به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مراسم تودیع و معارفه مجید نامجو و حمید چیت چیان روز گذشته درحالی در وزارت نیرو برگزار شد که در این مراسم مسوولین وزارت نیرو و شرکت های تابعه حضور داشتند و همگی منتظر شنیدن سخنان وزیر جدید نیرو بودند.

چیت چیان نیز که سال ها در وزارت نیرو بوده، این بار از جایگاه جدیدی که در آن قرار گرفته، چشم انداز وزارت نیرو را با اهداف رفاه آور برای جامعه به خوبی ترسیم کرد و با تاکید بر این که مشترکین آب و برق باید حرف اول و آخر را بزنند، گفت: اگر جایی خدمات ما با منافع مردم ناسازگار باشد، ما آن طرح را زیر پا می گذاریم.

وی که در صحبت های خود به رفاه اجتماعی، ساماندهی منابع آبی کشور، خدمات رضایت آفرین و اولویت های وزارت نیرو تاکید داشت، بر شعار وزات نیرو در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: شعار ما" مدیریت تامین کالا" است.

وزیر نیرو رقابت پذیری صنعت آب و برق را در گرو تبدیل اقتصاد صنعت به دانش پایه دانست و اظهار کرد: همه کارها را برای خدمت به مردم انجام می دهیم و در طرحی که خدمات ما با منافع مردم ناسازگار باشد، ما آن طرح را زیر پا می گذاریم.

شکست نتیجه ادامه راه گذشته است

چیت چیان با تاکید بر این که طراحی صنعت آب و برق در ۲۵ سال قبل مطابق با پیشرفت های جهان در آن دوران بود، تصریح کرد: در طول ۲۵ سال گذشته تحولات بسیاری صورت گرفته و با توجه به آن اگر مسیر آینده را درست انتخاب نکنیم، ادامه مسیر گذشته ما را به شکست می رساند.

وی با تاکید بر این که شرایط تغییر کرده است، گفت: ۲۵ سال پیش این میزان تغییرات اقلیم، آلودگی محیط زیست، آلودگی منابع آب و… اتفاق نمی افتاد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به تحولات در عرصه اقتصاد نیز اظهار کرد: ۲۵ سال پیش قیمت هر بشکه نفت پنج تا هفت دلار بود در حالی که اکنئن نرخ هر بشکه نفت بیش از ۱۰۰ دلار است. آیا اکنون نیروگاه ها مجاز هستند که سوخت مازوت و گازوئیل مصرف کنند؟

چیت چیان در ادامه صحبت های خود با نگاهی امیدوار نسبت به آینده به تحولات تکنولوژی اشاره کرد و گفت: درصورتی که نیروگاه سیکل ترکیبی ۶۰ درصد راندمان دارد، آیا اجازه داریم که با ۴۰ درصدراندمان برق تولید کنیم.

وی افزود: در جهان ۵۰ درصد ظرفیت نیروگاه هایی که در سال ایجاد می شوند، نیروگاه های مربوط به انرژی های نو هستند. در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد ظرفیت تولید برق آلمان مربوط به انرژی های نو است.

وزیر نیرو با تاکید بر این که روش های گذشته هزینه تحمیل می کنند، اظهار کرد: روش های گذشته نه تنها صنعت را از کارایی بلکه از اثربخشی هم می اندازد.

چیت چیان تاکید کرد: با تحولاتی که در محیط زیست، اقتصاد و تکنولوژی شاهدیم، ناچاریم یک تحول اساسی را در مسیر آینده صنعت پایه ریزی کنیم.

وی با اشاره به برنامه راهبردی که از اواخر وزارت فتاح پایه ریزی و در زمان وزارت نامجو بر آن تاکید شد، گفت: برنامه من هم چکیده همین برنامه راهبردی است که در مجلس مورد قبول کامل قرار گرفت.

وزیر نیرو با تاکید بر چالش حوزه تالاب ها نیز گفت: نمی توانیم موضوع تالاب ها و ریزگزدها را فراموش کنیم هرچند که مسوولیت این بخش ها به طور کامل بر دوش وزارت نیرو نیست.

تکمیل آب رسانی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار

چیت چیان همچنین با تاکید بر این که فلسفه اجتماع امروز ما روشن است، به به آبرسانی به روستاها از طریق تانکر اشاره کرد و گفت: آبرسانی با تانکر معنا ندارد، در حالی که هزاران میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده است.

چیت چیان با اشاره به این که باید به طور کامل مسئله آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تکمیل کنیم، گفت: آیا امکانپذیر است که افتخار کنیم سدهای آن چنانی ساخته شده درحالی که هنوز به سه هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود؟

وی افزود: حتی پول ندارند که به راننده های تانکرها برای ارائه خدمات مستمر داده شود!

وزیر نیرو با اشاره به اندیمشک، گفت: درحالی که اندیمشک بین دوسد کرخه و دز قراردارد، هنوز مردم اندیمشک از آب چاه برای تامین آب شرب استفاده می کنند.

چیت چیان همچنین درمورد سرنوشت روستاییانی که به خاطر اجرای پروژه های عمرانی مجبور به فروش املاک خود شدند، گفت: بسیاری از روستاییان جابه جا شدند، آیا خبری از سرنوشت روستاییان داریم که چه شد و حاشیه نشین کدام شهر شدند.

گرچه این سخن چیت چیان نشان از مسوولیت پذیری دارد اما برای اقدامات بیشتر در این حوزه نیاز به قوانین جدید حمایتی است.

وی با اشاره به پارادایم اصلی صنعت آب و آبفا در آینده گفت: مدیریت تقاضا، تخصیص و تامین پایدار با مشارکت مردم، سازگار با محیط زیست و بر اساس مدیریت به هم پیوسته منابع آب و ارتقای بهره برداری به جای تمرکز بر توسعه فیزیکی ظرفیت های تامین آب پارادایم اصلی صنعت آب و آبفا در آینده است.

یک چهارم برق تولیدی تلف می شود

چیت چیان با با اشاره به تولید و مصرف برق نیز گفت: تفاضل دو رقم میزان تولید نیروگاه ها و میزان فروش برق اعم از صادرات و مشترکین، و تقسیم آن به تولید برق نشان می دهد که ۲۳ درصد از برق تولیدی تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد از دست می رود.

وی تصریح کرد: یک چهارم برق تولیدی تا به دست مصرف کننده برسد، از بین می رود و ما نمی توانیم چشممان را روی این موضوع ببندیم.

حمایت دولت جدید از دانشگاه سازی نیرو

وزیر نیرو در ادامه صحبت های خود با تاکید بر این که واگذاری دانشگاه صنعت برق ندانم کاری بسیار بدی بود که اتفاق افتاد، گفت: سطح دانش ما بسیار خوب است اما باید آن را به سطح جهانی ارتقا دهیم. اگر دانش را در این حد نگه داریم نمی توانیم نیازهای آینده را تامین کنیم.

چیت چیان خاطرنشان کرد: کار واگذاری دانشگاه صنعت برق یک ندانم کاری بسیار بدی بود که اتفاق افتاد. دانشگاه صنعت آب و برق، پیشزرفته ترین دانشگاهی بود که می توانست سطح مدیران و کارشناسان ما را ارتقا دهد.

پس از این که چیت چیان از واگذاری دانشگاه شهید عباس پور به وزارت علوم گله کرد، صدای بلند تشویق حاضرین در سالن که بیش از ظرفیت سالن وزات نیرو بودند، مهر تاییدی از سوی کارکنان نیرو کشور به گله وزیر نیرو جدید بود.

وی افزود: باید حتما یک دانشگاه جدید را پایه گذاری کنیم و مطمئنم دولت تدبیر و امید از این اقدام حمایت می کند.

ترک عادت اخذ پول دولتی

وزیر نیرو خطاب به مدیران صنایع آب و برق خاطرنشان کرد: باید طوری کار کنیم که ذینفعان و مشترکین بیشترین رضایت را از خدمات داشته باشند و اگر آسیبی به افرادی می رسد، در سیاست های خود تجدیدنظر کنیم.

چیت چیان در صحبت های خود با اشاره به هزینه های زیاد پروژه ها درمورد تامین منابع مالی گفت: جدا از بحث تعرفه آب و برق، می توان برای تامین منابع مالی کارهایی را انجام دهیم که شاید در گذشته کمتر انجام می شد و عادت کرده بودیم پول دولتی بگیریم. نباید این گونه باشد که شرکت ها منبع طلبکاری بیشتر از دولت باشند.

وی ادامه داد: می توان برای پروژه ها سرمایه گذار جذب کرد به گونه ای که اکنون در بخش تصفیه و پساب این کار صورت می گیرد و یا بخش خصوصی با مشارکت آب دریا را شیرین می کند و می فروشد.

وزیر نیرو اظهار کرد: در صنعت برق قابلیت زیادی برای خصوصی سازی وجود دارد و در طرح های مختلف از جمله نیمه کاره یا جدید می توان با بخش خصوصی مشارکت کرد.

وزیر نیرو به جنگ حل چالش ها می رود

چیت چیان با اشاره به این که مهمترین چالش های پیش روی در دو محور محدودیت منابع آب و محدودیت منابع مالی خلاصه می شوند با تاکید بر علت چالش، گفت: صنعت ناتوان نیست بلکه بسیار پرافتخار و دارای نیروی انسانی بسیار کارآزموده و متخصص است.

وی افزود: صنعت آب و برق دارای پایه های بسیار است و توانمندی های ملی ما بسیار بالا است اما در صنعت آب و برق تمام درآمدمان به اندازه یک چهارم هزینه ها هم نیست که نمی توان این وضعیت را ادامه داد.

وزیر نیرو با اشاره به این که بخشی از پولی که از مصرف کننده دریافت می شود هم به حساب ستاد هدفمندی یارانه ها می رود، گفت: این موضوع بزرگترین ظلمی است که به صنعت شده است.

چیت چیان تصریح کرد: ما می توانیم این شکاف بین هزینه تمام شده و قیمت فروش را بسیار کمتر از آن چه هست، کنیم.

قول چیت چیان به نمایندگان و افزایش قیمت

وی با اشاره به قول خود به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نمایندگان دو سه سال با بخش برق همراهی و همکاری و افزایش قیمت را تحمل کنند، اقتصاد برق را از بودجه کاملا منفک می کنم و صنعت برق می تواند موفق ادامه حیات دهد.

گرچه این قول وزیر جدید نیرو برای صنعت برق می تواند خوشایند باشد اما آیا برای مردم هم خوشایند هست و مردم هم با این طرح نه تنها همراهی می کنند بلکه به خواست وزیر، رضایت هم دارند؟

وزیر نیرو ادامه داد: به نمایندگان تعهد دادم که قیمت آب و برق برای هر خانوار بیش تر از هزینه موبایل خانوار نشود.

حا ل آنکه بسیاری از مواقع خط تلفن همراه بسیاری از افراد قطع می شود و یا بسیاری از فراد کم درآمد نیز مکالمات خود را به حداقل می رسانند اما برق مورد نیاز همه است و پس از صرفه جویی، قطع برق نمی تواند یک مشکل ساده برای خانوار باشد.

چیت چیان همچنین نگفت که هزینه برق خانوارهایی که نرخ قبض موبایلشان از نرخ قبض برقشان کمتر است چگونه محاسبه می شود.

وزیر نیرو در نخستین سخنرانی رسمی خود بعد از مجلس در مراسم معارفه با تاکید بر این که وزارت نیرو سه رسالت مهم بر عهده دارد، اظهار کرد: کمک به توسعه ملی، ارائه خدمت مستقیم به مردم و صیانت و حفاظت از منابع آب سه رسالت مهم وزارت نیرو هستند.

چیت چیان با اشاره به خشکسالی کشور نیز گفت: تغییر اقلیم مشکل را مضاعف کرده است و با برنامه ریزی و مدیریت هوشمندانه باید با همین محدودیت منابع پشتوانه لازم را برای رفاه مردم را فراهم کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: باید از گذشتگان صنعت از جمله تمام مدیران صنعت از قبل از انقلاب تاکنون تشکر کرد. چرا که صنعت آب و برق مرکز خدمت خالصانه به مردم است.