان، منجر به آن شد که به یکباره بحث بر سر افزایش تسهیلات مسکن شروع شود.

با شروع زمزمه هایی مبنی بز لزوم افزایش مسکن، بحث بر سر تاثیرات آن نیز شروع شد. برخی با جهت گیری های خاص، افزایش تسهیلات مسکن را مسبب افزایش قیمت مجدد در بازار مسکن معرفی کردند، برخی دیگر این افزایش قیمت را ناچار و ناگزیر خوانند و برخی دیگر هم ضمن تاکید بر تبعات آن بر احتمال افزایش قیمت مسکن راه چاره فعلی را افزایش تسهیلات مسکن عنوان کردند.

همه اینها ناشی از این امر است که بدون شک تسهیلات مسکن و افزایش آن تا حدی منجر به مهمیزی بر بازار مسکن خواهد بود و در نتیجه بالا رفتن « گردش نقدینگی» در بازار مسکن – و نه خود نقدینگی – تب تقاضا بالا خواهد رفت و قیمتهایی تا به حال منتظر بودند، راه قبلی خود را خواهند پیمود.

دیدگاه کارشناسان نیز در بر گیرنده همین موضوع است و در خصوص افزایش تسهیلات مسکن، نیم نگاهی به این موضوه وجود دارد.

احمدرضا سرحدی با دیدی تجربی معتقد است: طرح های ارائه شده دولت مبنی بر افزایش تسهیلات، پس انداز و سپرده گذاری از سوی مردم مناسب است اما بهتر است تلاش دولت در جهت افزایش ساخت و ساز مسکن بیشتر شود.

وی میگوید: با وجود تورم بالا، طرح افزایش تسهیلات مسکن منجر به افزایش دوباره قیمت مسکن می شود چرا که تجربه ۲۰ سال اخیر مبنی بر افزایش تسهیلات همین نتیجه را در بر داشته است… هتر است افزایش این تسهیلات به صورت وام ساخت مسکن باشد تا با افزایش عرضه، بازار مسکن متعادل شود.

در سوی دیگر بیت الله ستاریان استاد دانشگاه و کارشناس مسکن است که عقیده دارد: اگر اخبار وام مسکن در جامعه زیاد پخش شود نتیجه آن رونق بازار و به تبع آن افزایش قیمت است… اما آنچه مسلم است در حال حاضر نسبت قیمت مسکن به تسهیلات خیلی ناچیز است… در این که این تسهیلات باید افزایش یابد شکی نیست.

اما وی بحث اصلی را بر سر چگونگی اعطای وام و گیرنده وام میداند: آیا این ورود باید از کانال خریدار باشد یا وام به تولید کننده تحت قوانین و ضوابطی اعطا شود؟

وی پاسخ میدهد: در مرحله اول می گوییم که تسهیلات از کانال تولیدکننده پرداخت شود بهتر است، اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اگر از کانال تولیدکننده وارد شویم ما تأخیر فاز افزایش قیمت را با یک مدت چندماهه خواهیم داشت. چنانچه از کانال خریدار پرداخت شود در همان مرحله اول افزایش قیمت خودش را نشان می دهد.

پیشنهاد وی آن است که: بهترین راهکار ایجاد صندوق های مسکن در سراسر کشور است، این صندوق ها مانند صندوق های تأمین اجتماعی عمل می کنند و یارانه بخش مسکن در اختیار تولید قرار می گیرد و در این صورت تولید پایداری در بخش مسکن خواهیم داشت.

از سوی دیگر، علی نوذر پور، رئیس کمیته مسکن و شهر سازی و رئیس انجمن مهندسان شهرسازی هر دو سمت قضیه را هدف قرار میدهد، ومعتقد است که: افزایش وام در بخش مسکن در دو عرصه است: طرف عرضه و سمت تقاضا.

وی میگوید: عمدتا اولویت در افزایش تسهیلات و وام دهی در بخش عرضه مسکن است تا در نتیجه آن بخش تولید بتواند محدودیت عرضه را کاهش دهد. اما این به معنی آن نیست که در سمت تقاضا نیازمند افزایش وام مسکن نیستیم. در حال حاضر تسهیلات فعلی خرید در بخش مسکن نا چیز است و در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بهای مسکن راپوشش میدهد.

وی مگوید: این در حالی است که در استاندارد جهانی وام خرید مسکن باید ۷۰ تا ۷۰ درصد از بها را شامل شود و همچنین در اقساط بلند مدت ۲۰ یا ۳۰ ساله نیز بازپرداخت میشود.

به عقیده نوذر پور: افزایش وام مسکن باید در هر دو سمت عرضه و تقاضا باشد، اما اولویت با افزایش تسهیلات سمت عرضه است.

اما در این میان سخنان وزیر راه و شهر سازی از اهمیت بیشتری برخوردار است که هرگونه افزایش وام مسکن را مستلزم ایجاد خطوط اعتباری جدید برای بانکها میداند که با توجه به ممنوعیت ایجاد خط اعتباری از بانک مرکزی طبق قانن بودجه، این امر فعلا منتفی است.

اما آخوندی در حالی از منتفی بودن افزاش وام در حال حاضر سخن میگوید که خود معتقد است این افزایش وام به هیچ وجه منجر به افزایش قیمت مسکن نخواهد شد.

وی میگوید: وقتی که سیستم افزایش سپرده اجرا شود ما با افزایش نقدینگی روبرو نیستیم و هیچ پولی به صورت یکباره تزریق نمی شود که افزایش قیمتی را به دنبال داشته باشد.

گویا این سخنان آخوندی به این معنا است که در حال حاضر امکان افزایش وام مسکن وجود ندارد، اما در نهایت عقیده وزیر راه و شهر سازی روحانی بر آن است که افزایش تسهیلات مسکن، البته به شیوه ای که مستقیما به دست خریدار داده نشود و در قالب صندوقهای سرمایه گذاری، در دستور کار باشد.