به گزارش پارس ، محمد حسین برخوردار در گفتگو با تهران پرس از کاهش ۳۶/۲۶ درصدی واردات طی ۵ ماه نخسست امسال خبر داد و افزود: طی این مدت بالغ ۱۱میلیون و ۱۹۰هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار کالا وارد کشور شده است.

رییس مجمعی عالی واردات گفت: سهم کالاهای مصرفی از واردات ۱۰ تا ۱۵ درصد است و امیدواریم که نظام بانکی با تخصیص ارز بیشتر کاهش واردات کالاهای مرتبط با تولید را جبران کند.
وی ادامه داد: برخی به اشتباه واردات را نفی می کنند این در حالی است واردات فی نفسه مشکلی ندارد ضمن اینکه واردات کالاهای واسطه ای و مواد اولیه که منجر به بهبود اوضاع اقتصادی و رونق تولید می شود، به شدت برای اقتصاد مضرر بوده و باید چاره ای به حال آن جست.

برخوردار با بیان اینکه بیش از ۳۵میلیون تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر شده است، ادامه داد: در ۵ ماه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، ۳میلیارد و ۱۰۵میلیون دلار به میعانات گازی، ۳میلیارد و ۹۱۴میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۸میلیارد و ۱۷۳میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه نمی توان گفت یکی از دلایل افت واردات در ایران این است که توجیه اقتصادی خود را از دست داده است. واردات هنوز هم برای واردکنندگان سود و منفعت دارد که مبادرت به آن می کنند.

وی بر این باور است که یکی از دلایل عمده موفقیت کشورهای خوشنام در عرصه تجارت این است که بخش های خصوصی این کشورها وارد این فرآیند شده اند و دولت توانسته از آنها مالیات بگیرد و بخشی از هزینه های خود را تامین کند