به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حمید چیت چیان با تاکید بر این که باید در کشور برای ارتقاء بهره وری آب و انرژی به ویژه انرژی برق تلاش کنیم، گفت: برای ارائه ی این دو خدمت هزینه های بالایی داده می شود از جمله برای تولید، توزیع و جمع آوری آب و از سویی دیگر تولید و توزیع برق.

وی با اشاره به این که تامین هر متر مکعب آب بیش از هزار تومان هزینه دارد، افزود: ارائه ی انرژی برق در تمام کشور های دنیا که ۷ تا ۱۵ سنت هزینه دارد اما به برکت وجود منابع انرژی، ما برق را ارزان تر تولید می کنیم ولی باز هم در مقایسه قیمت پرداختی برق و آب توسط مشترکین بسیار نازل است.

وزیر نیرو با تاکید بر این که مهم ترین کار برای کاهش هزینه ها مصرف هوشیارانه همراه با صرفه جویی است، گفت: در حوزه منابع آبی دچار محدودیت هستیم و کشورمان دارای تنش آبی است. براساس تایید جهانی کشور هایی که زیر ۱۵۰۰ مترمکعب آب تجدید شونده به ازای هر نفر در سال دارند، دچار تنش آبی هستند هرچند که در برخی مناطق کشور مانند مرکز و شرق سرانه ی آب به زیر ۶۰۰ مترمکعب می رسد. بنابراین آنچه می تواند به رفاه و ارتقاء کیفیت زندگی مردم کمک کند استفاده درست و بهتر از منابع است.

چیت چیان هم چنین درباره ی برق نیز گفت: منابع تجدید شونده، منابع آبی و منابع فسیلی خوبی در کشور داریم اما با وجود منابع باید با دقت از آنها استفاده کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به این که در حوزه مدیریت منابع آب کشور های جهان چهار مرحله گذرانده و پیش رو دارند، گفت: در مرحله ی فراوانی آب که منابع در زمین زیاد و جمعیت کمبود مرحله اول است که خیلی وقت است که منقضی شده، پس از آن مدیریت عرضه است و در این مرحله با ساختار شبکه ها و کانال ها آب را استحصال می کنند.

وزیر نیرو با اشاره به این که در حال حاضر در ایران مرحله مدیریت تقاضا است و در این مرحله سد سازی دیگر بر منابع آبی کشور اضافه نمی شود و ممکن است فقط در مناطق محدودی از جمله مناطق مرزی و یا جایی که آب وارد دریا می شود سدی ساخته شود.

چیت چیان با اشاره به این که کشور ها برای تولید گندم، غلات و محصولات صنعتی با مدیریت تقاضا راندمان آبی را بالا بردند، گفت: در مقایسه با راندمان متوسط دنیا تولیدات محصولات کشاورزی در ایران ۱.۵ برابر متوسط جهان آب مصرف می کند. بنابراین اولویت ما مدیریت تقاضا و در این راستا آموزش مردم، آگاه سازی و ارتقاء فرهنگ مصرف و رواج فناوری های جدید که موجب بهره وری بالاتر آب، برق و انرژی می شود است. در کنار این موارد ابزار قیمتی عامل تعیین کننده است چرا که هر کالای ارزانی که در اختیار مردم قرار بگیرد به آن توجه جدی می شود.

افزایش قیمت آب و برق فعلا در دستور کار نیست

وزیر نیرو در مورد افزایش قیمت و احتمال منوط بودن آن به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: افزایش قیمت بستگی به تصمیمات دولت و مجلس دارد؛ فعلا این موضوع در دستور کار ما نیست، اما در بلند مدت به آن نیاز داریم.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مصرف آب در حوزه کشاورزی و تعیین نوع محصولات گفت: مناطق مختلف متناسب با شرایط آب منطقه باید محصولاتی انتخاب شوند که مصرف کم آب نیاز داشته باشند و راندمان بالا رود، هم چنین تغییر نوع آبیاری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در اکثر کشور ما برای کشاورزی از روش غرق آبی استفاده می شود و بهتر از آبیاری تحت فشار یا کشت گلخانه ای جایگزین آن شود.

وزیر نیرو درباره ی وزارتخانه های نیرو و کشاورزی برای اصلاح نوع آبیاری و محصولات گفت: در بودجه در حذف منابع آب بخشی از اعتبارات منابع آب به کشاورزی اختصاص پیدا کرده که به صورت وام برای تغییر روش آبیاری و غیره در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، اما میزان آن اعتبار با هدف ما فاصله دارد چرا که ما الان بیش از ۹۲ درصد منابع کل آب در بخش کشاورزی، شش درصد در شرب و دو درصد در صنعت مصرف می شود.

وی افزود: اگر فقط ۱۰ درصد در مصرف آب در حوزه کشاورزی صرفه جویی صورت گیرد منابع قابل توجهی ذخیره می شود و هم چنین آب روان به تالاب ها، دریاچه ارومیه و غیره می رود.

تراز آب زیرزمینی کشور منفی است

چیت چیان با تاکید بر این که تراز آب زیرزمینی کشور منفی است، گفت: الان حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب اضافه بر ظرفیت دینامیک آب های زیرزمینی به طور سالانه برداشت می شود.

وی ادامه داد: منابع آب های زیرزمینی، سد های زیرزمینی هستند و آب به صورت چشمه، قنات و یا چاه قابل استفاده است. با توجه به این که باران آب خوان های زمین را غنی می کند ما مجاز هستیم به اندازه بارشی که منابع زیرزمینی را تقویت می کند آب برداشت کنیم.

وی تصریح کرد: برداشت بیشتر باعث خلأ در زمین می شود و نشست زمین و فروچال رخ می دهد که در نهایت این موضوع مانع جمع شدن آب در زیر زمین و بارش بعدی خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: اگر کشاورزان و مردم چاه های غیرمجاز حفر کنند این موضوع موجب می شود برای همیشه امکان استفاده از آب های زیرزمینی را از دست بدهیم.